Elhunyt a Doors zenei gondolkodója

Elhunyt a Doors zenei gondolkodója

2013.05.21. | Horváth Oszkár

Ez egy személyes búcsú lesz, nem nekrológ, nem újságírás. Nem óhajtok úgy csinálni, mintha azt mondanám, hogy Bujtor Istvánt nem Bud Spencer szinkronja miatt zártam volna a szívembe, és nem gondolom, hogy pedigrét kellene kiállítanom a Veszprémi Petőfi Színház látogatásaimból, hogy veszteségként éljem meg hogy már nem él.  Nem követtem Ray Manzarek Doors utáni zenéit, sem az együttműködését Iggy Poppal, a Skrillex EP-hez történő hozzájárulását sem. Minden valószínűség szerint az új Daft Punk lemezen jól vette volna ki magát, ha ott van, mert ugyanakkora jelentősége van meghatározó zenészek zenei világának kialakításában, mint Giorgio Morodernek, csak pár évvel előbbről.

Ray Manzarek 74 éves volt, és ebből mindössze 6-8 évre volt szüksége ahhoz, hogy ne csak a saját generációja nézzen fel rá. Minden generációt elér egy alterkorszak, egy kis hipiskedés, mindegy, hogy 1965 van, vagy 75, 85, 95, vagy MA. Ezekre az emberekre a tizenévesek most is úgy tekintenek, mintha hozzájuk szólnának közvetlenül, és nem létezne köztük a kibaszott idő, mintha nem telt volna el 50 év. Ott áll ez a zene az égen, mint a Nap, ami előtted is ott volt, és utánad is ott lesz.

Elmondok egy titkot, amit most büszkén mondok el.

Zenélek, lassan 30 éve, több száz zenét írtam, amihez rengeteg inspirációra van szükség másoktól. 15 különböző stílusban játszottam zenekarokban. Az elmúlt 20 évben főleg improvizatív szólamokban gondolkodom, a jazzt tartom a legtöbbre, és az szólít meg a saját nyelvemen, amely stílus remélem, világos, hogy percenként annyi dallamot közöl, mint a popzenében egy egész lemez. Konkrét listám van azokról, akik hatással voltak a saját dallamvilágom kialakulására, és ezt most ide is másolom azért, hogy Ray Manzarek jelentősége világos legyen:

ray-manzarek-1280.jpgRay Manzarek, Chuck Leavell, Benny Golson, Oscar Peterson, Michel Petrucciani, Michel Camilo. Art Blakey, Dave Brubeck. Yanni, Purple Motion, Skaven, John Williams, Alan Silvestri. Jaco Pastorius, Marcius Miller, Incognito. Tina Turner, Michael Jackson. Ten Sharp. Stevie Wonder, Quincy Jones, James Brown, The Doors. Ferenczi György és a Herfli, Kiru Gotta Humble, Tea zenekar. Chopin, Csajkovszkij, Vivaldi, Orff. Thievery Corporation, Portishead, Massive Attack, Freestylers, Propellerheads. Bob Marley. Thomas Bangalter, David Morales, Olav Basoski, The Timewriter, Terry Lee Brown. Dr. Dre, Run DMC, Wyclef Jean.

Nézz a mélyére, és ismerd fel akár Quincy Jonest, aki maga a 80-as évek popzenéje, Chopint, akihez fogható belülről jövő esztétikumot nagyon kevesen alkottak, a stílusteremtőket, a soul nagypapáját, a reggae szimbólumát, a francia elektronikus zene királyát, a németek becsületét a zenei jóízlés posványában minőségi produktummal megmentő deep house alkotókat, a giccs, a filmzene, a rap, és a számítógépes zenealkotás meghatározó alakjait, és a jazz kiemelkedő hangszereseit.

És a titok: a saját dallamvilágom 40%-át Ray Manzarek rám gyakorolt hatása adja, további 40%-ot Chuck Leavell egyetlen zongoraszólója egy Eric Clapton számban, és a maradék 20%-ot tudta összelapátolni 1000 jazzlemez, és több ezer pop- és komolyzenei kiadvány. EKKORA JELENTŐSÉGE VAN RAY MANZAREKNEK BAZMEG. Ekkora senki vagyok, hogy ennyire nem tudok rajta túllendülni. Az, ami volt, elnyom egy rajta nevelkedett zenészben mindent, ha 1 évig hallgattam, utána 20 évig játszom. Amit ő pár évig alkotott, azt 50 évig követjük.

Meggyőződésem, hogy ahogy az elektromos zongorát kezelte, azért a hozzáállásért egy blues zenész 30 évet dolgozik, hogy végül a tudását a hangulatnak tudja alárendelni, hogy amikor már 100 dolgot tud, akkor mindig a megfelelő 3-at válassza ki, és méltósággal tegye félre a maradék 97-et. A giccs és a magamutogatás tökéletes ellentéte, amihez fel kell nőni. Beégett az összes R&B alkotó szívébe, ott van Quincy Jonesban, ott van Lionel Richieben, minden hangszerelőben 1978 és 1990 között. Innen ered Zságer Balázs személyiségének minimum negyede, a Barabás Lőrinc Eklektricet meghatározó Premecz Matyi fél élete, vagy Fábián Juli kilencedik fokon elidőző dallamai. De menjünk tovább, innen a St. Germain hangja, a Thievery és a Massive Attack inspirációja, de még Angelo Badalamenti is szerintem erre szívott be először, hogy aztán 20 évvel később ő is tudjon ekkorát alkotni, de még talán maguk az istenek is hallgattak Doorst a maguk életének megfelelő 1 évben, a Föld 4.5 millárd éves története alatt évmilliókon keresztül.

Ő volt a Doorsban a zene. És legyünk őszinték, el lehet olvasni Jim Morrisont, meg Leonard Cohent, és a Nirvana szövegeket is, aztán kiszótárazni, hogy mi a retek lehet az, hogy "I'll kiss your open sores", aztán meglepődni, de HOZZÁNK ezek a zenébe ültetve értek el.

Ray Manzarek az volt a Doorsnak, ami John Paul Jones a Led Zeppelinnek. A tudás, az alap, az intelligencia, bebaszott huligánok kúrás reményében összehozott iskolai bandájában a jólfésültség, az ész, a zenei világot meghatározó kutató tudós, alkotó, teremtő. Az volt ő Jim Morrisonnak, ami az olvasni sem tudó boxolónak a nyakkendős menedzser, ami az árvának egy anya, ami a hajónak a víz.

Olyan az ő zeneisége, mint egy baktériumkultúra, vagy egy vírus, belédül és ott kifejlődik. Nem annyi van benne, amennyit hallasz, az csak az első magja egy almafaligetnek, amit elejtett, és amiből olyan fák árnyéka termett, amelyek alatt az általunk érinthetetlen testű és utolérhetetlen nagyságú tehetségek pihenhettek meg. Nem fáj, hogy elment, az fáj, hogy létezik olyan ember, akit ennyire tisztelek, és ilyen kevés van belőle.

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr355309525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása