Marilyn Manson - Antichrist Superstar

Marilyn Manson - Antichrist Superstar

2009.10.08. | Imiface

Marilyn Manson a Sweet Dreams elsöprő sikerére alapozva 1996-ban szabadította világra az Antichrist Superstar címet viselő nagyszabású konceptalbumot.

A lemez felvételeire New Orleansban került sor, amire rányomta a bélyegét a város fülledt, nyirkos levegője, a zenekaron belüli ellentétek, és a kőkemény droghasználat.

Manson önéletrajzi könyvében, a Long hard Road out of Hell-ben részletesen mesél a stúdiózást kísérő aranyos eseményekről, a személyes konfliktusokról, a banda kvázi széteséséről, a különféle tudatmódosítók elképesztő mértékű fogyasztásáról. A terv az volt, hogy egy grandiózus anyagot készít, amelyben ötvöződik többek között a nietzschei világkép, az akkori Amerika korrajza, az érzelmi válság, a sátánizmus, az ősi számmisztika és sok más szimbólum.

A komoly projekt azonban kezdett összeomlani, amikor a mértéktelen anyagozás és a veszekedések miatt alkotói válság sújtotta a bandát. Kínszenvedéssé vált a lemez megírása és felvétele, de pont ez a dolog tette olyan személyessé, erőssé és méllyé a végeredményt.

Az Antichrist Superstar Marilyn Manson legerőteljesebb, legkerekebb, legnagyobb hatású alkotása, a 90-es évek, és úgy általában, a rockzene egyik legfontosabb momentuma.

Konceptalbum, ami egy hitvány, gyenge alak, a Wormboy történetét meséli el, aki önnön erejéből válik először sztárrá, majd egy hatalmas, pusztító lénnyé, a Disintegrator-ré. Ez az átváltozás áll a lemez középpontjában, ami önmagában véve egy sokrétű, többértelmű metafora, ennek megfelelően természetesen az alkotás több szempontból, többféleképpen értelmezhető. Minden dal az átalakulás egy-egy állomását meséli el, kezdve a nyomortól, a megvetettségtől a felemelkedésig, majd láthatjuk az Antikrisztus eljövetelét a folyamat végén. Természetesen a metamorfózis végeredménye a bukás, azonban az album ciklikus: a záró akkordok megegyeznek a kiindulóponttal, előlről kezdődik minden.

Manson szerint a lemez tisztelgés Friedrich Nietzsche életműve előtt, és meglehetősen sok párhuzamot fedezhetünk fel a filozófus ellentmondásos műve, az Übermensch és az Antichrist Superstar között.

A zenekar rengeteg helyről merített ihletet, felsorolni is sok lenne azokat a műalkotásokat, filmeket, irodalmi és zenei műveket, amelyek inspirálták Manson-ékat, de a végeredmény egy összefüggő, szerves, egységes kollázs, ami egyszerre felemelő, fennkölt, kegyetlen, szomorú, beteg és zavaró. Gondolkodásra késztet, rejtett utalások utáni nyomozásba kezd az érdeklődő, újra és újra átböngészi a misztikus, okkult szimbólumokkal ellátott borítót, és beleássa magát a dalszövegekbe, elemezgeti a vissza-visszatérő zenei és szövegi motívumokat.

Miről szól a lemez?

A bibliai Antikrisztus eljöveteléről? A világvégéről? Egy bizonyos személy fejlődéstörténetéről, majd bukásáról? Az amerikai társadalom hamis értékrendjéről? A fasiszta sztárkultuszról, a külsőségek túlzott imádatáról? Vagy egy érzelmi-gondolati armageddon leírásáról? Az egyén folyamatos metamorfózisáról? Vagy a mindannyiunkban ott rejtező megalomán féregről, ami pillangóvá szeretne válni?

Nem tudom. Óriási erejű alkotás, aminek újra és újra neki lehet és kell futni. Mert személyiségformáló ereje van, ha valaki igazán odafigyel rá. És ez ritkaság, ez művészet.

Hasonló cikkeket olvashatsz Imiface blogján: http://zenezenezene.blog.hu/

Exploited - Troops of Tomorrow | Slipknot - Maszk nélkül

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr791424909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

altero 2009.10.08. 09:15:22

Sosem szerettem a Manson jelenség külsőségeit és a sátánista dolgok sem vonzanak, de ez a lemez zeneileg valóban a 90-es évek második felének egyik legjobb munkája. Pont annyira indusztriál, hogy most sem ciki, mégis elég kemény hangzása van, tényleg nagyon odatették magukat.
Úgyhogy sokszor és szívesen hallgattam, bár a szövegvilágot sosem figyeltem koncepcióként (annyi idősen főleg, hehe), a legtöbb dal szövegével nem volt bajom. Illett az akkori lelkivilágomhoz :)

Mansyn 2009.10.09. 14:30:14

Hat igen ez az album nagyon jó lett Manson és Twiggy ha eggyütt szerzik a dalokat abból csak jó számok születnek. Mindpéldául az idén kiadott The High End Of Low albumot is odatették.
Manson ekkortájt úgy nyilatkozott, hogy elsősorban nem azért örül ennek az újboli egymásratalálásnak, hogy megint együt zenélhetnek:
" Alegfontosabb dolog, hogy újra barátok lehetünk Twiggy-vel, aki örökre visszatért közénk. Hamarosan neki is látunk kettesben az új számok megírásának, és ugyanúgy zajlik maj a dalszerzés, mint évekkel ezelőtt, semmivel sem fogunk törödni, semmi miatt sem fogunk aggodni. Jó érzés, hogy visszatért a társam, ő volt az egyetlen eddig a csapatomban, aki nem félt attól, hogy az emberek meghurcolnak minket, ő mereven szembenézett mindennel. Olyanok vagyunk, mint két testvér együtt, semmitől sem félünk, és a legjobb zenék is így születtek a tettőnkkeze alatt. "

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása