HOBO első 65 éve

HOBO első 65 éve

2010.02.15. | Péter Bócsi

Nem is olyan rég új lemeze kapcsán dicsértem Hobo-t. Most írhatnék arról, hogy 1980-ban jött ki a HBB első lemeze, de én egy még jelesebb eseményről szeretnék beszámolni.
Hiszitek vagy sem, Hobo február 13-án töltötte be a 65-öt! Igaz, régóta vénnek néz ki, viszont hosszú ideje nem öregszik he-he-he. Amellett, hogy szívemből gratulálok Neki, ahogy ilyen aggastyánok esetén illendő, jó egészséget is kívánok a magyar blues koronázatlan királyának!

Kicsit nyűglődtem, hogy mit is lehet írni Földesről. Végül csokorba gyűjtöttem, hogy nekem mit jelent Hobo, miért szeretem, tisztelem őt. Azt kell mondjam, hogy olyan könnyedén szaladtak ki a gondolatok a fejemből, ahogy Tátrai keze alól a blues skálák! Mert Hobo rengeteget tett, és tesz azért, hogy szerethessük. Íme, Hobo dicsőséglistája, ahogy én látom.

  • Ha Magyarországon blues-ról beszélünk, százból kilencvenöt ember automatikusan a HBB-re asszociál. Nem véletlenül. Ez olyan alapvetés, mint hogy minden normális focikedvelő fradista. Felejthetetlen blues dalok egész garmadája fűződik a nevéhez, és ott van a Vadászat, aminek nincs párja az egész magyar rock történelemben (akarod látni a fiatal Hobo-t, ahogy bajor bőrnadrágban a Mesél az erdőt énekli?)
  • Gyakorlatilag énekhang és jelentős zenei képességek nélkül akarattal, rendíthetetlen elkötelezettséggel és szorgalommal színpadképessé gyúrta magát. Van, akinek ez magától jön, mert adottság. Nála nem így volt. Hobo minden hendikepje ellenére olyan előadóvá vált, akit joggal lehet kritizálni, de hatásosságát, hitelességét el nem ismerni: lehetetlen.
  • Dalai mindig szólnak valamiről. Legsilányabb szövege is köröket ver a magyar könnyűzene sztárocskáinak egész életművére (tisztelet a kisszámú kivételnek).
  • Az értelmes szövegek tálalásához különböző generációkhoz tartozó, kiváló zenészek egész sorát állította már csatasorba. Tóth János Rudolf, Póka Egon Tátrai, Zsoldos Tamás, Solti János, Bill, Hárs Viktor, Pribil Gyuri, Tomsits Rudolf, Madarász Gábor…soroljam még?
  • Szövegeiben, legyen bármilyen komoly a téma, előbb-utóbb biztosan felbukkan a humor, az (ön)irónia. Ezt pedig nagyon szeressük!
  • Sokszor emel szót a kitaszítottakért, nyomorultakért, csavargókért. De hány ismert arccal olvashatsz interjú-t a Fedél Nélkül hajléktalan újságban? Már, ha a kezedbe veszed egyáltalán. Hobo benne volt. De nem ezért tisztelem igazán, hanem azért a „parancsért”, amelyet magára nézve is kötelezőnek vall: minden nap adj pénzt egy koldusnak!
  • Nála sokoldalúbb magyar zenészt nemigen tudnék megnevezni. A blues mellett sok mindenbe belekóstolt: a különféle színházi esteken túl páratlan dolgokat tett le az asztalra a Ghymessel, a MÉZ-zel, Sebestyén Mártával.
  • Ha valaki, hát ő igazán sokat tett/tesz a magyar kultúráért. Az elmúlt ötven évet tekintve nem találsz nála elkötelezettebb embert, ha József Attila művészetének népszerűsítéséről van szó. Verseket zenésít meg, színházi esteket tart maroknyi közönségnek büdös, recsegő-székes, apró színház „termekben”, s az előadás után párás szemmel, a magyar kultúráért aggódva meséli, hogy fogy az igényes közönség, s büszkén számol be róla, hány színházba, gimnáziumba, országba vitte el a szomorú zseni verseit. De hasonlót vitt végbe Faludy és Villon életművével is.

  • Olyan előadókat/költőket csempészett be az emberek szívébe, akik a támogatása nélkül nehezen találtak volna utat a magyar közönséghez. Ginsberg, Jim Morrison és Viszockij fordításai, estjei biztos nem hibátlanok, de az irántuk érzett szinte vallásos tisztelete mégis azt eredményezi, hogy te is könnyen lelkesedni tudsz értük. S vajon hány könnyűzenész írt dalt Fellini dicsőségére?
  • A nyugatmajmolás, a konzum idiotizmus és az igénytelen tömegkultúra esküdt ellensége. Szóval a Tesco és a McDonald’s szerinte elmehet a picsába. És mennyire igaza van!
  • A múltból táplálkozó, naiv USA rajongása – ami elsősorban a mérhetetlen szabadságvágynak és persze a zenének volt köszönhető – egy csapásra elmúlt, miután egy hosszabb amerikai bolyongás során testközelből tapasztalta meg a „csodát”. Erről szól a „Nem lehet két hazád”. Külön riszpekt a „Vissza a 66-os úton” albumért!
  • Hobo-val nem lehet kekeckedni! Ha egy gimiben a József Attila előadás alatt valami kis pöcs elkezd a mobiljával játszani, örülhet, ha nem pofozza fel. Ha egy hülye fotós sokat zavarja előadás közben, lehet, hogy felkeni a falra. Ha pedig újságíróként felkészületlenül ostobaságokat kérdeznek tőle, nem áll meg a lábán szerencsétlen újságíró, úgy alázza agyon.
  • A kultúrát hűségesen szolgálja – a politikusokat viszont feltartott középső ujjal köszönti. Hobo-t sosem láthattad segget nyalni! Főleg nem a kommunizmus alatt (pedig a papa…ajjaj), de a rendszerváltás után sem. Mindig szembe helyezkedett a hatalom birtokosaival vagy bitorlóival – mi mást is várhatnánk egy rock-zenésztől?! S bár sokszor ostorozza a hazai viszonyokat – de tiszteleg a magyar hősök előtt (elesett magyar honvédek, 6:3), és semmiért el nem hagyná ezt a  - tudjátok, kinek - „kurva országot”.


Hogy sokat írtam? Meglehet. De ez tényleg mind ő, megérdemli a méltatást!

A hűséges barát, Cseh Tamás elment. Hobo az Utolsó Mohikán egy szép lassan megbolonduló országban. Örüljünk, hogy velünk van. Félek, nagy űrt hagy majd maga után.

Viszockij album - FARKASHAJSZA

71 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr981754433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kökény6 2010.02.15. 09:21:32

Hát igen. Amig volt értelme, álmodott egy szabad világot és amikor eljött a "szabad" világ, rá kellett jöjjön, hogy ez nem az. Mint ahogy mindannyiunk azokból a generációkból, akik éltek a múlt rendszerben

Ipa 2010.02.15. 09:23:36

Egyetértek, én nem tudtam volna ilyen szépen csokorba tenni.
Talán plusz egy: munkássága szeritem sok rajongóját késztette/bíztatta arra, hogy tanuljon meg gondolkodni, akár a saját életéről, akár a környezetéről.

MixMester Festus 2010.02.15. 09:24:26

Isten éltesse! Még anno 14-15 évesen az ő Morrison fordításait olvastam.. Még mindig megvan mind!! Nem sok igazán kedvencem van a magyar zenészek közül, ő viszont nagyon ott van közöttük!
Remélem legalább mégegyszer ennyi ideig olvashatom és hallgathatom a műveit!

bbking 2010.02.15. 09:40:48

Jó írás, egyetértek, bár szoktam McDonaldsban kajálni. Én is a Vadászaton nőttem fel. Este meg is nézem a 30 éves Hobo DVD-t.

Papp Sanyi 2010.02.15. 09:44:59

Két tévedés: a normális futballszurkoló nem fradista. Illetve Jim Morrisont sem ő hozta be a köztudatba. Egyébként tényleg respect neki!

Vissszaaa! mennyééé! 2010.02.15. 09:49:15

Hobo jó csávó.

Az igazi blues azonban nem ez. Viszont annak idején nem igen volt erről senkinek tudomása, így az műfaj, a maga kialakult jellegzetességeivel olyan 'magyar blues' lett. Ezzel magával nincs is baj. Végül is jó ez.

A 30 év alatt megfordult zenészek is jók, a maguk nevében.

De ha magyar gyerektől ajánlhatok nektek igazi bluest, akkor ime:

www.littlegweevil.com

A gerdesicsnél - quimby -kezdte a dobot.
Szabó Tamásnál a szájharmónikát.
Aztán nézd mi meg lett belőle.

De azért Hobo nagy király. És valóban nem nyalt segget soha.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.02.15. 09:49:46

HOBO RULEZ!!!! Nagyon szeretem a gondolatgazdag szövegeit.

Brukk 2010.02.15. 09:52:53

Isten éltesse!
Bár én a "tátrais" korszaka után nemigen figyeltem, de egészen addig nagy kedvencem volt a HBB.
"...mint Mickey-egér a világot jártam
Kenyerem mellé kolbászra is vágytam
És, hogy ne szidjon folyton az asszony
Két évig voltam én Michael Jackson..."

Epokit Drive 2010.02.15. 09:53:34

15 évesen kattantam rá, és eltartott egy darabig a szerelem. Manapság már egyre jobban idegesít az énekhangja (illetve annak fogyatékossága), bár nem tudom, miért, nem lettem nagyobb sznob, mint voltam. :)
Viszont neki köszönhetem, hogy még mindig tudok fejből olyan verseket (Nagyon fáj és tsai), amiket mások vagy soha, vagy csak gimiben, a felelésre tudták egyszer, ha egyáltalán. (Igaz, e tekintetben a Kaláka a király, de nem árt, ha több zenész is belevág az "oktatásba", ld. Pokolgép: Az én menyasszonyom stb.)
És a 6:3-at a négyéves kislányommal szoktuk énekelni, ő legalább még tudni fogja, kicsoda Kocsis, Czibor, Bozsik Cucu, valamint mi volt a Don-kanyarnál (mert rákérdez, nekem meg elő kell gugliznom az egykori töriórák anyagait), Isonzónál és Mohácsnál.
Egy kis múltidéző: www.youtube.com/watch?v=Ok2mwjKoGLI

kerdeozo 2010.02.15. 09:54:31

Ok, érdekes írás, de azt ne próbálja nekem senki bebeszélni, hogy semmi köze nincs az ÁVÓS apjának ahhoz, hogy a kommunizmusban színpadhoz, lemezekhez jutot.

rettentó 2010.02.15. 09:57:19

"De hány ismert arccal olvashatsz interjú-t a Fedél Nélkül hajléktalan újságban? "

Sokkal :-)

Nekem kicsit mindig zavaros volt ez a "csavargó vagyok és közben jól kereső - mert keményen dolgozó - művész" része az image-nek.
Összetett fazon, aki nem szeretné, ha mindenki szeretné. Én is voltam, olyan koncerten, ahol beszólt a közönség egy tagjának, de a produkció hibátlan volt. Meg kell érteni, hogy kiszolgáltatott az ember színpadon, kivéve, ha ő Elvis, és a memphisi maffia közbelép, ha gond van. Ezt ő nem csinálta soha, mindig szemtől szemben és tisztelettel beszélt azokkal, akik megzavarták. Az erőszak pedig idegen tőle, bármilyen mogorva.
De egyébként mind igaz, amit írsz, a szövegei például kimagaslóan jók.

Kilgore Trout 2010.02.15. 10:00:07

Általam az egyik legtöbbször megnézett film a Kopaszkutya. " A Johnny B. Good nekem 80 éves koromban is a Johnny B. Good lesz..."

RogerWaters 2010.02.15. 10:00:37

Kerdeozo, te egy igazi ostoba barom vagy.
A cikk nagyon jó.

safranek 2010.02.15. 10:02:01

Nekem a rendszerváltás utáni lemezek nem igazáj jöttek be. Az "új" Vadászat kifejezetten nem tetszett.
De ezektől függetlenül, Hobó minden tisztelet megérdemel, magasan veri a "mezőnyt"!

rettentó 2010.02.15. 10:02:07

@kerdeozo: Olvass utána a szakirodalomban. Hamar elköltözött otthonról és nem bírta az apját (aki szerintem azért nem volt ÁVÓ-s). Az első lemez nem jött rögtön, és a cenzúra sem rajongott a Kopaszkutyához írt szövegekért. Nyilván voltak kapcsolatai az apjától függetlenül, hiszen már a hatvanas években is a könnyűzene körül sertepertélt.
Ja, és a rendőrkutyák meg a gumibotok őt sem kímélték.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.02.15. 10:03:35

Megemelem a kalapomat előtte.
Sokunknak mottójává váltak sorai:
"A zene szült engem s a nemzedékem..."

wabel 2010.02.15. 10:08:10

Isten éltesse!

Az apjának mi köze volt a színpadra kerüléséhez? Semmi!
A Hobosapiens könyvéből ez elég világosan kiderül, nem voltak "jóban":)

"nem bírta az öreg szóval, éjjel megnyírt egy ollóval"

Ilyenkor úgy elkap a hév, hogy meghallgassam a Vadászatot a régi cimboráimma, különösen azzal a hülyével, aki szinte átírta az összes, a lemezen lévő szöveget vicces formába.

Banović Strahinja 2010.02.15. 10:12:56

A Hobó Klub a Lágymányosi Közösségi Házban megvan? :-) A gimnazista zenekarunkkal egy párszor (háromszor?) felléptünk ott előzenekarként. Odamentem hozzá, hogy nem-e lehetne-e. Kért egy kazettát, és utána lehetett :-) Közös volt az öltözőnk, beszélgettünk is. Kifejezetten laza, közvetlen és jófej volt.

Victoorius · http://www.konzolcenter.hu 2010.02.15. 10:15:11

Gratula Hobonak, nagyon csípem, rendkívül értelmes, érzékeny lelkű ember!

RL 2010.02.15. 10:20:58

@kerdeozo: ha már a rosszindulatod a történelmi tudás teljes hiányával párosul, akkor legalább a google-t próbáld meg használni.

Földes László (1914-2000)
Kiskunhalason (Bács-Kiskun megye) született. Hadiárvaként nőtt fel egy sokgyermekes családban. Anyjának ruhaüzlete volt. Földes László fiatalon asztalossegédként dolgozott. 1937-ben belépett a KMP-be. Illegális tevékenysége miatt 1942-ben és 1944-ben bebörtönözték. 1944-ben Újpesten fegyveres partizáncsoportot szervezett, és részt vett a megszállók elleni harcban. 1945-től az MKP újpesti pártbizottságának titkára, 1946-tól a budapesti pártbizottság osztályvezetője volt. 1949-től 1951-ig az MDP KV káderosztályának vezetőhelyettese. Ezt követően 1955-ig Sztálinvárosban nagyüzemi párttitkár volt, majd külkereskedelmi miniszterhelyettesnek nevezték ki. 1955-ben a Csepel Vas- és Fémművek pártitkára lett, 1956-tól külkereskedelmi miniszterhelyettes. 1956. július 21. és október 28. között az MDP KV póttagja volt. 1956. október 23-24-én éjszaka részt vett az MDP KV Katonai Bizottsága megalakításában, és október 28-ig annak tagja maradt. 1956. október 27-28-án egyik kidolgozója volt egy katonai diktatúra bevezetését és Nagy Imre félreállítását célzó HM-tervezetnek. 1956 novemberétől 1957 februárjáig részt vett az MSZMP Szervezőbizottságának munkájában. 1957. február 12-től december 3-ig az MSZMP KB káderosztályát vezette. 1956 novemberétől 1970-ig az MSZMP IKB, majd KB tagja volt. 1958-tól belügyminiszter-helyettes, 1964 januárjától 1972 áprilisáig az Erdészeti Főigazgatóság vezetője. 1958 és 1967 között országgyűlési képviselő. 1967-től 1972-ig mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterhelyettes. Ezt követően a Hungexpo vezérigazgatója volt 1980. december 31-i nyugdíjba vonulásáig. Visszaemlékezéseit a Kossuth Kiadó 1984-ben A második vonalban címmel jelentette meg.

Miazmás · http://miazmas.blog.hu 2010.02.15. 10:21:43

Már elnézést, Hobo a rendszerváltás után borzalmasan rossz lemezeket csinált.

"Az állatok királya LEGYEN KI?
Az oroszlán! - vágta rá mindenki."

Hát ez elég hitvány. A rendszerváltás betett Hobonak, nem volt már igazán mi ellen lázadni. Az az előtti munkásságáért minden tiszteletem, ritka jók voltak, én is sokat hallgattam.
Amúgy emberileg meg egy paraszt, erről személyes élményem van.

UFF

goes 2010.02.15. 10:23:27

Könnyű volt Hobo-nak úgy lázadni, hogy ott volt a földespapa a háttérben. A legtöbb kutatás szerint ő az, aki 56-ban a tömegbe lövetett. Hol is?

Miazmás · http://miazmas.blog.hu 2010.02.15. 10:24:19

Ja, pont tegnap hallgattam tőle a Hetedik-et. Nagyon jó.

rettentó 2010.02.15. 10:39:35

@goes: Én úgy gondolom, nem vagyok hivatott eldönteni, hogy mi volt könnyű meg nehéz. Azt sem hiszem, hogy lázadt. Egyszerűen csak írta, ami jött.
Egyébként, ha nem "lázadt" volna, akkor is ő az egyik legnagyobb alakja a magyar rocknak. Nem kell mindent ez alapján megítélni. Nem kell azt mondani, hogy valami jó, csak azért, mert betiltották, meg azt se, hogy rossz, csak azért mert nem.

Rosszindulatú Vászka 2010.02.15. 10:48:03

Akinek ez blues, az nem hallgatott még olyasmit. Sztem. Hobó életképtelen lett volna, ha elérhető annak idején igazi blues- és rockzenészek életműve Agyarországban.

Jószef Attila versek megzenítse témában meg javallom kicsit utánanézni, esetleg a KEX és Syrius háza táján. Ja, nekik nem lehetett lemezük, bocs.

A Ginsberg és Morrison dalok- és versek erőltetése meg sztem közönséges zenei élősködés. Az nem ér pontot, hogy szarabbul ezeket haknizza valaki. Pont mint a Beatles slágerek magyarul. Minek?

Viszockíjt eléggé kedvelem, nem csak remek költő, de tehetséges szinész és muzsikus és ember is volt egyszemélyben, az én szememben valóságos hősszemély. Ezügyben Földes úr produktumaiban szintén az élősködés tehetségtelen vergődéssé fajulását látom.

A HBB Bill bácsi után erősen gyengébb lett. Sztem.

tony zionist 2010.02.15. 10:50:03

zsidó nyugger...tisztességes zsidó ilyen korban már a temetőben fekszik...

rossgeller 2010.02.15. 10:53:53

korrekt cikk, teljesen egyetertek, meg 65 evet es meg szaz hobot kivanok mindenkinek - en a vadaszaton nottem fel es meg most is sokat jelent, sot egyre kurrensebbnek tartom.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.02.15. 10:55:23

Jó az írás, a címlapi trollok meg menjenek a picsába.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.02.15. 10:56:48

@Banović Strahinja:
hajjaj! Két órával korábban ott voltam, akkor még nem állt a kapuban senki, nem kellett kifizetni a 100 Ft belépőt. :)
Aztán segítettem a székeket rendezgetni és utána beültem az első sorba a Tátrai elé a szivacsra és tátott szájjal bámultam.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.02.15. 10:58:36

@Banović Strahinja:
az előző neked szólt, csak nem linkel valamiért.

Kósza 2010.02.15. 11:06:40

" Minden városban adj pénzt egy koldusnak!"
Legalább pontosan idéztél volna!

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.02.15. 11:13:26

@Kósza:
Bizony, így helyes. Tartom is, akárhol járok, mindig adok pénzt. Egyszer Kolumbiában, Santa Martában adtam egy vak koldusnak 1 dollárt. Nem hitte el, odahívta a boltost, hogy tényleg az-e.

Kósza 2010.02.15. 11:19:25

..., és a végére van pofád belinkelni egy republikos fosch-t CSEH TAMÁS nevével?!
Nna most menj te a büdös francba!

mangorlo 2010.02.15. 11:21:28

@Rosszindulatú Vászka: es az megvan hogy egy csomo kexnek a szoveget a hobo irta?

Unommáazegészet 2010.02.15. 11:23:15

Az, hogy Hobo vérprofi, azt mindenki tudja, de hogy egy vérbunkó, azt is. Érdemes elmenni az Old Man's-be és megnézni egy koncertjét, s figyelni, hogy alázza a közönséget.

stagolee 2010.02.15. 11:27:47

@Kilgore Trout:
Nekem meg Johnny B. Goode, dehát te tudod...
Rosszindulatú Vászkával 100 százaléig egyetértek.

Rosszindulatú Vászka 2010.02.15. 11:29:38

@A Hannibal Lektűr-attitűd: meglehet. Amúgy nekem a magyar blues pont olyan oximoron, mint a magyar reggie :)
Talán kivéve a Béla.

@mangorlo: nocsak. Nem releváns, Hobó sohasenem volt a KEX tagja. Játszott KEX nótákat, meg voltak is közös hiregek, meg a Zenekar barátja volt, de akkorsneem. Erre a tényre a KEX gyári kazin külön felhívják a vásárló figyelmét.

zZz 2010.02.15. 11:33:30

"Ez olyan alapvetés, mint hogy minden normális focikedvelő fradista."

Hogy lehet ekkora hülyeséget írni?
Ezzel lenullázod az azt megelőző két mondatot.

Rosszindulatú Vászka 2010.02.15. 11:36:32

Azért az eléggé muris, hogy egy 65 éves embernek a fejére olvassák nemzőapja bűneit :DDD

Hetediziglen mi?

mangorlo 2010.02.15. 11:40:39

@Rosszindulatú Vászka: hat pedig haver igaz a dolog. a csillagok ne ragyogjatok pl. de volt tobb is most nem talalom de egyszer osszeszedtem. megkerdezek par arcot akik kepben vannak kex ugyben.

kex gyari kazettakra meg ilyenekre en meg nem hivatkoznek.

Taxomükke (UK) 2010.02.15. 11:46:15

Köszi a cikket!
Nagyon kedvelem, majdnem minden nap hallgatok HBB-t. Remek!
És szerintem az átdolgozásai között is vannak nagyon jók, sőt, megkockáztatom: némelyik jobb, mint az eredeti... Hey Joe megvan? :)

grünweinsalz 2010.02.15. 11:51:03

Az én apám szabó volt.
Én viszont egy gombot sem tudok felvarrni, pedig el sem költöztem hazulról.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.02.15. 11:52:16

hihetetlen. a sok szikla, ami előtte tornyosult és amit mind megmozgatott, csak hogy egy lépéssel előrébb kerüljön az úton (amit közben lehet még ő sem látott tisztán) tette erőssé és kiválóvá. ez volt a sorsa. pedig mennyien bolondnak nézték! mára kincsekkel tele a zsákja. példakép.

Rosszindulatú Vászka 2010.02.15. 11:56:26

@mangorlo: ebenguba, ezen ügy szempontjából nincs semmi jelentősége. Egyezzünk meg abban, hogy József Attila úr népszerúsítése és megzenésítése ügyben Földes úr életműve nem jelentős. Sztem.

Amúgy meg léggé sajnálatos módon a KEX nem volt egy hosszúéletű banda. És miután négy szám rögzült gyáriba, pár rosszabb minőségbe, az egy kiszabott gyári CD. Meg van még két hót susogós kalózfelvétel. Legalábbis nekem. Ennyi maradt a KEX-ből. Kár érte.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.02.15. 11:57:08

apák bűne a fiukra száll. DE: földesnek épp az apja volt a keresztje.
mennyire faszább lett volna egy külker vállalat igazgatói székében üldögélni, aztán repkedni ide-oda.
ez volt az ő sorsa. talán beteljesítette.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.02.15. 12:03:45

@Rosszindulatú Vászka: annyiban hasonlítanak a kexszel, hogy mindketten performanszt nyomtak. egyiküknek sem volt könnyű. a kexnek háttér nem volt, földesnek befogadó közönség.
a szaldó azonban pozitív. szerény tehetségét eltökéltség, kitartás és szorgalom ellenpontozza. másokban - sokakban - ez nem volt (nincs) meg. ha csupán egy tehetségtelen epigon lett volna nem jegyeznék.

Mr. Rustical 2010.02.15. 12:07:33

@kerdeozo: Köztudott, hogy HOBO sosem volt jó viszonyban az apjával, nem hinném, hogy cserébe az apja segített volna neki...

Egyébként meg gusztustalan dolog bárkit az apja miatt fikázni. Persze sokan vannak, akik felkapaszkodtak magas polcra az ávós felmenők vállán, és aztán úgy tesznek, mintha semmi közük nem lenne az öreghez, de itt erről egyáltalán nincs szó.

Szerinted Hobo apja örült, hogy a fia a színpadon van, és azt csinálja, amit? Ne emlegessük már egy lapon Hobót Pető Ivánnal meg Bauer Tamással.

Isten éltesse sokáig!

Rosszindulatú Vászka 2010.02.15. 12:11:50

@vero: egyetértek veled majdnem, de azért kissé árnyalja a képet a magyar zenepiac lefojtotsága. Valszeg indulataim nagyrésze innen van. Zeneileg nekem a KEX ott van, a Hobóé nekem túl könnyű. Nem biztos, hogy az ő hibája, operát senem szeret mindenki hallgatni és nem róható fel ez senem Mozartnak, senem nekünk.

Azért az eléggé lealázó volt több évtizede, mikor a PECSA-ban blues-fesztiválon meghítta a Nagy Magya Blues Zenészeket a kis töpörödött néger zombi, Champion Jack Dupré és a HBB-s gigászok nemcsak a hangnemet, még a ritmusot senem találták el, oszt pár taktus után eloldalogtak. Pedig a blues-séma nem anynira bonyolult, mint a fúga :)))

mangorlo 2010.02.15. 12:18:37

@Rosszindulatú Vászka: van azert tobb felvetel is. en spec nagyon kex fan vagyok es amit lehetett osszeszedtem. van kozte egesz elvezheto is.

www.youtube.com/user/MrElbino ezek pl egesz jok. mondjuk en kalozkazikon nottem fel, engem nem zavar ha nem tiszta a hang, sot

de van meg ezen kivul is ;)

Rosszindulatú Vászka 2010.02.15. 12:23:31

@mangorlo: sztem barátkozzunk :)

Nekem van egy-két Radicsom, meg jópár Syriusom. Jelzem nem pontra jáccok, csak úgy érdek nélkül művészetpártolásból. Ha érdekel a dolog, dobj egy mélt.

borovi 2010.02.15. 12:23:35

@Rosszindulatú Vászka: Vászkával értek egyet! Qrvára csak az együttese nevében van köze az idős mesternek a blues-hoz.

borovi 2010.02.15. 12:24:43

@Konrad: te is elhúzhatsz a f@szba, kicsi hobbit...

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.02.15. 12:24:56

14 évesen hallgattam először a Vadászat albumot. Akkora élmény volt,
hogy talán ennek köszönhetem, hogy blues zenész lettem.

A post nagyon jól leírja, hogy lehet kritizálni egy csomó mindent Hobóban,
de az elkötelezettsége, kisugárzása megkérdőjelezhetetlen!
@kerdeozo: 16 évesen lelécelt otthonról.

@Rosszindulatú Vászka: Nehezen hiszem el, hogy pl. Tátrai nem találta volna az I. IV. V. fokot.. :)) Pláne a hangnemet.. LOL!!

zöld dani 2010.02.15. 12:26:47

1 - hihetetlen, h még mindig van, aki felhozza az apját ("Könnyű volt neki", stb)
2- nagyon sokan köszönhetünk enki nagyon sokat, ha nem ásom ki kiskölyökként a bakelitjeit, sokkal, sokkal szegényebb lennék ma.

Rosszindulatú Vászka 2010.02.15. 12:31:12

@ingenium rusticus: én konkrétan Póka úr önalázására emléxek.

Tibusz bácsi meg nem igazán blues gitáros, lsd az itthoni elhíresült B.B. King session felvételeit: ember micsinálsz, ez blúz :)

Persze ez nem minősít senkit. Nincs is ezzel gond.

Jelzem a margitszigeti koncerten majnem elsírtam magam, mikor Orszáczkí úr aszonta: Tibi bácsi, felnőttél :)))

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.02.15. 12:38:13

@Rosszindulatú Vászka: Hát igen. Egonról még talán el tudom képzelni.

Amikor B.B Kingel játszott sok ember feltette azt a kérdést, hogy miért nem
Fekete Jenő került oda. Értem én ezt a konzervatív blues dolgot, csak nem szeretem. Akkor Robert Johnson-on kívül (akit szintén csípek) kevés gitárosra mondhatjuk, hogy blues gitáros. Robben ford az? Igen.

mangorlo 2010.02.15. 12:51:28

@Rosszindulatú Vászka: jer le ma este godorbe oszt megdumaljuk

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.02.15. 12:52:35

@Rosszindulatú Vászka: hát igen. a közeg tényleg gáz volt, de van -e ideális? a mairól ne is beszéljünk.
ami az egyiknek jó, a másiknak rossz. a diktátúra, a közízlés hiánya, vagy a profitérdek tesz partszélre.
a kex - a gyengébb felvételek ellenére - még ma is fényesen ragyogó csillag, ha meghallom az elszált a hajót, vagy elképzelem mit műveltek az ifjúsági parkban, mindig könnyűnek érzem magam. de baksa-soós hogy tudott volna ilyen sziklákat görgetni? nem is akart. őt más út hívta.
földes a mindennapjainkhoz tartozott/tartozik. treníroz bennünket, hogy ha hallunk-látunk ezt vagy azt, ne csak bámuljunk. már ha elfogadjuk tőle.
ezt olvastad?: 2oldal.hu/zene_keksz.htm

harger 2010.02.15. 13:16:54

@unommáazegészet:
A 30-as jubíleumi koncert óta szerencsére nincsen Hobó apánk rászorulva az oldmans helyszínére. Beindult a szekér, nagyobb koncertek, lemezmegjelenések (és rajongók általi megvételek) és nagyobb média megjelenés megadja Hobónak azt a szabadságot, ami a további működéséhez kell. Szóval úgy néz ki, hogy a pénzemberek is rájöttek, hogy Hobó nem néhány száz, hanem néhány százezer embernek fontos ebben az országban. Az meg hogy bunkó volt koncert közben, azt sajnos csakis a te hibádnak tudom be. Biztos hülyeséget kérdeztél. Néha még egy koncert meghallgatásához is fel kell nőni...
De egyszóval, Hobó rulez!

hungarisztan 2010.02.15. 14:25:50

Nem tudom, Hobo mennyire bunkó a koncerteken, viszont a 90-es évek elején a Pók utcai lakótelepen egy keskeny, egy autó elhaladására alkalmas utcán szembetalálkoztunk. Időt sem hagyott nekünk a visszatolatásra, mire megtettük volna, ő már rég hátramenetbe kapcsolt és egy kiöblösödésnél várta, hogy elmenjünk mellette. Megköszöntük, intett, mosolygott. Egyáltalán nem volt nagy arca – ennek fényében (no meg a sok éven át hallgatott zene fényében) nekem nehezen fér össze a bunkóság említése vele kapcsolatban.

A HBB zenéjének 70%-át eléggé bírom, de Földes mester hamissága – zenészként – néha eléggé bántja a fülem. Ezen kicsit reszelgethetett volna az évtizedek alatt (nem igaz, hogy nem fejleszthető!), de ettől eltekintve hiteles életút, respect.
Fehér holló a magyar ugaron.

Péter Bócsi 2010.02.15. 15:52:26

Na, szép volt fiúk, köszi a sok hozzászólást!

Igaz akad benne ilyen is, olyan is, de összességében jól teljesítettek.

És persze mindenkinek joga van nem szeretni Hobo-t vagy az írásomat, ha neki ez jó....Ahogy egy haver mondja: aki elmegy kurvának, ne csodálkozzon, ha megbasszák! Szóval nyomjátok bátran, engem ugyan nem zavar.

A fradis kitétel meg természetesen poén volt, még akkor is, ha én még mindig tudok nekik szurkolni.

Rosszindulatú Vászka 2010.02.15. 16:56:33

@mangorlo: sajna nem lehet, messze vagyok én most a Gödörtől, de megdumcsizzuk.

Az első kört majd én fizetem :)

@ingenium rusticus: asszem nem fogalmaztam egyértelműen. Nem cimkézni akartam.Tibusz bácsinak a blues sztem valahogy nem megy, de nincs is ezzel semmi gond, amit csinál azt szeretik sokan, én pont nem, nem az ő hibája.

k_huszar 2010.02.15. 23:21:35

Blues annyi fele van, hogy nagyon ...

... Missisipi vonal a hitelesebb vagy a csikagoi? (vajh' osszeverekedett-e volna Robert Johnson Muddy Waters-sal)
Lehet-e angliabol blues-zenesz valaki? (A Cream blues zenekar volt-e?)
Lehet-e elektromos hangszeren blues-t jatszani (Hello Hendrix!)?
A Muzsikas "Blues for Transylvania" megvan-e?
Lehet-e bluest gitar/szajharmonika/mosodeszka nelkul jatszani ... zongoraval peldaul ... (esetleg vakon?)?
Egyaltalan ... lehet-e nemfeketekent bluest jatszani (BB King sokat koszonhetett Clapton-nak ... majdnem annyit mint Clapton BB-nek ...)?
Ha meg fekete, akkor miert nem afrika?
Mikor Dr. Walter megtekeri es magyar nepzenet nyom bele a new-orleansi filingbe, akkor a mestergerenda recseg-e (es egyeb kombinaciok)?

Blues annyi fele van, hogy csak na ... es ebbe neha meg Foldes Ur is belefer, es Tibusz sem log ki belole ...

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.02.16. 15:03:13

Jó írás. Hobó valóban zseniális művész, és nagyra értékelem, hogy igyekszik értéket közvetíteni. Még ebben a mai világban is, amikor ez bizony sokszor igen nehéz.
Mellesleg, mikor ÉRTELMISÉGI-ről beszélnek, akinek van esze önállóan gondolkodni és másokat is erre sarkall, mindig az ő neve ugrik be.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.02.16. 18:58:46

Hobó egy meghamisíthatatlan figura. Ezt tudom hozzáfűzni:
juj.hu/cikk/botrany-hobo-a-fenebe-kuldte-a-riportert

Azt kell mondjam, elegánsan száll ki abból, hogy hülyét csináljanak belőle és a gyorsan jövő - gyorsan menő hírességek közé "emeljék". Az ilyeneket szeretem, akik 30-40 éve is voltak valakit (nem ugyanaz mint az "akkor se volt senki, amikor még volt valaki" by Hofi), és most már attól valakik, hogy nem nyomják magukat a kamera elé. Elismerik, hogy ez nem az ő idejük, így amikor néha megjelennek, ugyanazzal a tisztelettel tudsz rájuk nézni, mint amikor utoljára láttad őket. Ellenpéldák ugye Sas, Usztics, Csala, Ihos, Jézus...

Akik méltósággal tudják elengedni a hírverést (vagy szarnak rá!), azokra fogunk tovább emlékezni. Azt pl. sose fogom elfelejteni, ahogy egy koncertfelvételen azt mondja "tíz év - tíz hosszú, szörnyű, gyönyörűséges év - köszönjük szépen!". Akkor felfoghatatlannak tűnt, hogy 10 évig lehet valamit csinálni, és mennyi az a 10 most, 30? :)

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása