Ma mindenki zeneszerző - küldd el a számodat!

Ma mindenki zeneszerző - küldd el a számodat!

2009.09.19. | Horváth Oszkár

VERSENY! :) Csinálj ez egy zenét, kommenteld be a linkjét, és a legjobb groove-ot készítő pályamű tulajdonosa számára a következő a fődíj ajánlatom: leszedem sávonként a zenéjét, csinálok belőle egy 2-3 perc körüli változatos mixet, néhány effekttel, és talán valami vokállal. A kész számot mp3-ban feltöltöm ide, és egy külön posztban ajnározom a szerzőjét, valamit remixként feltöltöm a soundcloud.com/camilo címre a tuc-tuc zenéim közé. EZ A FŐDÍJ :D

(UPDATE: 2010. január 18. - a nyertes Sitgan felvétele lett, az abból készült mixhez videót is csináltunk, nézd meg és gratulálj!)

"Ilyen zenét 1 perc alatt összerak bárki számítógéppel!" - hangzik el gyakran az elektronikus zenéhez nem értőktől és/vagy nem kedvelőktől, természetesen féltékenységből, hiszen bármilyen szar ügy, egy 50 éves műfajról beszélünk, és az ember, aki nem olvas B-oldalt, hajlamos néha elkiáltani magát, hogy "de hát miért nem szereti mindenki azt, amit én, hiszen az _a_ jó / mennyivel egyszerűbb volna" :D Meg hogy "de hiába, az átlagember nem tudja, mi a jó zene (de én igen)!" Ha elfogadjuk, hogy egyikünknek sincs igaza, akkor amúgy tök jó zenei élményekkel gazdagodhatunk, így kerülök én pl. olyan koncertekre, amik még szarok, aztán másikra, ami szintén még szar, és aztán egy harmadikra, ami meg MÁR szar, de közte 12 olyanra, amitől másnap jobb napom van.

Miközben a cikkek többségében igyekszünk támogatni az élőzenét, szépen lassan néhány cikkben tervezek videókat mutatni arról, hogy micsoda varázslást lehet rendezni számítógéppel, amiből lehet sejteni, hogy olyan szakértelmet igényel, ami adott esetben nem mindegy, hogy 2, 5 vagy 15 éve van a próbálkozónak. Ugyanolyan hangszer, csak nem akkor játssza le, amit akar az ember, hanem később. Mint a verkli (kíntorna), vagy a zenélő doboz. Mellékelek is egy képet egy ebben járatos DJ-ről, aztán őt merje bántani valaki...

NADE MOST! Na de mostan már!!! Na de most találtam valamit, ami abszolút az én véleményem ellenkezőjét látszik alátámasztani, és pazar szórakozás :))) Bárki írhat zenét, aki tök homály hozzá, az is. Az inudge.net-en található együtemes kis szekvenszerről van szó. Be is másolom ide, az a fontos, hogy ha úgy érzitek, elkészült a nagy mű, akkor a katarzis közben kattintsatok a jobb felső sarokban a "get+share"-re, aztán bal oldalon a kis láncszemre ("link"), és kommenteljétek be a zenétekre vezető linket! :))

Aztán akit (a) érdekel, miért ilyen egyszerű használni, vagy (b) nem igazodik ki rajta, az olvasson tovább. Play gomb jobbra lent, érzed:

(a) Tehát miért ilyen egyszerű használni? Mert nem 12, hanem 5 hangú skála áll csak rendelkezésre. Aki igazán hülye a zenéhez, az ezen is fog tudni szart csinálni, de azért nehéz. Olyan, mintha a zongorán csak a fehér billentyűket nyomogatnád (és ugye tudjuk, hogy a feketék hangosabbak:). Ezen kívül ritmikailag sem lehet mellényúlni, mert ez egy ütem, ami áll négy negyedből, azaz 16 tizenhatodból. Szintén bárhol jó, bár azért a "kettő-négyre" (az 5. és 13. bogyóba) nem árt betenni a pergőt. Nem kell effektezéssel és hangerőkkel bajlódni, ezek előre beállított hangok. Hajrá!

Ez amúgy egy "step-sequencer", azaz lépegetős zeneszerkesztő. Ugyanezen az elven lehetett ritmusokat készíteni az 1980-ban megjelent Roland TR-808, és az 1984-ben megjelent Roland TR-909 dobgépen is, amit eredetileg gitárosoknak szántak otthoni gyakorláshoz, de egészen véletlenül house lett belőle, elektro, meg egészen újfajta R&B (az USA-ban először Marvin Gaye Sexual Healing c. számában szólalt meg először a TR-808, 1982-ben), valamint meghatározta a Beastie Boys vagy a Run-DMC 80-as évekbeli albumainak soundját is. Aki pedig belefutott a Propellerhead Software 1996-ban megjelent, majd 1999-ben megszűnt Rebirth RB-338 elnevezésű, a step-sequencer jelleg miatt szintén igen könnyen használható zeneszerkesztő programjába, az éppen egy TR-808, TR-909, TB-303 trióval találta szemben magát. Nem mellesleg a Mátrix első részének jeleneteiben szereplő szobaszámok utalások ezekre a hangszerekre.

Engem annyira nem érintett meg, mert akkor már egy ideje zenéltem ennél nagyobb szabadságot adó programokkal, illetve kizárólag ezekre a hangokra csak acid zenét lehet építeni, és hát... nem ebben az irányban szeretnék továbbtanulni. De akkora coolság volt, hogy szerintem többen "úgymaradtak", azaz ennek köszönhetik, hogy elkezdtek számítógépen zenélni, sőt, talán a mai napig a szoftvercég még ma is frissülő Reason nevű szekvenszere iránt vannak elkötelezve.

(b) Hogy kell használni? Ha valakinek nincs kedve felfedezni:

  • Jobb oldalon találod a hangszereket. Lentről felfelé dobok (szürke), basszus (sötét cián), Avatar: valami vonós (zöld), szintihang (narancs), rövid billentyűs hang (piros), orgona (nagyon szar, és ráadásul lila... igazi anyák napi), hárfa (majdnem szürke), égül kéken egy ToneMatrix nevű hang, amiben az a jó, hogy van rajta delay.
  • Lent egy hangerő szabályozót, mellette egy panorámát ("balancét", bár az nem ugyanaz) találtok. A hangerő
  • poti sarkát lenyomva némítható a sáv.
  • A CLR gomb törli a szekvenciát arról a hangszerről, és lehet UV-zni a szólamból.
  • Jobbra lent a pici szám a BPM, azaz a percenként lejátszott negyedek száma. Tizenhatodból 4x annyit játszik le. Ütemből meg negyedannyit. Tehát ha ez 80, akkor percenként 20x fogod hallani. Ezek szerint én 300-adszor hallgatom a háttérben ugyanazt... fúúú de rohadt jó volt kikapcsolni.
  • A jobb alsó sarokban van egy master volume, a sarok-sarok pedig play/stop.
  • Aki teljesen zenei analfabéta, az imádni fogja! Nekik mondom, hogy próbáljanak egymással össze nem érő, rövid függőleges vonalkákat tenni vmelyik hangszerrel (ezek akkordok lesznek, bármit csinálsz, van neki neve). Ha tuc-tuc dobalapot csináltok, akkor ebből akárhogy valami egészen okés dance jön ki. Ha pedig valami nagyon nem megy, akkor lólépésben tessék haladni a dallamokkal, aztán mint a futó, aztán újra mint a ló. Aztán ha így megtettetek 4 napi járóföldet, akkor egyrészt El Pasoba értek, másrészt rájöttök 1-2 dologra.
  • Aki igazán beteg, mint pl. jómagam, az igyekezzen egyszerre két-három ilyet elindítani egyszerre. Nem feltétlenül szinkronban.

Kiindulási alapnak belepötyögtem egy beatet, jó szórakozást :) Ne feledjétek, GET+SHARE/LINK! :)

 C64 zenék: Giana Sisters | Scratch testrészekkel

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr561391910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.19. 10:13:59

@clockwork_orange: de jó, írtál lassús számot is? :) Arra jöttünk össze a feleségemmel! :) Lírai :D

kedvenced 2009.09.19. 13:25:12

Háhá, óriásit szórakoztam!
Pedig korábban kicsit lapos volt a kedvem, de ez feldobott.

inudge.net/inudge#/84z

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.19. 14:21:53

inudge.net/inudge#/z1r

Én nem értek hozzá! Viszont milyen jól elvoltam vele. Mint a kis tégla Casio-szintimmel szökőkút-frizkós koromban :)

Ernoke 2009.09.19. 14:48:27

bazmeg, de kegyetlen vagy! holnapután szakvizsgázom, de te kényszerítettél, h mással foglalkozzak.:D

inudge.net/inudge#/e0e

Ernoke 2009.09.19. 15:53:00

na, mostmár tényleg megyek tanulni...

inudge.net/inudge#/1cck

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.19. 15:56:54

@pingwin: nem gondoltam, hogy hirdetek győztest, de jó ötlet. Akkor azt fogom csinálni, hogy a legjobb zenéből csinálok sávokat, csinálok belőle egy 2-3 perc körüli változatos mixet, néhány effekttel, és talán valami vokállal. EZ A FŐDÍJ :D

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.19. 16:03:03

Na beírtam a cikk elejére is, TÉNYLEG ez a fődíj.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.19. 16:54:37

@nosferato: Ó, már tétre, helyre, befutóra megy? Ha tudtam volna, jobban kidolgozom a basszusos részt, érzem, így utólag, hogy van mit finomítani rajta, de lehet, hogy az alapkoncepcióm úgy rossz, ahogy van. Most mi lesz?

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.19. 17:39:45

@HRita: indulj egy másik dallal is. Kell a maxicédére.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.19. 17:55:12

@nosferato: Hogyne, mindjárt küldöm is. Függönyöket elhúztam, füstölőt meggyújtottam, mélyeket szippantok belőle, és komponálok. Mert dalt írni bárki tud, ugye? (i)nudge-nudge.

inudge.net/inudge#/dvj

2009.09.19. 18:28:55

Ezt tegnap vagy tegnapelőtt, munkaidőben raktam össze, kb. 5 perc üresjáratban: inudge.net/inudge#/vqa

Ernoke 2009.09.19. 18:58:26

ez tök jó ötlet, kár, h nincs időm, és nincsenek félhangok:D

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.19. 19:06:11

@HRita: a második számod kicsit a MÁV-szignálra hajaz! De muzikális

Rohadt jók amúgy :))) Mind kicsit ugyanolyan, a legjobb, amikor geometriai alakzatokban bízik a szerző, hátha abból lesz valami :D Én először a vérrel-verítékkel belémölt zenei edukáció ellenére egy szmájlit rajzoltam, hogy "hogy szól".

Ernoke 2009.09.19. 19:29:15

@nosferato: én meg véletlenszerű felfele menő pöttyöket a magasakhoz, de reasonben is ugyanezt csinálom néha.:D
tényleg mind kicsit ugyanolyan (japános), azok a kurva egész hangok, utálom őket.B(

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.19. 19:35:46

@nosferato: Naponta kétszer vonatozok, nem csoda, hogy a zsigereimben van! Beleégette magát a művészetembe a tii-dudidú-dudidú.

h492019 2009.09.19. 21:20:58

a smile című szám, vizuális típusok kedvéért
inudge.net/inudge#/pqa

h492019 2009.09.19. 21:21:53

ejj
most látom, hogy már volt szó szmájliról.

olvasni is kéne nem csak írni...

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.19. 21:42:56

@Ernoke: És azt hol lehet meghallgatni, amit Reasonben alkotsz? Most esett le, hogy hülyeséget írtam a cikkben, nem 8 hangú a rohadék, csak 5 különbözőt enged használni - amúgy éppen ettől japános (pentaton).

Adódik a következő feladat... ismert slágerek újraalkotása inudge-nudge-ban :) Persze eleve csak ilyen Felszállott a páva kezdetűek jöhetnek szóba, a lírai jelleg szinte kizárva. Áh... épp a Smalltown Boyt próbáltam reprodukálni hárfán, amikor leesett :( Úgyhogy kénytelen vagyok meghallgatni.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2009.09.19. 23:17:18

@nosferato: ;)

aztan kiadjuk lemezen es megyunk a bahamakra a penzbol

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2009.09.19. 23:18:23

@h492019: egyik fulemen bemosolyog a masikon meg ki.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2009.09.19. 23:20:25

@HRita: ez olyan, mint egy gorbe sminktukor.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.20. 10:13:28

@pingwin: Mindenesetre elég girbe-gurba, az biztos ;)

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.20. 11:32:10

@nosferato: Pont-pont-pont ez az! Megrohantak az emlékek! :( Szín, forma, minden stimmel. Jajistenem, sóhaj. De szerettem, de nem értettem hozzá, de hol van most?

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.20. 12:04:50

@HRita: :)) Nekem még megvan. 1982-ben kaptam az egyik unokatesómtól, aztán talán 1997-ben a húgának ajándékoztam, aki kb. 12 évvel fiatalabb. 10 évig tehát a másik unokatesómnál volt, végül kb. 2 éve visszaajándékozta, mert érezte, hogy hozzám tartozik. :) A TOP5 ajándékkapás egyike.

Tessék a demó: www.youtube.com/watch?v=be2ahgAAEZQ

Egy négy négy öööt öööt hhaaaat tárárárárá...

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.20. 12:12:32

VÁVÁÁÁÁÁÁÁÁÁ :))) Vágó "teszteli" a Casiot! 1982, Pulzus c. műsor:
www.youtube.com/watch?v=xFEc1zX7LxY

A szám, amiről beszél, imádtuk, érthetetlen, miért:
www.youtube.com/watch?v=hSwJ2rjUSdc

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.20. 12:43:13

@nosferato: Ez egy extrán értékes zsebszinti akkor :) nem semmi!

A Vágó-féle ajánló bevezetésében az a jó, hogy teljesen spontán:
"-...nem bírom abbahagyni.
- De ha miattam abbahagynád, nagyon hálás lennék, a rám való tekintettel.
- Parancsolj.
Másik műsorvezető, aki nemtomki, rosszul interpretálva (vegyük fel még egyszer, gyerekek! - Már többször nem.) döbbent arcot vág.
- Ez tudja nélkülem is."
Óriási :)

A Triós klip is hatalmas: elég erősen indít a Deutsches Pilsner felirattal, a piros hósentrégeres egyénre meg azt hittem, hogy a Feri az Irigy Hónaljmirigyből, de aztán persze nem.

Köszi a linkeket!

sitgan 2009.09.20. 13:11:01

Nos akkor én kicsit más felfogásban, 72 bpmen varázsoltam... aranyos kis progi, bár a reggae-hez kissé eccerű' a hangszerelése :) sok sikert mindenkinek!
inudge.net/inudge#/9s9

Ernoke 2009.09.20. 13:14:04

@nosferato: www.myspace.com/emmacreeps

kéretik elnézőnek lenni, a számítógépem és a hangfalam egy fos, és még nagyon kezdő vagyok. (amúgy reason+cubase)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.20. 14:17:52

@sitgan: nagyon kemény a dobok alternatív használata. Minden egyszerre :) Néztem, hogy hol a lábdob, hol a lábdob, erre látom, úgy besatíroztad a tamokat, mintha egy Dörmögő Dömötör lenne előtted és egy zsír új színesceruza-készlet. Egyik baj ezzel a kis alkalmazással, hogy nem lehet igazán rövid hangokat beírni vele. Illetve a bezárt hihat hang nem némítja le a nyitott hihatot, az meg milyen már :)

@Ernoke: jók ezek, a hangfalad miatt max. a mély sok benne. Én nem ismerem a NIN eredetit, ezért nem tudom, hol ér össze az, meg amit te csináltál, de sejtem. Cubase, Reason, 2008-ban elkezdeni... melletted nem fog úgy elmenni az élet, hogy azt veszed észre h 30 éve ugyanazt csinálod. Gratulálok!

Ernoke 2009.09.20. 14:26:58

@nosferato: jaj, köszönöm:) igazi öröm és boldogság ilyeneket hallani:)

www.youtube.com/watch?v=pVkV321rV3U

ez meg az eredeti szám, egyszerű 4 sávos, bonyolultabbhoz még nem vagyok megfelelő szinten.

hal9000 · http://dawn.freeblog.hu/ 2009.09.20. 22:20:42

inudge.net/inudge#/6930
a frogster potiját fogjátok meg és tekergessétek le+fel, manuális effektelés ;)

hal9000 · http://dawn.freeblog.hu/ 2009.09.20. 22:29:13

na ez sikerült eddig a legjobban, szóval alap megy a dob, de minden más némítva, lehet közben hozzáadni a hangszerek tetszőleges sorrendben, szerintem így sokkal nagyobb mulatság
inudge.net/inudge#/vf6

sitgan 2009.09.21. 03:08:24

:) köszi fejek:) az alternatív szó veszélyes. Nos ugye mivel a dobokat egyenként nem lehet ekvalizálni és hangosítani, nekem a lábdob magában nem csapott olyat, ami kellett volna, ugyanez a pergőnél... de ahogy ezzel a progival játszottam előtörtek belőlem azok az idők, mikor még csinálgattam zenéket:) az se ma volt...

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.25. 20:49:50

Írtam még egy zenét, közben szerződtettem hozzá énekest, volt casting is, forgattam belőle videoklipet, és feltettem youtube-ra. Szerintem nem lett rossz, parancsoljatok.
www.youtube.com/watch?v=4ezR1ijzoPE
:D

MrGeryson 2009.09.27. 14:26:10

eléggé flesselek ezen a cuccon:D
inudge.net/inudge#/5c4

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.09.27. 20:02:42

@MrGeryson: nagyon szép farkasszáj illetve vonalka rajzolás :)) Még megy a játék, addig tart a "verseny", amíg nem jutok egy olyan szabad estéhez, amikor van kedvem zenét machinálni. Akkor majd gyorsan hirdetek egy UPDATE-ben nyertes, és lehet várakozni, hogy mi lesz belőle. Nem tudom, hogy a legjobb nyer-e, az nyer, amelyikben leginkább látok fantáziát mixelésre. Kap rendesen reverbet, delayt, egy ívet a szám, 1-2 plussz effektet, talán a lábdobot kicserélem valami európaibbra, és kompresszálom az egészet, hogy odabasszon a soundja. Aztán csinálunk belőle egy before-after posztot :-D

Kurva jó ez a kis alkalmazás :-D Vizsgaidőszakban még jobb volna, lásd Ernoke tanulástól való elvonását :D

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.01.02. 10:44:45

Na hölgyek-urak! Megvan a TOP3 zene, és egy különdíj, hogy melyikből csinálok végül valamit, az még elválik :)

TOP3 (nem sorrendben):
Sitgan - 9S9 (inudge.net/inudge#/9s9)
Ernoke - 1CCK (inudge.net/inudge#/1cck)
HRita - DVJ (inudge.net/inudge#/dvj)

Valószínűleg Sitgan vagy Ernoke lesz a befutó, mert Rita zenéje majdnem teljesen a MÁV szignál, ugyanakkor harmonikus. A zsűri erkölcsi támogatását mindenképpen élvezi. Kristóf barátom pl. szmájli helyett egy ordas faszt rajzolt a szekvenszerbe, és azt küldte körbe szerzeményeként, úgyhogy ő már a bajai selejtezőben kiesett, az Erkel Színházba már meg sem lett hívva.

Különdíj:
Hal9000 - VF6 (inudge.net/inudge#/vf6)
A felépíthetőség, potméter-csavargatás és ezekhez való manualok ajánlása miatt :)

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.01.03. 12:54:10

@nosferato: Nem mondod? Aztakurva :D Döntős lettem! Ezt én innentől kezdve minden CV-mbe bele fogom írni. Ha kalauzi állást pályázok meg, akkor meg főleg.
Jó ez a MÁV-os dolog, nekem nem jutott eszembe a párhuzam, míg nem mondtad, de ez afféle tudatalatti lázadás lehet a részemről a fölösleges szén-dioxid kibocsátás ellen. Teljesen meg tudom érteni magamat.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.01.06. 17:16:30

Rásztáfáráj! Jelentem az egyszemélyes zsűrim sávbontogatás közben úgy érezte, hogy Sitgan reggae-dub munkája nyert 9S9 címmel, és tegnap éjfél és hajnali 2 között csináltam belőle egy háromperceset, még egy kis echoval, effektekkel, masterelve, van benne érthetetlen dolgokat óbégató jamaikai úriember is, meg 1-2 effekt. Talán 1 sávot dallamosítottam, de minden egyes hangja az eredetiből vett sample, nem tettem hozzá más hangszert.

Nem állítom, hogy jó lett, de megvan a maga szépsége. Már csak egy használható mp3 kódolót kéne küldjön nekem valaki Macre, mert egyáltalán nincs, és akkor fenyomom soundcloudra és megosztom új cikként ezt a remekművet! :-D

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.01.06. 17:17:20

"eredetiből" kifejezés shasználata, eleve. a 4 másodperc az nem radio edit, hanem "sms csengőhang mix" vagy "twitter cut"

Ernoke 2010.01.06. 21:18:30

@nosferato: köszönöm szépen a megtisztelő dobogót, de én sitgan győzelmét előre megjósoltam.:D egyértelműen ő a winner.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.01.17. 17:39:32

lédiz ánd dzsentlmen: SITGAN NYERTES VIDEOKLIPJÉT, ami kis túlzás persze, de a mixelt zenéjét és a hozzá készített videoillusztrációt holnap nézhetitek meg délelőtt 11 után itt:

b-oldal.blog.hu/2010/01/18/a_legdedosabb_zeneprogram_evor

Meg mondjuk segítsetek előkeríteni, mert az itt lévő 2 kommentjén kívül soha sehol nem került elő a blog.hu-n :)) Ebből is látszik, hogy nálunk transzparens, tutkó zsűrizés van, az OVB meg az EU-s megfigyelők is mindent rendben találtak.

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása