„Nem zenélek!” - A magyar amatőrzene és az agresszív kismalac

„Nem zenélek!” - A magyar amatőrzene és az agresszív kismalac

2009.06.27. | Lamorak

Kedvenc agresszív kismalac-viccem a gödörbe esett főszereplőről szól, aki mikor a nyuszi felajánlja, hogy várjon csak, hoz egy kötelet, jellemzően azt mondja (agresszíven): „nem várok!” Kicsit ilyen érzésem volt, ahogy haladt előre a május, és a Cluster One B-oldalon is reklámozott „otthonzenélés” programjára épp csak alig-alig érkeztek be feldolgozások amatőrzenészektől. A kőkeményen megideologizált felhívás április elseje óta volt kint a magyar net zenével foglalkozó helyein (lehet persze, hogy ezért sokan áprilisi tréfának hitték), és mégis, és mégis. Moralizálóbb szerkesztők ezen felbuzdulva hosszan lamentálhatnának: ó, a magyar amatőr zenész, hát hová tűnt az; ó, a proaktivitás, hát hol van az; ó, a lehetőségekre való rárepülés, hol van az; és így tovább. Én ezt nem teszem, egyrészt, mert nincs értelme, másrészt, mert mindezzel együtt mi azért jól szórakoztunk, és ha nem is minden nap, de azért a május 31-éből 24 napon kitettünk feldolgozásokat, köztük a Vad Fruttik énekesének és dobosának kimondottan nekünk készült Alice In Chains-feldolgozását. Azért sem teszem, mert moralizálni általában ellenségeskedést szül, és különösen a zene kapcsán moralizáló gondolatmeneteket mindig mindenki kiröhögi (én is).



Ellentétébe fordulva mondhatnám, hogy engem aztán nem zavar, hogy a magyar amatőr zenészek balfaszok, és nem figyelnek, és nem zenélnek, és nem küldenek, de ez meg nem lenne teljesen igaz. Valamilyen módon zavar, nem azért, mert az amatőr zene messiásaként képzelem el magamat vagy a Cluster One-t (aki ím, eljöve, és kitalálá ezt, s lőn befutás s meggazdagodás mindnek, ki külde vala feldolgozást), hanem mert mint minden épeszű ember, hajlamos vagyok összességében úgy értékelni, lehetetlen, hogy ebben az országban ne legyenek a profi zenénél sokkal érdekesebb amatőr zenék. Azzal együtt tudok élni, ha ezek az érdekes és jó amatőr zenék le se szarnak engem meg a Cluster One-t. Az gondolkodtat el egy kicsit, hogy nem csak kettőnket szarják le, hanem láthatólag a magyar zeneblogolás többi részét is.

..::Efzé::.. featuring Agash – Wrong (Depeche Mode)

Az Otthon Zenélés Hónapja pontosan azoknak volt kitalálva, akik szinte semmilyen más módon nem terjesztik a zenéjüket. Legfeljebb egy MySpace-oldaluk van, amit meg az ismerőseik ismernek, akik különben is megkapják tőlük a számokat mp3-ban. Akik helyi klubokban és kocsmákban koncerteznek, néha két részeg arcnak, mert mindenki más meccsre ment (ahogy Likó Marci mesélte a Vad Fruttik amatőr napjairól a feldolgozásuk mellé készült interjúban). Azok, akik kicsit nagyobb forgalmú MySpace-eket, kicsit ismertebb zenekarokat tartanak fent, arányaiban jóval nagyobb számban képviseltették magukat (a Corrodal nem éppen teljesen ismeretlen amatőr zenekar, mondjuk). Ezek láthatóan figyelik, mi történik a zenei blogok világában, és nem átallnak levelet írni, kérdezni, zenét küldeni. Lelkes támogatóinknak hála számtalan helyen tűnt fel a felhívásunk már áprilistól: lehet persze, hogy ez még mindig semmi, és az igazán érdekes amatőr zene, akárcsak az élet, máshol van, és nem olvas egyetlenegyet se ezek közül. Egy pillanatig nem gondolom, hogy valóban mindenkihez eljutott a felhívás azok közül, akiket valójában megcélzott. Inkább azt gondolom, könnyen lehet, hogy akiket megcélzott, nem vették magukra: hiába követeltünk így önbizalmat és öntudatot az X vonalas zenekaroknak, ha ők maguk nem követelik ezt. Több nem-moralizáló konklúzió adódik mindebből.

Mutathatja mindez pl. azt, hogy igazam volt, és Magyarországon tényleg nincsen olyan, hogy underground. Az „underground” egyetlen bármit is jelentő definíciója pontosan azt a réteget fedi le, akik a modern technológia által ajánlott terjesztési lehetőségekkel nem tudnak, vagy nem akarnak élni: akik nem rakják fel a zenét MySpace-re, last.fm-re, nem csinálnak zenekari oldalt, leginkább még felvételeket sem, hanem „csak zenélnek”. Nem valamiféle elnyomó politikai rendszer, nem romlott, kapitalista lemezkiadói csoportok, nem vérszívó, profitorientált rádió- és tévéadók azok, akik a groundot képezik, mint régen: ezeket mind ki lehet kerülni, és még úgy is viszonylag ismertnek lenni. Aki ma valóban undergroundban van, az azért van ott, mert ott akar lenni. Aki ma nem ismert, semennyire, az azért van, mert nem használja ki az olyan lehetőségeket, amik az elkurvulás veszélye nélkül ismert(ebb)é tehetnék. Erre nyilván számtalan többé-kevésbé legitim oka lehet bárkinek (nem érdekli az ismertség, nem akar pénzt keresni ezzel, ilyen közönségnek ő nem, ilyen médiumokon keresztül ő nem, stb.), senkinek nem kötelező úgy zenélni, hogy az rajta kívül bárki másnak tetsszen vagy örömet okozzon (ez most nem egy kicsit lenéző engedmény, amiben az van benne, hogy azért igazából az ilyenek bénák, vagy balfaszok – nem, nem azok). Az underground ebben az értelemben vagy nem létezik, vagy nem látszik (és ez megint nem csoda, ami a föld alatt van, nyilván nem látszik); semmiképpen sem az viszont a helyzet, amit gyakran lehet olvasni, hogy az „underground zene” az a „gumipoppal” szemben felvett ellenpont, a „jó zene”. Látható, hogy a valóban underground zenekarokra azért nem tekinthetünk a „popzenével” szemben állóként, mert valójában egyáltalán sehol sem állnak, nem hogy valamivel szemben. Amatőr zenekarok címén legalább részben ezt a réteget akartuk volna megszólítani, pontosan abban a hiszemben, hogy valóban kell, legyenek köztük jók.

Strange – Dr. Bubó

Egy másik konklúzió, hogy az amatőr zene kimondottan ellenáll mindenféle ilyesminek, mármint az olyan „ismertebbé tevősditől”, amit nem kizárólag ő maga irányít. Ennek azért már erősen összeesküvés-elmélet szaga van: ha egy zenekar, aki egyébként szeretne ismertebb lenni, csak azért nem tesz lépéseket, mert azokat mindig másokon keresztül kell megtenni (mondjuk független, obszcén zeneblogokon keresztül), annak az indokai azért súrolják a bénázás határát. Az egész magyar zeneblog-szféra alapvetően épül arra, hogy ismeretlenebb, nagyméretű promóciókból ilyen-olyan okokból kieső zenéket támogat, mutat be, népszerűsít, többnyire bárminemű anyagi haszon nélkül, puszta lelkesedésből és meggyőződésből, mert kurvára hisz benne, hogy amikről ír, azok jó zenék. Ha egy zenekar azt gondolja, hogy bármilyen módon hátránya származik abból, hogy a zene terjesztésének, hallgatásának ilyen egyáltalán nem „hivatalos” médiumain, fórumain keresztül jut közönséghez, azzal a zenekarral valami nagy baj van, ott nagyon nagy hülyeségeket gondolnak a médiáról meg a közönségről úgy általában. Kissé megengedőbb értelemben a „mainstream” zenei médiumokkal szemben ugyanis pontosan ez az „underground”, ahol ennek még van valami kicsi jelentése is. Ha tehát valaki ide sem akar belépni, az azt jelenti, hogy még az undergroundnál is undergroundabb akar lenni, és lehet, hogy ennyire másnak lenni kúl, de kúlnak lenni fölösleges, ha nem lát senki. Összességében én az égvilágon senkiről nem tudom komolyan elképzelni, hogy így gondolkodik.

Özvegyek – I'm Eighteen (Alice Cooper)

Vagy adódhat olyan következtetés is, hogy egyszerűen csak nincs önbizalom, nincs ambíció, nincs technikai háttér, nincs semmi. Van mondjuk egy próbaterem, vannak zenészek, még talán helyi koncertek is vannak, meg saját számok, de már rendes felvételt nem lehet csinálni. Ez az irány meg a moralizálás felé tart erősen: egyrészt azt nem tudom elképzelni, hogy egy zenekar, aki komolyan veszi magát, elégedett lehet kizárólag helyi szintű gondolkodással, másrészt meg azt nem, hogy minden zenekar félszeg, félénk, „ámiúgyse”-önbizalmú srácokból áll. Nem ostorozandó jellemhibának szeretném beállítani még ezt sem, hanem olyan határnak, amit a komoly zenekaroknak át kell lépniük, már csak dacból is, mert annyi komolyan vehetetlen zenekar lépi át, hogy lassan tényleg nem lesz hallgatható magyar zene. Nem pofátlanságot kérek számon tehát az amatőr zenészeken, hanem inkább valami pragmatikus, céltudatos életrevalóságot. Igenis, ha te hiszel abban, hogy a zenekarod jó, akkor tegyél meg mindent, hogy mások is megismerjék, mert különben soha az életben nem mondják mások is, hogy jó, nem adnak pénzt, nem jönnek el a koncertedre, nem szopnak le az öltözőben utána. És akkor kurvára egy szavad se lehet, hogy másokat meg, akik szerinted szar zenét csinálnak, elárasztanak pénzzel és közönséggel, és sorban állnak a mélyláda mellett a kiscsajok.

Persze a legeslegvalószínűbb megoldása a problémának az, hogy túl komolyan vesszük magunkat (én konkrétan, meg a Cluster One, meg azok akik az Otthonzenélés hónapját zászlójukra tűzték), mikor valamiért lelkesedünk, és azt látjuk, hogy titokzatos módon mások nem lelkesednek ezért ugyanannyira. Ez nap mint nap megtörténik, nem csak velünk, hanem mindenkivel. De pont ezért fontosak az ilyen kezdeményezések és lehetőségek, pont ezért fontos pl. a zeneblogok világa: mert ha van underground, ami bármit is jelent, mi vagyunk azok, vagy ha nem is mi, mi segíthetünk neki eljutni másokhoz, ha tényleg jó. Zenéljetek, de legalább támogassátok az amatőr zenét, csináljatok otthon felvételeket, adjatok be PANKKK-pályázatot, csináljatok lemezt, tegyétek MySpace-re vagy last.fm-re, küldjétek el nekünk (ősszel hasonló otthon zenélős programot indítunk, ezúttal saját számokkal), keressetek meg netlabeleket vele; olvassatok zeneblogokat és szavazzatok rájuk a Goldenblogban mondjuk, hogy mások is ismerjék meg őket! És persze hallgassátok továbbra is a májusban kikerült feldolgozásokat, és szavazzatok, melyik tetszett a legjobban. A legjobbnak szavazott 10-12 számmal (plusz meglepetésekkel) mindenképp kezdünk valamit még. Azt szeretnénk elérni, hogy ne csak a pofánk járjon a zenéről (az is, persze), hanem csináljuk is. Ne legyünk agresszív kismalacok.

Az otthonzenélés hónapja volt - szavazz! | Szakmává alázzuk-e a DJ-zést?

 

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr491206449

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sonny · http://karcolat.blog.hu 2009.06.27. 20:52:08

Black metal undergroundunk viszont van, nem is kicsi.

Lamorak · http://www.clusterone.hu 2009.06.27. 21:19:39

@sonny: mint mondtam, aki ma undergroundban van, az azért van ott, mert ott akar lenni. Pl. mert black metalt akar játszani, ami magában elég ahhoz, h soha senki ne ismerje, csak a többi black metal arc. Kicsit olyan, mint a jazz, csak nem olyan presztizses.

Vegaaa 2009.06.27. 21:32:03

szerintem jól zenélni alapvetően művészet. és ha már művészet, akkor rengeteg olyan ember létezett a világban, akik életük során maradandót alkottak, és csak sokkal később (esetleg a haláluk után) váltak ismertté. szerinted józsef attilát kinem szarta le akkor amikor még élt?
az igazi művészek mind betegek, de legalábbis valami bajuk van (legtöbbször szociológiai jellegű) és pont ez teszi öket undergrounddá. ez így van jól és ne akarj ezen változtatni mert nem fog sikerülni. nemes cselekedet lenne persze, de a változtatással pont az veszik el, ami megtetszett benne. ez egy ilyen béklyó (nem tudom hogy kell ezt a szót pontosan leirni egyébként).

Lamorak · http://www.clusterone.hu 2009.06.27. 21:35:51

@Vegaaa: Ez remekül szemlélteti, mire gondoltam, milyen hülyeségeket gondolhatnak a félénk zenészek a művészetről, közönségről, befutásról, undergroundról.

Joeka 2009.06.27. 21:57:12

Vagy az is lehet, hogy ez a feldolgozósdi nem tetszett az amatőröknek,
Aztán azon is el kellene gondolkodni ,hogy hogyan kerül egyenlőségjel az amatőr és underground közé.
Egyébként meg az utolsó bekezdés a lényeg,én is azt gondolom, hogy rosszul mértétek fel magatokat a jó-szándékú de értelmetlen felhívással.

iwa012 2009.06.27. 22:35:49

basszus, mi az, hogy amatőröknek nem tetszik a feldolgozósdi? az amatőrök mást sem csinálnak, mint feldolgoznak. én még életemben nem láttam olyan együttest, akik kapásból összehoztak egy lemeznyi saját számot.

és ezúton is tudatnám a Strange énekesével, hogy nagyon bejön az orgánuma.

I'll be Beck! 2009.06.27. 23:01:34

Majd legközelebb írjatok a zindexnek, hogy "legyemmá címlap dedlájn előtt léccilécci". Azt akkor majd észreveszi aki akarja.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.06.27. 23:23:08

Azért és addig amatőr egy zenekar, amíg otthon, a garázsban, iskolai, vagy valahogy kibulizott kis helyeken leginkább magának, meg a haverjainak zenél.
Ha már ezt többször, nagyobb helyeken teszi, már nem amatőr zenész, még ha a produkciója szerint az is lenne.
Simán sokan összeraknak komplett albumnyi anyagot, csak az leginkább nekik se tetszik, nincs idejük, lehetőségük, kedvük a kidolgozására, esetleg nem is akarnak ilyesmivel foglakozni, épp azért, mert amatőr zenészek, és maguknak játszanak. Hobbiból.
Nem ilyen-olyan blogoknak, "tehetségkutatóknak", kiadók, rádió- és tv-szervezők számára.
Némelyikük csinál saját blogot, weboldalt, felpakol ide-oda demóanyagot, de igazán baromira nem érdekli ez a része, különösebben a fogadtatás se. játszik a maga haveri körében, és le se szarja a többieket, különösen nem a "felülről" vagy máshonnan jövő kezdeményezéseket..
Leszámítva azt a pár arcot, aki a szanaszét kevergő amatőrösdiből szép csendben profivá érik.
De ők is a saját anyagaikat, vagy épp a saját feldolgozásaikat játsszák, nem másét. Nem másnak az önmegvalósítását akarják segíteni, legyen az bármilyen jószándékú blogger, hanem legfeljebb a magukét.
Ha már másnak, a másét csinálják, akkor meg már nem amatőrök, hanem profik. legfeljebb nem, vagy csak ritkán jó őket hallgatni, nézni.

Siránkozni lehet az ilyesmin, csak nincs értelme. Időről időre valamiért a mindenkori média felkapp olyasmit, hogy jajj, hol az utánpótlás, nincsenek jó, lelkes amatőrök, és azznnal nekilát valaki megszervezni őket, majd jól bele is bukik.
Az első ilyet valamikor 83 táján láttam, akkor épp a Belvárosi Ifjúsági Ház égisze alatt toboroztak össze egy rakat "amatőrt" Amatőr Könnyűzenei Klub és Stúdió néven, de annak is volt már pár ilyen-olyan elődje.
Na, messze voltak még a klasszikus "profizmustól", de amatőrnek se lehetett volna nevezni őket. Akik elég szívósak voltak, meg is maradtak a "szakmában". Megmaradtak, bekerültek volna az AKKS nélkül is. Legfeljebb Bródynk nem előlük, hanem később, vagy más címszó alatt sikkasztja el az első millióit...
Ha valaki teret akar adni az "amatőröknek" simán megteheti. Csak baromi sok pénz, szervezőmunka kell hozzá. Helyet, felszerelést, közönséget kell kerítenie, egész biztosnak kell lennie abban, hogy nem fog rajta egy vasat se keresni, viszont sokat dolgozhat feleslegesen, de ha vannak "amatőr" zenészek, miért ne lehetnének "amatőr" szervezők, rendezvények is?
Csak ugyanaz az "elhivatottság" kell, mint a zenéléshez. Egy-két jó hétvége kijön belőle, többre meg ne számítson senki.
Egyrészt azért, mert a profisodó amatőr zenekaroknál már csak a valóban profik aljasabbak, másrészt meg azonnal befut az öreg rókákból álló "profi" csapat, és szép csendben átveszi, átvariálja, lenyúlja, feldolgozza és saját képére formálva teljesen felismerhetetlen nyállá változtatja az esetleg egyébként ötletes, jó kezdeményezést.
Meg persze az itt már nem igazán amatőr zenészéből is, aki azon veszi észre magát, hogy valakinek a nyál feldolgozásait nyávogja, immár tulképp profiként. Másnak...

Vegaaa 2009.06.28. 00:10:55

@Lamorak: baszki értsd már meg (miközben egyébként a posztban le is vagyon írva csak próbáltam kiegészíteni), hogy ha fogsz egy jegesmedvét és elviszed afrikába mert ott többen respektálják, akkor az onnantól megszűnik jegesmedvének lenni. ha ezt nem érted, akkor zárd be ezt a szart úgy ahogy van.

ui: tisztelettel, egy amatőr zenész.

StopSzmog 2009.06.28. 00:25:33

ha vannak "amatőr" zenészek, miért ne lehetnének "amatőr" szervezők, rendezvények is?

ott a pont.

2009.06.28. 00:30:26

Na, ez az írás annyira szimpatikus, mint amikor a MediaMarkt hülyézéssel csábítja be a vásárlóit.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2009.06.28. 01:41:41

az otthoni zenem jobb, ha nem hallja mas

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.06.28. 02:20:30

@StopSzmog: Lehetnének. Sőt, voltak is. Gyaníthatóan akadnak még most is.
Csak sajna míg az "amatőr" zenész - az esetek többségében - viszonylag szerény eszközökkel is elmuzsikálhat, illetve egyszer-egyszer beleül egy összeget a cuccába (jó, tudom, állandóan cserélni, fejleszteni kell, stb.), addig az "amatőr" szervezőtől valahogy mindenki elvárja, hogy minden egyes buliba pénzt toljon be. helységbe, szállításba, promócióba, mifenébe. Azaz legyen profi...
Csak sajna a profizmusát nem tolerálja az "amatőr" zenész (miért kap a szervező pénzt, ő is akar), a "profi" zenész (miért veszik el előle az amatőrök az amúgy is szerény fellépési lehetőségeket), és a profi szakma (mit akar itt ez a kis pöcs, amikor mi már tettünk le valamit az asztalra - tettek a faszt).

Annó, kurvarég a fentebb már említett AKKS-sel még volt némi esély az ilyesmire, lévén voltak még úgyahogy prosperáló művelődési háza. Nagyjából mindenhol. Ezek jelentős részének nem volt egyértelmű elvárás a haszonszerzés (némileg a megtérülés igen, de az se volt vészes elvárás), de csak egy-egy saját szervezésű kultúrműsorral tudtak variálni. Erre meg nem lehetett igazán pénzt felvenni egy szerény taxiszámlán kívül.

Mostanság kicsit neccesebb a helyzet, mert az állam, illetve a hűdenagy cégek nem tartanak fel művházakat, ahol van hasonló intézmény, annak (is) kőkeményen ki kell termelnie a rezsijét. A maradék helyek megoszlanak a zenés kocsmák, "szórakozóhelyek" mifenék között, ahol viszont a tulaj akkor léptet fel valakit, ha pénzt hoz neki. vagy ájultan tiszteli az illetőt, aki akkor már rég nem amatőr.
Így viszont manapság nem nagyon van reális fellépési lehetősége az amatőr zenekaroknak, mivel - ha mást nem is - villanyszámlát mindenhol kell fizetni, és ritkaságszámba megy az olyan kaland, ahol a rezsit hajlandók összedobni a fellépők. Megjegyzem, megesik néha...

Viszont az amatőrnek nevezett zenész teljes joggal sírt akkor is, most is némi, akár szerényebb gázsiért. Ha csak annyiért is, amiből a csaját meghívhatta málnászni, vagy mutogathatta apunak a plusz zsebpénzt.
Most - tulképp elfogadhatóan - ennél kicsit többet szeretne kapni.

De innentől ő már messze nem amatőr, hanem profi zenész és próbáljon csak meg helyt állni a fellépő helyek-profi zenészek- profi szervezők között... nem fog persze menni, hacsak nincs egy valag beleölhető pénze, ideje (máris nem amatőr) vagy marad a youtube, myspace és társai, meg a csodavárás, majd a zenéből való békés kitakarodás, vagy valódi profivá válás. Csak épp azoknak sincs sokkal több, más tér művészetük elterjesztésére, hacsak be nem verekszik magukat valami kommersz szarba...

Úgyhogy nagyjából rövidre is zárhatjuk az egész kérdéskört. Az "amatőr" zenész - akármilyen profin is játszik, addig amatőr, ameddig nem lép fel. Ha már fellép, akkor sajna valamilyen szinten profinak nevezhető, akkor is, ha borzalmas csörömpölést hallat, intenzív vonyítással kísérve.

De abban - a blog gazdáját kivéve - nagyjából egyetérthetünk, hogy ingyen, hobbiból, más szarát senki se szereti ingyen lapátolni, így nem is csoda, ha az ilyen és hasonló csudajó kezdemények már induláskor halálra vannak ítélve.

Persze, ha a blog gazdájának, vagy valamelyik olvasójának van rá némi pénze, elhivatottsága, és leginkább megfelelő helysége (szigorúan nem bérelt, mert azonnal profivá válik, bár a végeredményt tekintve majdnem mindegy), bátran belevághat az amatőr mecenatúrába. Sok sikere nem lesz. Összecitálhat egy rakat jó-rossz amatőr bandát, boldogan felléptetheti őket, jól érezheti magát a buli végéig, ahol egyből kikap a zenészektől (bármit is csinál ugyanis, lehúzós gecinek fogja mindenki tartani), majd szomorúan nézegetheti a lelakott berendezést, összehányt, lepusztított helységét, a kiadási oldal jelentős eltérését a bevételivel szemben és két-három-egynehány alkalom után jól abba is hagyja.
Esetleg később sírdogál egy kicsit szegény, amatőr zenészek sorsán...

Manatwork (törölt) 2009.06.28. 07:36:30

Az amatőr zenekarok sokkal nehezebb helyzetben vannak manapság mint 20 évvel ezelőtt! Az amatőrt én úgy értem, hogy nem ebből él.
A fellépési lehetőségek főleg vidéken egyszerűen a katasztrófa határát súrolják. Vannak ugyebár a kocsmák fel lehet lépni. Természetesen itt semmi alap hangosítás/világítás nincs = a zenekarnak kell hozni mindent. Halkan megjegyzem, ahhoz hogy egy banda vegyen egy kisklubba/kocsmába megfelelő cuccot az már párszázezres kiadás. Nem minőségi cuccot, hanem egy "középszart" legalább. OK, persze nem a pénzről szól az amatőrösdi, de komfortos érzés ha a bevételből jut a zenészeknek is, legalább a költségekre. Nagyobb fesztiválokra meg bejutni gyakorlatilag lehetetlen - főleg vidéki zenekaroknak! Ha megnézitek alaposan: szinte ugyanaz a kör játszik minden nagyobb fesztiválon. És nem azért mert nincsenek más jó zenekarok. A szervezők hozzáállása is "érdekes" sokszor. Tapasztalatból mondom: elhívják a zenekart egy szabadtári bulira fellépni (motorostalálkozó, bármi), a buli belépős, a zenekar nagynehezen kialkudott "gázsija" pár 10ezer Ft. Ezért utazik párszáz km-t, játszik 2 órát. Mitagadás elég gyenge órabér, de legalább nem minuszos a nap. És akkor: esik az eső, kevés közönség, a szervező meg elkezd sírni hogy nem tud annyit fizetni mint amennyit beígért. Arra a kérdésre, hogy ha 3x ennyien lennének, akkor a gázsi is 3x akkora lenne, már csak hümmögés a válasz... no komment.
A tehetségkutatók 98%-a pedig simán csak arról szól, hogy megkapják a PANKK támogatást, a zenekarok fizessék be a nevezési díjat és a végén kihoznak valakit nyertesnek és a nyertes kap 2 mikrofonzsinórt vagy jobb esetben 10 óra stúdióidőt valahol.
Hát nem egyszerű ez a rakkendrollozás manapság az biztos.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.06.28. 07:50:09

@Vegaaa:

"az igazi művészek mind betegek"

Alapvető tévedés. Illetve a fenét. Ostoba sztereotípia. A művész nem attól művész, hogy beteg. Persze, van sok ismert művész, aki így vagy beteg volt, de nem attól volt művész, hanem művész volt ÉS beteg.

Vagy bárki is komolyan gondolja, hogy Tóth Árpád vagy Csokonai attól írtak jó verseket, MERT tüdőbetegek voltak? Akkor milliónyi kurva jó költőnek kellett volna lennie akkoriban. Hát nem volt.

Flashzee · http://www.flashzene.com 2009.06.28. 10:36:40

@StopSzmog: az amatőr szervező elég kockázatos!

Vegaaa 2009.06.28. 12:39:59

@mavo: hehe, érdekesen kiforgattad. nem azt mondtam hogy attól müvész valaki mert beteg, hanem attól marad underground és KÖZBEN lehet hogy jó müvész is.

kitsilatzi · http://leggitar.blog.hu/ 2009.06.28. 14:07:46

Magyarországon még sosem volt ilyen erős az underground, és nem tudom miért kéne elvárni az "amatőr" zenészektől, hogy feldolgozásokat játszanak, mikor jobbnál-jobb saját számaik vannak, meg 100 feldolgozásból 99 szar, vagy inkább 101, aki feldolgozást akar játszani az játszik magától is. Hirdessük meg az "Otthonzenélés egy szál faszban, vedd fel kamerával" hónapját, és aki nem csatlakozik az egy balfasz. Tényleg kicsit komolyan veszitek magatokat, meg talán szereptévesztésben is vagytok, ha azt hiszitek, hogy a világ legjobb ötletére nem érkezett ezer pályamunka.

"Az egész magyar zeneblog-szféra alapvetően épül arra, hogy ismeretlenebb, nagyméretű promóciókból ilyen-olyan okokból kieső zenéket támogat, mutat be, népszerűsít, "

Van magyar zeneblog-szféra, és ilyeneket csinálnak, mondjuk a posztban említett Corrodal eddig szerepelt már valahol?

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása