Egy kis underground soproni: Raedawn & Main

Egy kis underground soproni: Raedawn & Main

2010.10.05. | Horváth Oszkár

Óvatlan Facebook csavargatás közben leltem rá hasonló zenei érdeklődésűek linkjeit bányászva Markó Rékára, aki szemtelenül fiatal soproni zenekészítő, és mint ilyet, úgy érzem, be kell mutatnom. Először a myspace.com/raekhashaw címen pörgettem végig a számokat, ízlésesen, nyugis tempóval, jazzes hátterekkel megpakolt hip-hop és downtempo között mozgó, jól hangszerelt zenékbe futottam.

A közelmúltban elkészült a szolnoki Mainnel közös kiadványa, ami ingyen letölthető a raedawnandmain.bandcamp.com címről, a MegaUploadról vagy a Last.fm-ről (Raedawn: 3, 6. Main: 2, 8. Közös: 1, 4, 5, 7.) Időnként kellemesen beteg, Realistic Crewra emlékeztető beatek, rap alapként nem elhanyagolható számok, visszafogott számhosszok, nem öncélú epikus művek, sok epianoval, ami nálam a csellóval karöltve a TOP2 hangszer EVÖR. Main is 2001 óta zenél, szintén modplug trackerrel kezdte, akinek ez mond valamit, és hasonló előadók inspirálták, mint Raedawnt, talán ezért találtak egymásra.

Ez a zene szerintem jókor, jó irányba megy, a kérdés, hogy mi fog változni rajta a jövőben, és meddig juthat el, hogy ezt könnyebb legyen elképzelni, feltettem néhány kérdést a producerinnek, és kíváncsi vagyok, mit szólnak hozzá a downtempo és lounge műfajokban jártas hozzászólók.

1. Mivel foglalkozol az időd nagy részében, és mennyi időd van a zenélésre?

Jelenleg egy helyi üzlet alkalmazottjaként dolgozom és mivel a munkabeosztásom olyan, hogy hetente több szabadnap is összejön, szerencsére jut elég időm a zenélésre.

2. Hány éves is vagy tulajdonképpen?

22.

3. Korábban milyen zenei tanulmányaid voltak, hogy kerültél közel a zenekészítéshez?

Kiskoromban csellóztam pár évig, de gyerekként minden érdekelt, csak a zenetanulás nem. Úgy 15-16 éves koromban kezdtem el érdeklődni a szerkesztés iránt, ám ekkor még bőven a "lázadó korszakom" kellős közepén jártam és inkább szövegírással igyekeztem kiélni magamat, amit aztán szerencsére sikerült még időben magam mögött hagyni. :) Ezután kezdtem gyakorlatban is beleásni magam a zenekészítés témába, kezdetben csak egyszerű beatek kreálásának keretében.

4. A szükséges szoftvereket ki mutatta be neked, hogy tanultál bele?

Legelőször modplug trackerrel szórakozgattam, amit egy ismerősömtől kaptam, de elég hamar beleuntam. Ezt követően magam jártam a dolgok után, neten kezdtem olvasgatni a témával kapcsolatban és végül úgy döntöttem beszerzem a Reason 3-at. Miután ez megtörtént, megnéztem néhány tutorialt, hogy legyen némi fogalmam az alapokról, majd nekiálltam a tanulmányozásának. Eleinte csak magamnak zenéltem és jó ideig nem éreztem késztetést a számok publikálására.

5. Míg te soproni vagy, Main ha jól tudom, szolnoki. Gondolom első sorban interneten tudtok együttműködni. Ezt hogy kell elképzelni a gyakorlatban?

Mainnel a Myspace-en keresztül ismerkedtünk meg, már az első "eszmecserénk" során felmerült a közös hanganyag ötlete. Mivel nagyon tetszettek a zenéi, úgy gondoltam alap, hogy meg kellene próbálnunk. Eleinte nem volt konkrét elképzelésünk a kivitelezést illetően, aztán kezdő lépésként Main küldött két dobalapot, amire én feljátszottam néhány dallamot, így született végül a Burnin' Sky és a Session Restore. Majd következett a Night Vision, átküldte a kész alapot, én meg kicsit kiegészítettem a zongorával, stb. Szerintem nagyon jól ment az együttműködés, annak ellenére, hogy bizonyos szempontból korlátozottak voltak a lehetőségeink.

6. Milyen előadók inspirálták számodra ezt a zenei irányt?

Alapjában véve sokféle irányzat híve vagyok és széles zenei gyűjteménnyel rendelkezem, de mindig is a hiphop, valamint jazz/nu-jazz állt a legközelebb hozzám, illetve az ezekhez hasonló lágy dallamokat hordozó műfajok. Rengeteg előadó inspirál és nehéz lenne az összeset felsorolni, de akiket mindenképpen ihletőként említenék az a Jazz Liberatorz, Fat Jon, Dj Jazzy Jeff és a Dilla féle klasszikusok.

7. Hogy érzed, mi az, ami hiányzik a zenédből? Milyen jellegű művésszel (hangszeressel, vokalistával, MC-vel) működnél együtt?

Ez a dolog mostanában elég sokat foglalkoztat, szívesen működnék együtt jazz-vokalistával, vagy hasonló stílusban mozgó énekessel, úgy érzem néhány zenémet az ének tenné teljessé. A hazai MC-k közül megvan a "listám", akiknek nagyon bejön a stílusa és szövegeit el tudnám képzelni valamelyik alapra, de nyitott vagyok bármiféle kollaborációra, örülök minden lehetőségnek.

8. Az már egy komoly lépés, ha nem egyedül foglalkozol ezzel, és közösen szántok időt a zenékre. Érzel késztetést, hogy akár másokat is bevonj, és közönség előtt is játssz a zenéidből? Hol hallanád legszívesebben vissza a számaidat?

Természetesen szívesen vonnék be a későbbiekben más producereket, előadókat. Egyrészt az ilyen és hasonló projektek során rengeteg motivációt kap az ember, másrészt a több felől származó ötletek színesebbé teszik az egészet. Nem utolsó szempont a kapcsolatépítés sem. Később, ha úgy adódik és lehetőséget kapok rá, szívesen játszanék közönség előtt is, de úgy vélem ehhez a jelenleginél több tudás és tapasztalat szükséges. Azon, hogy konkrétan hol szeretném visszahallani a számaimat megmondom őszintén még nem nagyon gondolkodtam, de természetesen örülnék (ki nem) ha valaki érdemesnek tartaná őket a lejátszásra, legyen az bárhol, bármilyen formában.

Kapcsolat »

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr592316176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása