[Frissebb cikkünk plágium témában: A plágium határai »]
Korábban a kommentelőkre számítottam a Hooligans szétalázásában, én magam ugyanis nem érzem teljesen megalapozottnak, hogy ha két szám nagyon hasonlít egymásra, akkor ott biztosan lusta, rosszindulatú és kreativitást nélkülöző munka húzódik a háttérben. A "nem lehet több számot írni" és "felhasználtunk minden dallamkombinációt" pánik témához kapcsolódik ez cikk is. Én billentyűs és dobos vagyok, de az empátia azt mondatja velem, az alábbi témát a gitárosok fogják legjobban megérteni, mert az első sorban csápoló tinilányok lekúrásán kívül az akkordmenetek a másik dolog, amihez ők értenek a legjobban.
Aki tanult zeneelméletet szolfézs órán kívül is, akár könnyűzene miatt, vagy amerikai módszerrel, az tisztában van vele, hogy vannak tipikus akkordmenetek. Aki nem, az most ugorjon 2 bekezdést. Kis sarkítással a blues számok többsége az autentikus I-IV-V-I akkordmenetre épül, tehát első fok (pl. C), aztán negyedik fok (pl. F), ötödik (G) és újra első (C). Hívhatjuk akár klasszikus blues körnek is. Ugyanilyen tipikusak az V. fokra végződő körök, ezt hívják dominánsnak, mert utána már annyira várod az első fokot, hogy tűkön ülsz. Igazi közhely, úgy kell eltakargatni, hogy észre ne vegyék. Ezt jazzben megoldják azzal, hogy 4-5-6 szólamú akkordot tesznek oda, a 69-es Táncdalfesztiválon viszont még sikk is volt kérkedni vele, szerintem ott nincs az a szám, ami ezt ne alkalmazná.
Ilyen még az egyházi zenében és a jazzben is agyonhasznált II-V-I, ami megint hálás, hiszen feszültséggel indul, és valahol a közepén van az az V-ről I-re ugrás, ami jól esik a hallgatónak. Ezt aztán agyonmodulálják, az V. fok helyett beteszik annak a moll-párját, vagy több ütemre bővítik a kört és szórakoznak II-V-II-V-I-gyel. Aztán van még a "spanyolos" számokból és kezdő zenekarok próbatermeiből visító andalúz kadencia (akkordmenet): I-VII-VI-V. Így talán érthetőbb: A moll, G, F, E... Persze a Zeppelintől a Queenen át a Pink Floydig mindenhol megtalálható. A hozzáértők kb. most kezdenek el röhögni rajtam, úgyhogy abbahagyom az áltudományoskodást, mert az egy dolog, hogy én hallottam ezekről, de van, aki tanítja.
Ezt az egész kavalkádot - amibe már bánom, hogy belefogtam -, és az abból kiemelkedő tipizálhatóságot nem szemlélteti semmilyen szöveg, csak zene. Ennek egy nagyon ütős példája ez a videó. Itt az I-V-VI-IV-re találtak 36 számot, és nagyon pörgős váltásokkal elénekelnek mindegyikből 4 sort. Hol jobban, hol gyengébben. Akinek kedve támad szórakozni: E - H - C# - A.
Nem mellesleg, kapható egy könyvsorozat az interneten "4-chord songbook" néven, amely így hirdeti magát: "Tanulj meg 18 népszerű Bob Dylan dalt csupán négy akkord segítségével!", nehogy azt gondoljátok, hogy nem ugyanerről a négyről van szó :) Ugyanennek a Beatles változata egy magyar oldalról rendelhető meg. Ez nekem vidámpark.
Axis of Awesome - 36 dal csupán 4 akkordra
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mitya Ivanov 2009.02.18. 14:09:29
Chino 2009.02.18. 21:50:19
szeretem az ilyen videókat mert felelevenítenek egy két rég hallgatott számot.
weird al yankovicnak volt egy vicces összeállítása, ami miatt elővettem a marcy playgroundokat:D
KopaszMercis 2009.02.20. 18:41:57
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.20. 22:09:57
Érzek még 1 kis csúsztatást a videóban, szerintem akad közte sok olyan dallam, ami csak "rámegy" erre a 4 akkordra, de az eredeti számban van egy ötödik, vagy az egyik helyett valami más de hasonló van, és itt ugye csak a refrénekről van szó, a verse alatt lehet akármi más.
De jó...
KopaszMercis 2009.02.22. 10:59:42
pl dammit es a self esteem ezekben szerepelnek ugyanazok az akkordok de az egyik mondjuk egy oktavos kulonbseggel a blinknel mely az offspringnel magas!
de amugy kurvara igazuk van
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.22. 14:21:54
Bazeg ha ezeket a kommentjeidet meglátják a modoros olvasói, soha többé nem fognak hinni neked! :D
krampi 2009.02.24. 07:40:57
(Trabanttal szállni, I will always love you, Ciao Marina, Börtön ablakába, Last Christmas stb stb stb)
kellemes emlékeket idézett fel az összeállítás,
köszönöm
szvob. 2009.02.26. 07:55:06
Ez az akkordmenet doloh meg tökre így van. Bár némi csúsztatás van a dalban, ugyanis inkább arról szól, hogy sok dalnak ugyanaz az akkordmenete, illetve ugyanarra az akkrodmenetre mennyi dallam énekelhető el, még akkor is , ha az eredeti dalban nem , vagy nem pontosan ugyanaz az akkordmenet van...
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.26. 09:24:53
index.hu/kultur/eletmod/2009/02/25/nem_is_a_mienk_a_susu_a_sarkany_/
Érdemes elolvasni, amit Binder Károly ír, tök ugyanezt szoktam mondani a kombinációkról, meg a harmonizálásról, csak ő mondjuk kicsit jobban ért hozzá.
Vannak cifrák, amikor nincs se feldolgozás, se remix érzésem, és ez mondjuk olyankor szúrja a szemem, ha tévében, rádióban megy a szám, ilyenkor tetemes jogdíjtól esik el az eredeti szerző (ha tényleg az övé). Elkezdem összeírni, hátha lesz belőle még egy cikk.
@krampi: én meg asszem pont az énekóra előtti zongorára rárabolások miatt tanultam meg jazzt játszani, egy osztálytársam tolta alá a spanyolos alapot, én meg fent improvizáltam. Éppen ezért nincs is bajom a klisékkel. Olyan lehet ez, mint Kiszel Tünde memoárírójának lenni. Szakmailag megveted, de azért szeretettel elmosolyodsz rajta, még ha mindenki más nem is. :)
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.02.26. 13:09:14
||: I, vi, IV(ii), V :||
vagyis
C, am, F (dm), G,
a rakenroll korszak számainak fele erre épül:)
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.02.26. 13:10:30
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.02.26. 13:11:57
séma nélkül meg nehezen menne..:)
macko007 2011.01.29. 17:18:24
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2011.01.29. 17:52:01
Az lehet, hogy a 36 dal közül valamelyik C-ről indul, az E-H-C#m-A, ami a videóban VAN (és ez tény), és a C-G-Am-F egyaránt I-V-VI-IV, ez van leírva a posztban. Nyilván, ha egyszerre szeretnéd előadni, mindet azonos hangnembe kell transzponálni. Kétlem, hogy ezt érted, de az a hozzáértésedet mutatja, hogy a Google-ből kikerested a te kedvenced akkordmenetét, majd nagy okosan beírtad, hogy ez az. De nem az :) Édes istenem.
Ha ismersz valakit, akinek van gitárja vagy zongorája, vagy legalább egy iphone-ja, ültesd le a youtube klip elé, és kérd meg, hogy tanítson.