Skandináv filmélmények 3. - A Dogma-filmek

Skandináv filmélmények 3. - A Dogma-filmek

A skandináv filmélményeim taglalásának csak harmadik részénél jutott eszembe, hogy tulajdonképpen ezzel a résszel kellett volna kezdenem. Az első három Dogma-filmmel. A Wikipedia-n mindenki elolvashatja, hogyan született a Dogma-mozgalom - melyet ugyebár Lars von Trier és Thomas Vintenberg rendezők alapítottak - így nekem nem biztos, hogy sokat kell hozzátennem.

Talán csak annyit, hogy a Dogma-filmek (és általában a skandináv filmek) az én szívemhez azért állnak oly közel, mert követőik nekem tetsző egyedi humorral és (ön)iróniával közelítik meg az életet, melyet más rendezők direkt elkerülnek. Sőt, utóbbiak az életet direkt akarják rózsaszínre festeni. (Nyilván azt is megértem, ha valaki azért néz filmet, mert pont az élet velejáróival nem akar találkozni...) A Dogma-filmek eszköztárában nem szerepel az öncélú erőszak, vagy egyéb hatásvadász elemek, ezek nélkül érnek el nyomasztó, fájdalmas, félelmetes, esetleg nevetséges hatást.

Bár nem akartam a Wikipedia tartalommal visszaélni, mégis idemásolom a mozgalom hitvallását, érdemes ízlelgetni minden szavát. Amúgy a http://www.dogme95.dk mint hivatalos oldal valamiért nem elérhető...

„Esküszöm, hogy betartom a Dogma95 alábbi, jóváhagyott szabályait:

  • A felvételeket a valódi helyszíneken kell készíteni. Kellékek nem használhatóak. (Ha valamilyen kellékre szükség van, olyan helyszínt kell választani, ahol a kellék megtalálható)
  • Hang nem rögzíthető a képtől függetlenül, és fordítva. (Zene csak akkor használható, ha a forgatás helyszínén tényleg van zene)
  • Kézikamerát kell használni. Minden ebből adódó mozgás engedélyezett. (A történetnek nem ott kell játszódnia, ahol a kamera van; a kamerának kell ott lennie, ahol a történet játszódik.)
  • A filmnek színesnek kell lennie. Speciális világítás nem használható. (Ha túl kevés lenne a fény, akkor a jelenetet ki kell vágni; esetleg egy kamerára rögzített lámpa használható.)
  • Optikai trükkök és szűrők használata tilos.
  • A film nem tartalmazhat felszínes, sekélyes cselekményt. (Gyilkosság, fegyverek stb. nem szerepelhetnek.)
  • A cselekménytől sem időben, sem térben nem lehet eltávolodni. (A filmnek itt és most kell játszódnia.)
  • A műfaji film nem elfogadható.
  • 35 mm-es filmre kell forgatni az anyagot.
  • A rendező nevét nem lehet feltüntetni.

Továbbá, mint rendező, esküszöm, hogy megszabadulok személyes ízlésemtől! Többé már nem vagyok művész. Esküszöm, hogy tartózkodom attól, hogy „művet” alkossak, mivel a pillanatnyit többre értékelem az egésznél. Elsődleges célom, hogy mind a karakterekből, mind a beállításokból az igazságot hozzam felszínre. Esküszöm, hogy erre fogok törekedni minden lehetséges eszközzel, akár a jó ízlés vagy esztétikai szemlélet árán is. Ezzel megteszem a Tisztaság fogadalmát.

Koppenhága, 1995. március 13. hétfő

Lars von Trier
Thomas Vinterberg”

1. Születésnap (Festen) 

2. Idióták (Idioterne) 

3. Mifune utolsó dala (Mifunes sidste sang) 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr664547943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása