Tűnhet ez a cikk egy Nirvana-rajongó paranoiájának, de az még inkább feltűnő, sokak részéről milyen szenvedélyes utálat övezi a zenekart, ha szóba kerül. Most, a Nevermind megjelenésének évfordulója kapcsán sok cikk jelent meg a különböző blogokon, amit sok-sok komment követett, melyeket olvasva csak még feltűnőbb lett ez az antipátia, amely egyébként egy az egyben Kurt Cobainre irányul, hiszen sokan vele azonosítják a zenekart – akik mégsem, azok általában megjegyzik, hogy „Dave Grohl azért jó dobos”. Vajon miből fakadhat ez és miért pont őket sújtja?
Az album jelentőségét igazolja valahol, hogy a hazai rocksajtó vezérhajója, az a Hammerworld sem tudott „kibújni” a megemlékezés alól, amely mindig Cobaint, a Nirvanát, de elsősorban a Nevermindot emlegeti fel, ha a ’80-as évek metal- és hard rock-zenekarainak ’90-es évekbeli sanyarú helyzetéről esik szó (Mickey Rourke karaktere is Cobaint hibáztatja emiatt "A pankrátor"-ban). Mintha a lemez sikere tehetne arról, hogy e zenekarok nagy részével szerződést bontottak a nagy lemezkiadók, emiatt vagy visszasüllyedtek az undergroundba vagy fel is oszlottak és a rajongókon kívül mindenki megfeledkezett róluk. (Bár Cobain egyértelműen sikeres akart lenni, sikerei csúcsán már mit nem adott volna azért, ha újra az underground része lehet...)
Pedig ez a tendencia nem a zenekar, nem Cobain és nem az album, hanem a szűklátókörű, pénzéhes lemezkiadók hibája, akik addig tekintenek értékesnek, támogatandónak egy zenét – ami számukra valójában nem más, mint minél nagyobb példányszámban, minél nagyobb hasznot hozva értékesítendő termék –, amíg divatos. (A kis kiadóknál persze más a helyzet: azokat a zenét értő és szerető emberek hozzák létre, sokszor a nagy anyagi siker leghalványabb reménye nélkül. Aztán, ha van egy Nirvanád, az elhozhatja a nirvánát, lásd Sub Pop.) Arról sem Kurt Cobain tehet, hogy rengeteg „őszinte és kőkemény” hard rock vagy metalzenekar váltott stílust a grunge berobbanásának hatására – őszinteségüket ily módon eléggé megkérdőjelezve. (A grunge-dzsal kapcsolatban érdekes, hogy sokak szerint nem is lehet egységes stílusról beszélni, maga a név is inkább az újságírók skatulyázási szokásának kedvezett, mint bármi másnak és pont a legjelesebb képviselői határolódtak el tőle legjobban. A követők – csúnyább szóval kópiák – aztán már büszkén hangoztatták és kerestek vele sok pénzt elég érdemtelenül.) Ez a stílusváltás inkább az adott zenekarok zenészeit minősíti, és azt igazolja, hogy nem különbek, mint a kárhoztatott, pénzéhes lemezkiadói fejesek. Ha pedig ez így van, akkor nem megérdemelten esett-e vissza a töredékére a népszerűségük?
Valójában minden paradigmaváltás felfogható egyfajta öntisztulási folyamatként (nemcsak a zenében természetesen), amely akkor következik be, amikor a korábbi paradigma túltelítődik, eléri azt a pontot, amikor már „sok lesz”, domináns jellege sokkal inkább gátolja, mintsem elősegíti az általa meghatározott közeg (jelen esetben a rockzene) természetes fejlődését, de legalábbis változását. Különféle blogok kommentjeit olvasva látható, hogy a rock- és metalrajongók között van egy jelentős réteg, amely aszerint ítél jónak vagy rossznak egy zenét, hogy mennyire technikás – ez dettó ugyanaz, mint amikor valaki az alapján tart jónak egy énekest, hogy mennyire képzett a hangja. Kurt Cobain ellen ezeket az érveket hozzák fel leggyakrabban: nem tudott énekelni, nem tudott gitározni, plagizált. Ugyanezek az arcok általában ódákat zengnek a Motörheadről (gondolok itt a frontember monoton hörgésére), a Ramonesról (100+ dal kis túlzással két-három akkordból), meg a Led Zeppelinről (a „mások dalait saját szerzeményként feltüntetés” nagymesterei). Nem tudott énekelni? Jó, valószínűleg nem jutott volna át a Megasztár selejtezőn, de biztos, hogy ez őt minősíti? Sokkal nagyobb érdemnek tartom azt, hogy mennyi embert megérintett azzal, ahogy előadta a dalait. Nem tudott gitározni? Ha valaki nem mesterszakács, akkor nem is tud főzni? A technikai tudást tenni meg akár a zene, akár más művészet lényegének elég nagy hiba, mert úgy rengeteg olyan egyébként csodálatos dolgot küldenénk szemétdombra, ami sok embernek jelent nagyon sokat – és nem érdemtelenül. Mit akarhat annál többet a művészet, hogy megérint, hogy azt érzed: igen, ez az, amit kerestem? Van Gogh technikai értelemben nem tudott festeni. Még az önarcképei többsége is alig hasonlít rá, egymásra pedig csak onnantól, hogy a legjobban sikerültet kezdte lemásolni újra és újra. Csakhogy, fájdalom, de minden technikai fogyatékosság és mesterségbeli tudás hiánya ellenére zseni volt, teljesen egyedi, védjegyszerű képi világot teremtett, olyat, ami meghatározó a modern festészetben. Picasso-ról a legújítóbb korszaka idején a már akkor is tévedhetetlen kritikusok kijelentették, hogy ilyet az óvodáskorú gyerekük is tud, sőt jobbat. Valahogy Picasso mégis a XX. század legismertebb festőjévé vált, amit nevezett óvodásokról felnőttkorukban se lehetett elmondani.
A Cobain-utálók rendszeresen felhozzák, hogy az egyik legismertebb dalának (Come As You Are) gitártémáját egy Killing Joke-számból (Eighties) lopta a szerző. Csak éppen azt felejtik el (vagy nem is tudják?), hogy a Killing Joke dala meg egy Damned-számra (Life Goes On) emlékeztet erősen. Szóval ki lopott kitől? Egyébként meghallgatva mindhárom dalt, elfogulatlan füllel is a Come As You Are a legjobb, úgyhogy komolyan mondom, bárcsak minden újrahasznosítás, akár plagizálás (ami a popzenében eleve nem ritka) ilyen jól sikerülne. A Led Zeppelin komplett dalokat emelt el fekete blues-zenészektől, majd tüntette fel magát szerzőként, Jimmy Page zenekarát mégis szent tehénként tiszteli a sok Cobain-gyűlölő (nem mellesleg maga Cobain is így volt ezzel – még az Aero Zeppelin c. dala ellenére is). Persze, ha valamit tiszta erőből szeretni/utálni akar az ember, az ellen/amellett hiába is érvelünk.
Az is vesszőparipájuk, hogy a Nirvana volt az a zenekar, ahol a legjobb gitáros a dobos. Technikai értelemben ez igaz – dalszerzői kvalitás tekintetében már kevésbé (hogy ezt belássuk, bőven elég összehasonlítani egy tetszőleges Nirvana- ill. Foo Fighters-„slágert”).
Mi motiválja még ezen felül ezt a szenvedélyes Cobain-utálatot? A féltékenység. Az, hogy nem elég, hogy nem az ő kedvencük – aki persze sokkal virtuózabb gitáros, sokkal jobb énekes és egész egyszerűen sokkal jobban megérdemelte volna – ért el akkora sikert és vált olyan meghatározóvá, mint a Nirvana, de ez a hülye Cobain még csak nem is átallotta totálisan semmibe venni azt, amit elért. Más bezzeg évtizedekig hajt, gürizik, mindent megtesz a sikerért és mégse jön össze neki, ennek meg itt négy év leforgása alatt, alig két lemezzel a háta mögött volt pofája rocksztárrá válni! És ahelyett, hogy rajongó tinicsajok bugyiját húzkodta volna koncert után, nemcsak, hogy megházasodott, de még a tetejébe hűséges is mert lenni a feleségéhez (aki hálából fűvel-fával csalta), sőt büszkén hordta a gyűrűjét. Hát, ez aztán tényleg baromira uncool és semmi köze a sex & drugs & rock'n'roll szentháromságához. Vagyis nem elég klisés? (Igaz, a drugs és a rock'n'roll kitételeket elvitte a végsőkig.) Mi van még a rovásán? Ahelyett, hogy jó hímsoviniszta / macsó szokás szerint Back Off Bitch vagy C’Mon And Love Me címmel írta volna dalait, képes volt About A Girl-banalitású címeket adni nekik – a Heart-Shaped Box „nyálas” címéről vagy a végképp antimacsó Rape Me-ről már nem is beszélve.
Hát még, ha tudnák, hogy olyat is énekelt, hogy „Never met a wise man – if so, it’s a woman”, sőt nemcsak tisztelte, de többre is tartotta a nőket a férfiaknál, kifejezetten feministának vallotta magát és meg volt győződve arról, hogy a rock bármiféle megújulását a nők hozhatják el. (Nem is beszélve arról, hogy a punk rock mellett a rapet tartotta a legjelentősebb zenei mozgalomnak.) Csoda ezek után, hogy valahogy nem volt kedve Axl Rose-zal haverkodni?
A koncerteken sem volt hajlandó becsületes arénazenekarhoz méltón kezelni a Nirvanát: nem énekeltette meg a közönséget, nem kérdezte meg, jól érzik-e magukat, nem buzdította őket, hogy tapsoljanak, nem játszott tízperces gitárszólókat sem: egész egyszerűen nem lehetett hova tenni, hogy nem volt hajlandó hozni a befutott és öntetszelgő rocksztár figuráját, amely szerepért pedig mit meg nem adtak volna – és adnának – oly sokan. Milliomosként is képes volt ugyanaz a szakadt farmeres, tornacipős punk srác maradni, mint korábban és ez az egész így egyben a mai napig sem fér utálói fejébe. Azt meg aztán végképp képesek személyes sértésnek és a sok be nem futott vagy feledésbe merülő „jobb hangú, virtuózabb, stb.” rockzenész álmai megcsúfolásának venni, hogy minden sikere és vagyona ellenére volt képe depressziósnak, boldogtalannak és a tetejébe még öngyilkosnak is lenni. (Bezzeg a sok kritikus kedvencei, ha tehetnék, azóta is vígan rocksztárkodnának fel-alá és dugnák a sok sikítozó rajongót, de szép is volna.)Egy dolgot leszögezhetünk: akármennyire utálják is, akkor sem utálják annyira, mint amennyire ő utálta magát. Úgy gondolják, nem magának köszönheti, amit elért és, hogy a körülmények meg a menedzsment olyan magasságokba emelt egy senkit, amit nem érdemelt meg és emiatt nem is tudott feldolgozni. Ha ez így volna, a mindenféle menedzsmentek sorozatban gyártanák azóta is a Kurt Cobaineket – de valahogy mégse jön össze nekik. Pedig olyan egyszerű a recept, nem? Jut eszembe, a Nirvana zenéjét „korabeli emonak” nevezni, bármennyire is oda akar mondani valaki, baromi méltatlan – viszont sajnos gyakori. Netán minden zene emo, amiben ne adj’ isten őszinte érzelmek vannak? Bár ez pont az emo nagy részére nem érvényes szerintem. Rég látott annyi nevetséges pozőrt egy stílus, mint éppen az.) Ezt mondják Sid Viciousra is, akire messzemenőkig igaz a dolog. Azonban ő nem szabott – akaratán kívül bár, de – új irányt semminek (hacsak nem az önpusztításnak) és nem írta meg nemhogy a Nevermindot, de még a Never Mind- ot sem.
Ha a Nirvana egy maradt volna az éhenkórász punkzenekarok közül, senkit sem zavarna azok közül, akik még 17 évvel Cobain halála után is, ha tehetik, acsarkodnak ellene. Az szúrja a szemüket, hogy mára bizony a modern rock egyik klasszikusává vált – amit talán egyébként ő maga is utálna. Millió igényes – illetve úgy általában – zenét ismerek köszönhetően annak, hogy tényleg szenvedélyesen szeretem magát a zenét, valamint, hogy lemezboltban dolgoztam egy ideig. De az, hogy elismerem és szeretem, mondjuk a Dream Theater-t, vagy a Paradise Lost Draconian Times-át, mégsem gátol meg abban, hogy a Nirvana legyen a legnagyobb kedvencem, mert Kurt Cobain zenéjében megvan az a valami, ami teljesen egyedivé, pótolhatatlanná teszi számomra és az „ez az, amit kerestem” érzést adja máig is. Egyszerűen hiányozna, ha nem lenne. Kevés zenéről tudom elmondani ugyanezt. Egyébként a Nirvana zenéjét nem a „primitív vagy igényes” kérdés alapján közelíteném meg – minden zajossága ellenére inkább letisztultnak nevezném az egyszerűségét. Csak pár akkorddal dolgozik, de mindegyik a helyén van és képes véghezvinni azt a bravúrt, hogy alig néhány hangból alkot emlékezetes dallamot. Nehezebb így jó dalt írni, mint milliónyi hangból. Úgy is mondhatnám: kevés összetevőből alkotni valóban jót, az az igazán nagy dolog.

Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.11.26. 10:51:26
Ezek nélkül az egész (bocs) szerintem tök felesleges.)
*petra* 2011.11.26. 10:58:47
*petra* 2011.11.26. 11:14:57
gregaba 2011.11.26. 15:32:09
A kultúra azt se tudja, mi az a Nirvana, és ez nem véletlen.
A popkultúra viszont, ami egy 5 éves gyerek szintjén áll, sztárt csinált a Nirvanából. A lényeg, hogy a popkultúra a kakából is sztárt tud csinálni, ha épp olyanja van. Nirvana és Cobain mondjuk nem kaka, de NINCS túl sok teljesítmény a hátuk mögött, ez szerintem egyértelmű.
gregaba 2011.11.26. 15:41:15
Kobunko · http://elejtett.blog.hu 2011.11.26. 15:53:50
én pl. teszek rá, hogy nagy kedvencem, a Muse-t mennyien utálják a Twilight, az ének, a siker miatt, nem érzem magam rosszul, ha a világ többi része nem hajlandó őket elismerni a legjobb bandának, sőt egyenesen utálja. Legyen az ő bajuk, ha szerintük más az :)
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.11.26. 15:53:55
A Metallicát pl. szeretem, még a "szar" lemezeiket is, meg mióta Angliában vagyok meg NME-t olvasok, próbálkozom az ilyen poszt-punk, garage együttesekkel.
Akkor én most hova tartozom?
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.11.26. 16:01:30
Csak az Indexen vagy 8-féle cikk foglalkozott az albummal az évfordulón.
G.Tibor 2011.11.26. 16:05:41
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.11.26. 16:07:39
Városi Farkas · http://neveletlen.blog.hu 2011.11.26. 16:19:41
csusz (törölt) 2011.11.26. 16:22:06
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2011.11.26. 16:23:31
Amúgy ez a cikk arra jó, hogy fellapozzam 2 régi cikkünket:
b-oldal.blog.hu/2009/03/17/miert_nem_szeretem_a_rolling_stonest
b-oldal.blog.hu/2009/06/19/miert_nem_szeretem_u2_t
Szóval miért nem szeretjük a Stones-t, a U2-t, vagy Ákost (akit én kifejezetten utálok), miközben más szereti. Érdemes elgondolkodni, sőt, vicces is néha :))) Rohadt Ákos.
zombika 2011.11.26. 16:24:43
Gunner 2011.11.26. 16:35:27
Hogy a Nirvanát mekkora utálat övezi, azt én nem tudom megmondani, nem is tisztem, úgyhogy csakis a saját személyes véleményemet oszthatom meg.
Igen, én utálom a Nirvanát és igen, ennek több oka is van. Ezeket most leírom, miközben reagálok a bejegyzés egyes pontjaira is:
Egy: Valóban okolhatóak a klasszikus értelemben vett rockzene mainstream uralmának ledöntéséért. Persze, nem vagyok szemellenzős kretén, nyilvánvaló, hogy ezért a kiadók épp úgy felelősek, mint azok a tömegek, akik vevők voltak Cobain "zenéjének" primitív stílusára.
Kettő: Én azt nem tudom, hogy a Nirvana lopott-e valaha valahonnan is, személy szerint ezt sosem vetném a szemükre, mert nincs olyan banda, aki ne használt volna fel valamilyen dallamot, hatást egy korábbi zenekartól. DE! Egy Led Zeppelint ne nagyon vegyünk a szánkra, akik a populáris rockzene valaha volt legnagyobb királyai voltak. A zsenialitásukhoz, szövegírói és dalszerzői képességeikhez csak nagyon kevesen voltak foghatóak, a Nirvana pedig nincs ezen kevesek között.
Három: A féltékenység a kedvenc részem. Ugye te is érzed, hogy ez hihetetlenül gyerekes indok, főleg az a rész, hogy "nem az ő kedvence lett a sikeres". Nos, olyan bandák elkötelezett híveként, mint a Guns N' Roses, a Led Zeppelin, a Metallica, az AC/DC, vagy éppen az Aerosmith, ugye megérted, ha a cikk ezen részét csak simán kiröhögöm? A féltékenység mint olyan, itt egyáltalán nem játszik szerepet.
Az értetlenség már inkább, hogy ez zeneileg teljesen képzetlen banda hogy találhatott utat ennyi ember fülhéhez, mert bevallom, ezt én sem értem. Én nem várom el, hogy valaki übervirtuóz legyen, a Sex Pistolst is szeretem, vagy éppen a Ramonest, de a Nirvana konkrétan sérti a fülemet. Azt pedig, hogy Cobain-nek egyáltalán nem volt hangja már meg sem említem. Eme úriember dalszerzői képességeit nem fogom véleményezni, mert ennyire nem ástam bele magam soha a banda életművébe, viszont azt megjegyezném, hogy ha Kurt Cobain valóban akkora zeneszerző volt, akkor gyakorolhatott volna némi önkritikát és kereshetett volna egyrészt egy énekest a bandájába, másrészt egy normális gitárost, amíg ő a háttérben prüntyög. Máris kevésbé csípné a Nirvana a szememet.
Négy: Az emo-vád és a "sex, drugs, rock & roll" életstílus. Kezdjük az utóbbival. Nos, a Nirvanának valóban nem sok köze volt ehhez, ami egyébként nem feltétlenül baj, nem kötelező ez a dolog. De valljuk be, ha akartak volna sem tudtak volna azonosulni ezzel az életformával. Tudták ők jól, hogy olyan távol állnak a klasszikus értelemben vett rockzenei életérzéstől, hogy az nem is igaz, így nem tettek mást, mint tudatosan ráerősítettek erre és minden szavukkal, tettükkel, dalukkal igyekeztek a lehető legtávolabb kerülni tőle. Soha nem lehettek volna olyan, hát igyekeztek teljesen mások lenni. Ezt azért érdemes lenne felismerni, mert ez nem valami hű de nagy lázadás volt, hanem nagyrészt tudatos lépés, egy fajta "jaj, de különb vagyok másoknál, a kívülálló meg nem értett" életérzés.
És akkor most az emo-dolog. Nos, büszkén mondhatom, hogy sok közöm ehhez a takony műfajhoz nincs, természetesen bizonyos mértékig én is képben vagyok, így elég nagy bizonyossággal mondhatom, hogy az emo, mint olyan nem is létezik, tulajdonképpen három korábbi rockzenei műfajt nyúlt le, kevert össze és tálalta a lehető leggizdább formában: Egyrészt lenyúlta a punk rock zenei egyszerűségét, másrészt a glam rock csillogó külsőségeit és harmadrészt a grunge (cobaini) önsajnálkozó picsogását. Szóval bizonyos értelemben, ha csak kis mértékben is, de a grunge és a Nirvana hatása minden kétséget kizáróan jelen van az emo zenében.
Végül pedig annyit jegyeznék meg, hogy sokat elmond, hogy mikor Cobain megölte magát, gyerekként még újongtam, hogy legalább sírba vitte a szarját, de ma már ez nem így van. Egyrészt felnőtt fejjel, semmilyen módon nem újongok egy ember öngyilkosságának, másrészt ha Kurt Cobain életben marad, akkor alighanem ma már senki sem foglalkozna a Nirvanával. A Nirvana népszerű zenekar volt a maga korában, de legendássá Cobain halála tette őket. Ha még ma is élne, könnyen lehet, hogy szép lassan a feledés homályába vesztek volna.
Ami pedig a hatásaikat illeti, árulja el nekem, hogy milyen jót, vagy használhatót, urambocsá' értékeset adott a Nirvana a könnyűzenei műfajok bármelyikének is? Mert szerintem semmit. A kiadókkal karöltve gallyra vágták a teljes rockzenei életet a '90-es évek elején, mára pedig ennek köszönhetően megéltük azt, hogy fekarap és Lady Gaga ömlik a rádiókból meg a zenetévékből, a rock pedig ma mainstream szinten egyet jelent az embereknek a lenőtt hajú, tehetségtelenül ordibáló britpop bandákkal, amiknek a látványától is kiütést kapok. És cserébe mit a Nirvana öröksége, amit ránk hagyott? Smells Like Teen Spirit. Ennyi.
Zárásként pedig megismétlem, hogy igen, én utálom a Nirvanát, és igen, rengeteg kritikát fel tudok hozni velük szemben, ezeket igyekeztem is leírni annyira érthetően, amennyire csak tudtam. Ezzel pedig egyáltalán nem kritizálom, vagy minősítem azokat, akik mégis szeretik ezt a bandát, ők tegyék bátran, ők tudják mit szeretnek rajta. Azt azonban megjegyezném, hogy még - a szerintem - rendkívül gyenge grunge zenét is lehetett minőségi módon művelni, elég ha azt mondom Pearl Jam vagy Alice In Chains.
Üdvözlettel: Gunner
zombika 2011.11.26. 16:52:28
Asidotus 2011.11.26. 16:57:54
Asidotus 2011.11.26. 17:02:53
Onnantól meg, hogy valaki önkezével vetett véget az életének, kifejezetten rossz példát mutatott. Ahelyett, hogy megoldotta volna a problémáit, elmenekült előlük. Oké, gondolom, hogy ez leginkább a drogok műve volt, nem tiszta, józan gondolkodásé.
Annyiban igaza van a cikk szerzőjének, hogy nekünk, Nirvana-utálóknak nem csak Cobainre kellene haragudnunk, hanem a lemezkiadókra, a Nirvana-lemezeket vásárlókra is.
Tudod mit, kedves posztzoló? Rohaggyá meg te is!
Gunner 2011.11.26. 17:05:24
Az külön tetszik, hogy spekulációt emlegetsz, holott épp előttem nevezted Twilight OST-hallgató, 20 éves forma "kis pöcsnek" azt, aki netalán nem szeretné a Nirvanát. Halkan súgom meg, hogy ez nem jött össze. 29 vagyok és egyszer sem hallgattam meg az Alkonyat egyik részének egyik soundtrack-jét sem. A spekulációról ennyit.
G.Tibor 2011.11.26. 17:10:50
Nem vitaképpen, csak úgy egyébként. Ez nem ellentmondás:
1. "...mert ennyire nem ástam bele magam soha a banda életművébe..."
2. "...minden szavukkal, tettükkel, dalukkal igyekeztek a lehető legtávolabb kerülni tőle..."
Egyébként olyanról vitatkoztok, hogy sör vagy bor. :D Mikor melyik. (Nem csak az én) véleményem szerint is a Nirvana, és a grunge terelte vissza a rock zenét az egészséges mederbe, az öncélú technikázgatásokat, mint vadhajtásokat lenyírta a rock égig érő fájáról. :-)
Mindenki hallgasson Them Crooked Vultures-t! :-) Szerintem az utóbbi idők legjobb supergroup zenekara.
www.youtube.com/watch?v=oG2Pizk4ZdU
G.Tibor 2011.11.26. 17:13:01
Ja, az ellentmondást kérdezném. :-)
G.Tibor 2011.11.26. 17:23:42
Abban tökéletesen igazad van, hogy ha már Seattle, akkor a Pearl Jam például sokkal jobb.
Gunner 2011.11.26. 17:44:25
"Nem vitaképpen, csak úgy egyébként. Ez nem ellentmondás:
1. "...mert ennyire nem ástam bele magam soha a banda életművébe..."
2. "...minden szavukkal, tettükkel, dalukkal igyekeztek a lehető legtávolabb kerülni tőle..."
Az első pontot arra írtam, hogy a Nirvana mint zenekar szövegileg mennyire képvisel művészi értéket, hiszen én Cobain énekesi, zenei kvalitásait kritizáltam, meg úgy a bandáét, a szövegírói képességeit nem. Ez azt jelenti, hogy szövegileg a Nirvana ettől még lehet művészi, vagy értékes.
A második pont pedig a viselkedésükre, az attitűdjükre vonatkozott a sex, drugs, rock & roll felfogás függvényében.
Ez nem ellentmondás, mert két teljesen különböző dolog kapcsán írtam.
G.Tibor 2011.11.26. 17:51:18
Köszi, értem.
gregaba 2011.11.26. 18:02:27
G.Tibor 2011.11.26. 18:25:18
Ez kicsit OFF, csak páran próbálták a grunge hatását nem tudomásul venni, nekik üzenem elsősorban.
Deedee 2011.11.26. 18:37:05
Tökéletesen egyetértek.
Én is utálom a Nirvanat. Bár nem is, igazából nem utálom, csak mivel szimplán szar, ezért nem hallgatom, nem érdekel, mint ahogy Katy Perry-t meg Britney Spearst se hallgatok (vagy nem tudom, hogy mit hallgatnak manapság a tizenévesek). Rengeteg ember van ezzel így (én is ismerek jó párat), szerintem többen utálják, mint ahányan szeretik.
Ezek a "Nirvana az atyaúristen" cikkek meg rohadt idegesítőek, és szomorú, hogy egy ilyen bandát hipeolnak ezerrel, mikor sok-sok olyan előadó/együttes/zenész van, akik valóban tehetségesek (voltak), de nem futottak be igazán (a Ramones is ilyen volt mellesleg, ők is kb. a 90-es évekre lettek igazán elismertek, akárcsak a Misfits).
Kurt Cobain meg mégis hol (volt) punk?
Ja igen, könyörgöm ne hasonlítsuk már a Nirvanat a Ramones-hez, Led Zep-hez, Motorheadhez, mert ez ultagáz. Még jó, hogy Lemmy nem olvassa. A Ramones tagok meg forognak a sírban.
Deedee 2011.11.26. 18:40:04
Tökéletesen egyetértek.
Én is utálom a Nirvanat. Bár nem is, igazából nem utálom, csak mivel szimplán szar, ezért nem hallgatom, nem érdekel, mint ahogy Katy Perry-t meg Britney Spearst se hallgatok (vagy nem tudom, hogy mit hallgatnak manapság a tizenévesek). Rengeteg ember van ezzel így (én is ismerek jó párat), szerintem többen utálják, mint ahányan szeretik.
Ezek a "Nirvana az atyaúristen" cikkek meg rohadt idegesítőek, és szomorú, hogy egy ilyen bandát hipeolnak ezerrel, mikor sok-sok olyan előadó/együttes/zenész van, akik valóban tehetségesek (voltak), de nem futottak be igazán (a Ramones is ilyen volt mellesleg, ők is kb. a 90-es évekre lettek igazán elismertek, akárcsak a Misfits).
Kurt Cobain meg mégis hol (volt) punk?
Ja igen, könyörgöm ne hasonlítsuk már a Nirvanat a Ramones-hez, Led Zep-hez, Motorheadhez, mert ez ultagáz. Még jó, hogy Lemmy nem olvassa. A Ramones tagok meg forognak a sírban.
G.Tibor 2011.11.26. 18:49:01
Deedee 2011.11.26. 18:57:20
Gunner 2011.11.26. 19:21:04
A népszerűség teljesen lényegtelen dolog, vagy legalábbis kevésbé fontos ha valaminek a művészi értékéről beszélünk. A Nirvanával az a baj, hogy zeneileg semmilyen körülmények között nem képvisel olyan értéket, mint amelyet utólag tulajdonítanak neki.
Deedee említette a Ramonest és a Misfits-et, két olyan bandát, akik a punk meghatározó csapatai közé tartoznak. De ami a lényeg, hogy pl. sem a Ramones, sem a Motörhead nem agysebészet zeneileg, de viszont egyiket sem állítja be az utókor valami utolérhetetlen magasságokat megjárt zenekarnak.
A Nirvanával kevésbé lenne ellenszenves sok ember ha a tudásukhoz és tehetségükhöz mérten kezelték volna őket mindig is, nem pedig valamiféle zenei zsenikként.
Hogy emellett népszerűek voltak, vagy azok ma is, az már teljesen más kérdés. Justin Bieber is népszerű, az értékét meg mindnyájan be tudjuk tájolni alighanem. Ezzel egyébként nem hasonlítottam egymáshoz a Nirvanát és Justin Bieber-t, mielőtt még valaki ezt akarná kihozni a mondandómból.
G.Tibor 2011.11.26. 19:31:41
OK, kapisgálom. Nem kötekedni akarok, csak tényleg megérteni, belelátni a fejekbe. :-) Én sem vagyok elvakult Nirvana-rajongó, Bár, én erről nem hallottam, hogy zenei zsenik lennének. Az viszont szerintem vitathatatlan, hogy minimális hangból hoztak ki maximális témákat, és ez nagyon nehéz. Kevésből maradandót alkotni. Az AC/DC-ről olvastam sok ilyesmit.
De látod, jól megfér egymás mellett a színpadon John Paul Jones és Dave Grohl. :-) Szerintem ők jót röhögnének ezen a túlmisztifikált légbuborékon, ha olvasnák a B-oldalt.:)
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2011.11.26. 19:36:50
G.Tibor 2011.11.26. 19:51:45
Ha olvassák is, biztosan nem értenek magyarul. :-)
Frick László Emlékzenekar 2011.11.27. 04:53:32
A Spongyabobbal is így jártam, micsoda óborzalom, rettenetes rajzok baromi színek ízlésficam, amig nézntem, de nem láttam, nem fogtam föl.
Más tészta, hogy mire HASZNÁLOM a NIRVANA-t, én elsősorban limonádénak, szóval úgy hallgatom, ahogy a magyar ganxta Zámbó Jimmyt, buúúsmagyarnótám, a fülembhúzzaja, számomra nemkemény a Nirvana, hanem limonádé.
Szóval egy kiscsaj vagyok, aki magára zárja a büdös lepkészoknikkal és foltosbugyikkal teledobált büdös kis szobáját és a nunusát az ágyszélére nyomkorászva rázza a feját a hosszúhajával [emlékével a ~nak] és ANYUNAK KÚÚSS! [dugd be a péned az ajtó alatt és TAKARÓGGYÁ]
Tehát pl autóvezetés közben benyomom és eksön, de ez nem láészik meg a stílusomon, továbbra is a 85-öt tartom, mert mi mást is tehetnék.
De pl AC/DC-t már tényleg nem hallgatok, mert asz aztán már tényleg a heeermónikás Márió nekem.
aranyláz 2011.11.27. 11:14:09
www.learningfromlyrics.org/Cobain.html
www.youtube.com/watch?v=4IS1Wir4KWg
www.youtube.com/watch?v=s1bOcAQfEAM
Tudja valaki, hogy Neil Young nagyra becsülte Cobaint, és viszont, és egy egész albummal emlékezett meg róla?(Sleeps with angels).
aranyláz 2011.11.27. 12:16:27
thrasherswheat.org/jammin/nirvana.htm
"He really, really inspired me. He was so great. Wonderful. One of the best, but more than that. Kurt was one of the absolute best of all time for me."
RomBold! (törölt) 2011.11.27. 13:50:38
catshannon 2011.11.29. 22:49:07
Most viszont látszólag szembefordulok azzal, amit eddig mondtam: azt hiszem, nem is feltétlen kell megértenetek a jelenséget, pláne nem azonosulni vele, senki nem várná el, hogy Nirvanát szeressetek Guns/LedZep/akármi helyett, ha együtt nem megy. Azt, hogy milyen unalmasak voltak zeneileg a kétezres évek, el nem lehet mondani, de próbálom kivárni inkább az új paradigmaváltást, és addig is a régi zenékkel jól elvagyok, és szarok bele, mit nyomnak a mainstreamben. Sajnos, mikor múltkor megnéztem egy Nirvana-koncertet, az a kellemetlen érzésem támadt, hogy Kurt volt az ős-emós, talán főleg azért, mert nem tudok már azonosulni azzal, hogy az ember ilyen mélyen kitegye magát a negatív érzéseinek. Mindezzel együtt, ahogy írtam, a hipnotikus előadóereje miatt nagyon tisztelem Kurt Cobaint.
Bocs, hogy ilyen hosszú lett.:)
pingwin · http://pingwin.blog.hu 2011.12.24. 16:59:25
HELL BENT FOR JUDAS 2012.04.12. 04:12:47
zenének nevezni.A tehetségtelen Cobain prüntyögése és
kornyikálása távol állt a zenétől.
Persze- véleményem szerint- az mtv és néhány befolyásos
gazdag média figura sikeressé tette őket.
De a legundorítóbb az, hogy ez az alternatív/grunge moslék
felhasználta a Hard Rock és a Metal népszerűségét mely zenéket
már más tehetséges zenészek megszeretettek sok zeneszeretővel.
Szerintem a grunge/nu/ alternatív stílusok gyakran idegen
tollakkal ékeskednek.