TOP5 Bëlga dal EVÖR

TOP5 Bëlga dal EVÖR

Azon gondolkodom, hogy egy mondatban hogyan is lehetne összefoglalni a Bëlga zenekart. Lehet modoroskodni, meg elutasítani a hip-hop stílust, vagy a rap-et, főleg, ha magyar rapről van szó, de a Bëlgát nem lehet kikerülni. Talán tényleg első lemezük címe ("Majd megszokod") rájuk a legjobb definíció.

2002. 8 éve jelent meg az első lemez és sosem felejtem el, hogy már előtte keringtek a neten demo felvételek, például az "Kalauz" első (sokkal keményebb) verziói. Az első lemezt konkrétan szarrá hallgattam és azóta is nosztalgikus élménnyel gondolok rá, tökéletes albumnak tartom. Persze, most én is olyan sznob "rajongónak" tűnhetek, mint amikor a Metallica fanok fekete album előtti metalikásokra és fekete album utáni metalikásokra szakadnak. Ennek ellenére azt gondolom, az első albumuknál jobbat már nem tudnak csinálni és talán nem is lehet jobbat... Hihetetlen klasszikusokat, szociológiai tanulmányokat ("Hús", "Kalaúz", "Külföldi", "Wunder scheisse" és még sorolhatnám) rejt ez a mű. A "Maci" című dalnál például létezik jobb felvilágosító anyag a női nemi szervről? Ennél az albumnál sosem éreztem, hogy a káromkodás céltalan lenne, hihetetlen megmosolyogtató témák kerültek az albumra.

Szerencsére a lendület (vicces témák, szóképek) még tartott egy darabig és a második, "Jón a Gólem" című album olyan gyöngyszemeket tartogatott, mint a "Probléma", a "Királyok a házban", vagy a "Mocskos". Ha a "Maci"-ra azt mondtuk, hogy tökéletes nóta a szexuális felvilágosításhoz, akkor a "Királyok a házban"-ra azt mondom, kötelező tananyag a középiskolában! Ekkor azonban a Bëlga már nem rétegzene, vagy underground rap volt, hanem pestis módra terjedt és fertőzött. A rádió elkezdte játszani a dalaikat, megszülettek a cenzúrázott, káromkodásmentes dalváltozatok, klipek, felkapta őket az MR2, az új rajongók pedig a "Szerelmes vagyok" klipjénél szálltak be, ami már a harmadik albumról jött...

A "Bokorpuszta" című lemezt még rendszeresen hallgattam (mondjuk Zsolti a béka című gyerekkorongot gyakorlatilag talán csak félig), de a "Zigilemez" című negyedik albumról fejből már nem is tudnék számcímet mondani, pedig a "Boros"-t (megnéztem, ezen a lemezen van) az MR2 rendszeresen játszotta, míg a koncerteken sajnos az egy-két-há-kurvaanyád lett a főműsor. A Bëlga a kommercializálódás útjára lépett és én folyamatosan távolodtam a csapattól. Olyan érzésem volt (van) már velük kapcsolatban, mint anno általánosban a Bonanza Banzai zenekarral kapcsolatban. Mindenki szerette őket, én meg (ezért is) nem rajongtam értük. Lassan igazi sznob bëlgás lettem és zavart, hogy minden polcon ott vannak, mindenhol megkaphatom őket, fogyóban volt az intellektuális humor. Úgy érzem szép lassan, - bár zeneileg sokat fejlődtek az alapok, riszpekt Titusz - kopott a kreativitás és sérült az egyediség. Ennek ellenére elvehetetlen tőlük, amit teremtettek és amit adtak, hiszen nagyon sok mosolygós pillanat köszönhető nekik. Igazi szerethető hülyegyerekek.

A napokban jelent meg a tavaszi hadjáratuk első lemeze (az ígért 4-ből és tegnap volt a Gödörben az első rész lemezbemutató koncertje, melyen nem voltam. A lemezre ugyanakkor egyszerre vagyok kíváncsi és egyszerre félek is, hogy a távolodás tőlük tovább gyorsul. Bárhogy is lesz, távolról figyelem őket, de nagyon remélem, sosem lesznek a rap irigyhónaljmirigyei.

TOP5 Bëlga dal EVÖR:

1. A gyaloglás vége
2. Ovi
3. Nemzeti hip-hop
4. Mocskos
5. Királyok a házban

Nem a K-A-R-Ó-R-A a hibás, NY-Á-R-I az időszááámíííítás... 

37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr141804504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2010.03.13. 08:23:32

Én nem vagyok hatalmas Bëlga rajongó (ezen a friss album se segített), de azért a Gyaloglás Vége örök, megunhatatlan kedvenc lesz.. A zene is bejön rettenetesen, a szöveg, a váltások már csak hab a tortán. Ezért örülök hogy ez az első.

Lamorak · http://www.clusterone.hu 2010.03.13. 09:00:09

Lehet modoroskodni és nem szeretni? Bazmeg, a Belgánál modorosabb hiphop (v mi a fasz) a világon nincsen. Ez néha vicces, de legtöbbször egyszerűen idegesítő. (Nyugodtan lehet "karót nyelt köcsög vagyok"-ra cserélni, az meg azt mutatná, milyen durván ideologikus a Belga kötelező szeretése.)

Amphiprion Ocellaris · http://bohochal.tumblr.com/ 2010.03.13. 11:18:44

Most felveszem a tipikus kommentelő stílust, és megkérdezem, hogy miként maradhatott ki a Boros?

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2010.03.13. 11:50:37

@Lamorak: Felebarátom: "Lehet modoroskodni, meg elutasítani a hip-hop stílust, vagy a rap-et, főleg, ha magyar rapről van szó, de a Bëlgát nem lehet kikerülni."

Ezek szerint te sem tudtad kikerülni :))) hiszen véleményt erőszakolt ki belőled a Belga. :)

Lamorak · http://www.clusterone.hu 2010.03.13. 11:59:48

@Interstellar Overdrive: ki mondta, h ki tudtam? csak azt mondtam, h nem szeretem, szerintem legtöbbször kra nem vicces, véleményt meg ugye két dologgal lehet legbiztosabban, ha vmi nagyon jót v vmi nagyon szart csinálunk.

raoul_duke 2010.03.13. 12:13:55

Teljesen ugyanezt gondolom, gondoltam a Belgáról, nagyon jó cikk. Max. annyi a különbség, hogy én a Mocskos helyett a Huszonkét férfit raknám a top5-ömbe.

Rich.mond 2010.03.13. 14:35:43

Azért a Zigilemezről a "Felveszem a Nyújorkjenkis kabátom", vagy a "Dal a madártani intézethez", esetleg a "Készüljél fel a hangulatra" nálam ott van a szeren.
A Zsolti a békáról meg a Fehérlófia I, II...

De a 22 férfi is tényleg örök szerelem:)

dzsefi 2010.03.13. 14:40:07

Szívemből szól a poszt, az első lemezt imádtam, a többértelműségével, paródiáival stb. A másodikon éreztem már némi lanyhulást, de gyakran hallgattam. Ami viszont azóta jött, valahogy nem tud lekötni. Egy-két emlékezetes szófordulat, vagy beszólás megmaradt, de ennyi.

gyz 2010.03.13. 14:47:26

nem vagyok feltétlen rajongó, de az új lemezről a Dilettánc c. szám annyira tökéletesen összegzi a magyar néplelket, mint semmi más.

A Gyaloglás éve meg már-már klasszikus. Ezen kívül 2-3 számukat kedvelem kifejezetten, a többi nem az én világom.

haruka 2010.03.13. 14:53:01

Melós, Budapest, Egy két há többek között.
Új album nagyrészt tetszik, a Dilettánc szerintem nagyon jó.

dex.ion 2010.03.13. 15:41:18

én az új, általános albumot várom kíváncsian

a top 5-ból a 2., a 3. és az 5. nekem nem jön be

viszont benne lenne:
a producer dala
a felveszem a...
a készülj fel...
a kalauz 2.

hirtelen ennyi ugrott be, de ez is több 5nél, ha, ha az 1. és a 4. is jáccik:)

Horasz · http://horasz.blog.hu 2010.03.13. 15:46:30

Szerintem a kiralyok a hazban eroltett:) Akkor inkabb mar a hetkoznapi szlenge valt "az a baj"...:) minden massal egyetertek:)

a katona fehérben 2010.03.13. 15:55:57

"A rádió elkezdte játszani a dalaikat, megszülettek a cenzúrázott, káromkodásmentes dalváltozatok, klipek, felkapta őket az MR2, az új rajongók pedig a "Szerelmes vagyok" klipjénél szálltak be, ami már a harmadik albumról jött..."

Még sehol sem volt a megújult MR2 (2007), amikor a második Belga-lemez megjelent (2004), de még a harmadiknál se (2005)...a Viva kezdte el játszani a Hazakísérlek klipjét, (és valamikor ekkortájt jött el az a paradox pillanat, amikor azok kezdtek el a koncertekre járni, akikről a dalok szóltak). Meg még egy fontos dolog, ami a cikkben nem említődik: ha nem (lett) volna Tilos Rádió, nem létezne Belga se.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.13. 16:03:56

Decemberben voltam a Gödörben Belga koncerten, ahol egyértelműen az első 3 album slágerei voltak a legnépszerűbbek a közönség körében.

Nálam a kedvenc A gyaloglás vége című szerzemény. Ugyanis 2001 óta van jogsim. :) Bár azóta is gyaloglom. :D

Viola1984 · http://retro80s90s.blog.hu 2010.03.13. 16:08:21

A gyaloglás vége nálam is a legjobb, bár vetekszik a Huszonkét férfival (csak mert annyira igaz). Ja és az Az a baj, mert egyik legjobb nyaram jut róla eszembe (thanks MÁV). Nekem néha az az érzésem, hogy azok a bandák, mondjuk azt, hogy alternatív zenei stílust képviselnek csak addig érdekesek, amíg be nem kerülnek egy adott médiába. Valahogy ezután elkezdenek egy olyan irányba változni, mely megfelel a nagy átlagnak, értsd divat lesz őket hallgatni.

SirJohn 2010.03.13. 16:15:23

Készüljél fel a kofolára :D, Gyaloglás vége, Melós, Az a baj, Budapest

az új lemez nekem tú mács....nagyon erős balájobb horog kombinációnak készült, de mellé ment nálam :(

Stefan_Schneider 2010.03.13. 16:33:33

A Belga számai nekem 2/3 részt a hallgathatatlan idegesítő fos kategóriába tartoznak, plusz van egy-két tűrhető számuk, és ami a rostán ezután fennmarad az zseniális. Főleg az első volt jó, de később is bemajdnem minden lemezen volt egy-két kafaság. A legújabbon is néhány számon szétröhögtem magam: politikus 1, politikus 2, Venggong

Sierpe (törölt) 2010.03.13. 16:40:58

Sickratman miután kilépett (vagy kirúgták) a 2. album előtt, írt is nekik egy dalt :)
www.youtube.com/watch?v=EOuNyRRBwyg

Amúgy én is főleg az első 3(+1) albumot hallgattam.

SzocsO 2010.03.13. 16:41:56

A királyok a házban-t nem középiskolában, hanem általános hatodik végén tudtuk - vagyis aki megtanulta, szép lenne, ha a középiskolában kéne ezt tanulni. De hát nem tudom, ma mi a norma.
Olaszból jotttünk haza, és a velünk fellépő népzene énekcsoportos picurkák - átlagéletkor 12-13 - egész úton hazafelé tele torokból fújta a zsolti a békáról egy nótát, valami csokierdő, csokiőz, csokibizbasz... hát először vicces volt, a 150. ismétlésnél mindenki buszkerekek közé gyűrődő kislánykákat vizionált.
Amúgy jó cucc, nem vagyok fan, de van ami tetszik. Aki nem akar annyira belebuzulni a műfajba, annak pont jó szerintem, inkább ez a hip-hop mint a ~ boyz, ugye.
Amúgy meg kéne már érteni a közönségnek, hogy amellett, hogy a zenész önkifejez, szeretne nem éhenhalni. Magyarán DOLGOZIK, és azért, mert egy pár finnyásabb hülyének nem tetszik amit csinál, mert hogy "régebben jobb volt", azért nem fog olyant csinálni, ami egyszer bejött, de másodszorra nem biztos hogy már megeszik. Azt csinál, amiért fizetnek, lehetőleg minél többet. Na mindegy, persze sokféle út van, ahogy ezt csinálni lehet, meg elég bonyolult a téma, hogy elitézzem itt egy okoskodó kommentben : )

Stefan_Schneider 2010.03.13. 16:45:03

A csajom most tanul magyarul, sajnos az egy-két-há kurvaanyád a kelleténél jobban szórakoztatja, és persze én vagyok a felelős mert én hallgatok ilyeneket. A Politikus 2-t meg a fitneszhez tolja, elég viccesen néz ki ("nemosolyogjá te büdös tetű, nemosolyogjá te büdös g..i!!"). De egy zseniális magyar hip-hop bandánál semmi nem jobb az ország megismerésére

enba 2010.03.13. 16:58:15

a gyaloglás vége spanyol verzióját ti posztoltátok, jól emlékszem? na az nagyon aljasul vicces, meg kell néznem még egyszer.

www.youtube.com/watch?v=0VnYZBhQIb0

raoul_duke 2010.03.13. 17:03:40

Pont valamikor két hete előkerült egyébként pont az Ovi, napokig azt magyaráztam/fütyültem magamban, hogy

Ma még csak a Barbival szopatom a Kent,
Ha megnövök én leszek a King of Orient,
A király.

:D

2010.03.13. 17:33:20

mindennel egyetertek. poszttal- kommentekkel egyarant.
de a bkv, legalabb emlites szintjen nagyon hianyzik. koliban az volt az elso, amit meg talan demo verzioban hallottunk toluk. az tenyleg az elso strong language, szociotukor nota volt, amit megkaptunk.

Thresher 2010.03.13. 18:15:18

Ha Belga, akkor Mit parodizálsz...Nekem az a Belga himnusz....

Aradebil 2010.03.13. 18:28:56

top5,nem akarok sorrendet közöttük:
új világ
feha
lottó
puputeve(zseniális:D,akph paródiaként is fel lehet fogni,öncélú rímelés powa)
zsolti 2.

1116001 2010.03.13. 18:34:16

A bkv nekem is hiányzik a felsorolásból:)

Amúgy a cikkben említettekkel én is egyetértek! Annyi kiegészítéssel, hogy szerintem az új lemezük szerintem nagyon jó lett. Szöveg 5* nálam:)

king_aranarth 2010.03.13. 18:39:23

Már bocs, de a Boros és a Kávboj hol annak???
Gyaloglás vége, Az a baj, Ovi - meg is van az 5.

pause 2010.03.13. 18:41:50

metasláger
get one rhyme
mit nyomsz
kavboj
szingli / eros kep

johevi 2010.03.13. 19:09:18

Régen minden daluk zseniális volt, most csak néhány, de ez is messze az átlag feletti teljesítmény.

Higany 2010.03.13. 19:24:37

Most így hirtelen a Boros hiányzik a dobogóról :)

Rigris 2010.03.13. 19:32:39

Nagyjából egyetértek, az első két lemez kiváló, a többin elvétve van egy-két jó darab. A sokak által méltatott Boros-t én pl. nem szeretem, de a Készüljél fel... nekem is hiányzik. Meg az Az a baj. Meg amit még senki nem írt itten, de nekem nagy kedvencem, a Sámán. De a szerző által is felsoroltak is jók, meg a cikkben hosszan méltatott Maci, meg a Magyar Nemzeti Hip-Hop. Kevés az öt. 10-15, max 20, és akkor abba minden említésre méltó belefér.

settlehead 2010.03.13. 22:35:29

Na és a Ló Rider? :)

thebigben 2010.03.14. 00:54:59

Annyira bírom, hogy a Gyaloglás vége a legzsírabb szám a legtöbbeknek. - mert nekem is. éérezed...

Mártonka 2010.03.14. 05:06:24

Mi még az Ovirapet másoltuk kazettáról kazettára.

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása