Időtálló muzsikák: Acé villám Décé

Időtálló muzsikák: Acé villám Décé

2008.10.20. | Rálf atya

Régóta ott motoszkált az agyamban, hogy az AC/DC-ről kellene írni, mert nem csak nekem esett le az állam tőlük annak idején, amikor először hallottam, hogyan tolják a boogie-t. Aztán meghirdették a budapesti koncertet, még aktuálisabb lett, de most úgy a legaktuálisabb, hogy jegy nekem már nem jutott, ezért olyan leszek, mint a pap a jegyesoktatáson, csak beszélek a dolgokról, amit látni még nem láttam és elvileg nem is fogom. De ahogy a világtörténelemben is csak elő-előfordult, hogy végül punci érte a pap száját, Rálf atyában is ott lappang a kísértés, hogy akár a piaci ár fölött is, de jegyet szerezzen a bulira.

Már nem is emlékszem, hogy hol és hogy, de egyszer megláttam egy AC/DC klipet és a mindent kifejező fültől-fülig mosoly kiült az arcomra. Nem sok jó zene jutott el hozzám annak idején, így váratlanul ért a dolog. Rövidesen megláttam, hogy a tévében lesz egy órás műsor róluk, amit mindenképpen fel kellett vennem videóra. Mivel a kulcsom otthonhagytam, egy kölcsön létrán másztam fel az erkélyre, úgy tudtam bejutni a házba és időben megnyomni a REC gombot. Ami utána következett, az egyrészről megérte a szülői kioktatást a biztosítókötél nélküli számom miatt és egy életre mély nyomot hagyott bennem. Meg voltam győződve, hogy az AC/DC-nél nincs keményebb zene. 14-15 évesen dolgoztam először (úgy értem pénzért, mert a szüleim sose felejtettek otthon, ha kapálni vagy szüretelni mentek) a barátomék száraztészta üzemében, amikor megkaptam az első két heti bérem, gyorsan a seggére vertem, befektettem egy Razor's Edge kazettába és egy AC/DC pólóba (hátán a dollár és a "Money Talks"). Épp ez a póló volt rajtam, amikor valaki megkérdezte, hogy mi az az "acé villám décé"? Valami, amit érezni kell....

Mindenük időtálló, de a választott dal, ami szerintem az egész banda ars poeticaját jól tükrüzi, a Back in Black. Benne van a veszteség, a talpraállás, a rock'n'roll, a mocsok, az a boogie, ami most is hajtja ezeket az öregembereket. Gondoljunk bele mekkora változás is volt nekik Bon Scott halálát feldolgozni és egy ilyen karakterű figurát pótolni a hatalmas elvárások mellett. Hirtelen nem is jut eszembe hasonló példa. Nem szerencsés az Alice In Chains-t hozzájuk hasonlítani, de talán még ők azok, akik nagyon meghatározó énekest veszítettek el és most új emberrel próbálkoznak, igaz, ők 6 év után. Szívesen veszem, ha van még hasonló példátok. 

Annak idején, amikor beszereztem az első Pokolgép lemezem (Totális metál), halvány gőzöm sem volt, hogy ki is az a "B.S.", akinek az emlékére szólt a szám. Erősen gondolkodtam, de csak odáig jutottam, hogy a Bródy nem lehet, mert ő él és János is ráadásul. Amikor utána olvastam a Back in Black hátterének, akkor esett le, hogy tényleg, ők a kályha, sokan tőlük indultak ki. Megérte az album kiadásának idején bakelit alapanyaggal kereskedni, "csak" 42 millió fogyott ebből a lemezből (érdemes megnézni a best selling listát). Jó persze nem rögtön, de mindenki arra volt kíváncsi, hogy mit tud felmutatni a zenekar B.S. halála után. Minden várakozást felülmúltak.

Titkon manapság mindig abban bízom, hogy egy-két kedvencem egy hasonló nagy dobással áll elő, mint annak idején a Back in Black volt. Attól tartok, egy ideig még várhatok.

Overdrive barátom szavai villannak be, amikor azt mondta, hogy a napokban nagyon sok divat AC/DC-s van (akiknek talán még koncertjegyük is van...), amiben igaza is lehet, hisz a 90-es évek első felében minden vidéki disco egyetlen rock száma volt a Thunderstruck. Na, de ennyire sok?! Amikor a jegyárusítás kezdetét követő napon odahajoltam a pénztár plexijéhez és udvariasan kértem két jegyet az AC/DC-re és a hölgy szinte megmosolygott, hogy "de aranyos", akkor az szaladt át a fejemen, hogy valami vagy nagyon rossz ebben a világban vagy nagyon jó.

Egy biztos, a zene az nagyon jó, az egyik legjobb pedig az AC/DC. Legyen bármilyen korú az ember, az AC/DC emlékeztet a fiatalságára, a felnőtté érésre és most is kísér a mindennapokban: életünk nője, aki nem változik, nem öregszik, mindig jó az ágyban és sose hagy el. Egy ilyen nőt senki sem cserél le. 

AC/DC - Back in Black (1980)

Lábjegyzet:

Nem gondolom, hogy ünneprontás, vagy illúzió rombolás lenne, hogy egy feldolgozás zenekart említek meg a cikk végén, de amennyire az AC/DC-nek jár a RESPECT, annyira jár a magyar AB/CD-nek, is, tiszteletre méltó a zenei alázat és a profizmus, amit koncertjeiken mutatnak, meg kell említeni őket! Aki még rajtam kívül lecsúszott a stadion buliról, ha teheti menjen el egy AB/CD bulira. Ha nem is láthatja a nagy öregeket, de amit hall, az 99% AC/DC. Hajrá fiúk!

AB/CD - Back in Black

 

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr39722263

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pokolfajzat 2008.10.20. 11:31:14

Szerintem azért valahogy mégiscsak lesz jegyed.

KopaszMercis 2008.10.20. 11:54:31

Szerintem ha ugyes vagy meg talalkozhatsz is veluk :)

vero 2008.10.20. 11:58:53

Nagyon jó poszt. Köszi.
Lendületesen írsz, élvezet olvasni. Íve van és tartalma is. Utoljára Karl May-t olvastam , hogy végig így lekötött.

Átjött a fíling érzés.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.10.20. 12:05:44

Épp most vettem elő újra a Back in blacket
(illetve letöltöttem, hiába van meg bakeliten ..ez is megérne egy mesét/misét:)
Úgy tizenéve nem hallgattam, és

tényleg jó, na

a Black Ice is jó

ugyanaz, de jó

vagy és

vagy hogy:)

Gazz 2008.10.20. 12:06:08

Megerősítem, az AB/CD tényleg nagyon jó! Érdemes megnézni őket.

lolz · http://lolz.blog.hu 2008.10.20. 12:16:32

Hála Istennek nekem sikerült nyitás kb 3 órával hozzájutni a jegyemhez többedmagammal, de persze ezt is csak úgy, hogy csörgött a telefonom, hogy most azonnal talpra-magyar, mert fogynak a jegyek, mint az ingyen sör... (Azért érdekelne, hogy %-a lesz a koncerten megjelenő embereknek magyar!) Addigra már csak állójegy volt, abból is a legdrágábbat kaparintottuk meg (itt megtekinthető: zeneajanlo.extra.hu )
Én teljesen elégedett vagyok a Black Ice-al, várom a War Mashine klipjét!
Érdekes, hogy én is 1991-ben kerültem a képbe, bár én úgy, hogy az akkor nálam idősebb unokatestvérem ültetett le a székre, kapcsolta be az erősítőt és játszotta el a Thunderstruckot nekem, miközben a háttérben ment a klip. Na, kb. én azóta vagyok eufóriában :)

Horvie 2008.10.20. 12:36:25

Na most amire kiváncsi vagyok, hogy akinek már csak ülőhely jutott (pl nekkkem), azokat mennyire fogják dorgálni a szekuritisek, hogy ne pogózzanak az ülőhelyek között/fölött :D Ittt kérdezném meg, hogy milyen szekuritis az, aki ilyet mer tenni egy ilyen koncerten :) ? Már lehet kiírni a tendert az Aréna rendbetételére, koncerteket március 24 és június 24 között le lehet modnani. Kő kövön, fü füvön, fa favon, fekete jég fekete jegen nem marad!
Az írónak meg kívánom, legyen jegye, lehetőleg a piaci ár közelében!

Hattory Hanzo 2008.10.20. 12:41:55

Ez azért van, mert fiatalok vagytok. Első élmény: valamelyik Komjáthy György műsor ( talán a "Magnósok, figyelem" ), amiben leadta a komplett Highway to hell lemezt, mondta a számok címét, a számok címét magyarul ( ez nagyon kemény volt), meg hogy full mennyi idő a lemez, milyen hosszú kazettát tegyél a magnóba?! Aztán a film a mozikban kábé tizenötször.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.10.20. 12:48:55

Szó szerint elhangzott ez is: "...Feketében vissza - ez angolul jobban hangzik"
:)

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.10.20. 13:04:06

Hogy fogjuk megírni a koncert review-t? Olyan nincs, hogy jegy nélkül marad a B-oldal szerkesztőség. :)))

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.10.20. 13:06:04

Szóval lehet, hogy Komjátinak köszönhetjük a "Halványnál is fehérebb árnyék" fordítást? Az egyik cikkben van egy Polimer C60 kazettáról egy fotóm, golyóstollal van ráírva, hogy Magnósok figyelem!

b-oldal.blog.hu/2008/10/08/csaladi_kazettak

Azt hiszem, ez a legoldszkúlabb nem műsoros kazi itthon. Eleve a kis kémlelőablak nagysága, mintha külön pénzbe került volna, olyan kicsi.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.10.20. 13:17:51

Életemben először 83ban láttam egy 8-adikos srác kordbársony (hehe) ingén ácévillámdécé - JELVÉNYT!
(ilyen is volt :o)

Hattory Hanzo 2008.10.20. 14:17:37

Komjáti ( közben megnéztem, tényleg így kell írni, én meg bonyolítottam h-val meg y-nal ) nem viccelt, hozzá fűződik a Metallica lefordítása: kicsiny fém, fémecske, fémike! Ezt űberelni nehéz!

atika85 · http://funkyforum.hu 2008.10.20. 20:14:32

Még beszélni sem tudtam, de apám már AC/DC-t hallgattatott velem, majd soksok évvel később ők voltak akik visszavezettek a rock zenéhez. A falamon most is ott van a Back in Black bakelit :)
Hejj, régi szép idők, kár, hogy ilyen drága volt egy állójegy...

GregJazz · http://gregjazz.blog.hu 2008.10.20. 22:32:10

Gratula a délelőtti Index-címlapotokhoz és köszi a linket! :)

TomAce · http://zsemoll.blog.hu 2008.10.21. 12:37:11

Király a post! Én 10 éves korom körül ismertem meg őket, faternak kallódott otthon egy Flick of the switch bakelite, azt kezdtem rommá hallgatni.
Jegyem nekem sincs ugyan, de most verem a mellem a hozzám hasonlóan jegy nélkül maradtak előtt, hogy én már '91-ben láttam őket, így nem is érint annyira érzékenyen a dolog.
Nem a fenét nem...

r1attee 2008.10.21. 15:29:59

Üdv, király az új albumuk (Black Ice), és volt szerencsém az AB/CD-t is előben megtekinteni/meghallgatni idén nyáron. Nagyon jók a srácok, jól tolják!
(UI: Vezető beosztású létemre, sokszor nem szégyellek beparkolni a céges parkolóba, üvöltő AC/DC-vel (tegnap pl. érkezésemkor az "It´s a long way to the top" ment. Megnéznek érte, de nem szégyellem!)

Rálf atya 2008.10.21. 21:00:53

r1attee,
nem állok messzed tőled, én annyit még megteszek az ügyért, hogy pl a céges napon a céges zenekarral system of a down-t is játszunk. Köszönjük a kommentet, told továbbra is az AC/DC-t, igazából attól nő a GDP!

sbs · http://www.acdc-blackice-tour.com/ 2008.11.16. 22:48:49

Sziasztok,

2008 októberében elindult az AC/DC magyar weboldala: www.acdc-blackice-tour.com. Szeretnék mindent bemutatni nektek a zenekarról, amit csak lehet.

LET THERE BE ROCK BUDAPEST!

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása