Tavaly a Story! online-ban felröppent a hír, hogy a Hooligans egyik slágere egy Hanson dalra naggggyon hasonlít. Persze az orgánum nem meglepő módon a "lopás" kifejezéssel élt, gondolom ezt úgy úszhatták meg, hogy a megjelenés így is úgy is a zenekar hírnevét építi. Tóth Tibor zeneszerző nem erőltette meg magát a reagálással: "(...) Összesen tizenkét hang van, amit ha össze-vissza variálnánk, akarva akaratlanul is hasonlítana egy másik dallamra. (...) a t.A.T.u.-t is meggyanúsították, hogy az egyik slágerüket a Good Charlotte-tól lopták. (...) mennyi az esélye annak, hogy a két zenekar hallott egymásról?"
Hát ha mi hallottunk mindkettőről, akkor ők is hallottak egymásról, ezt ne feszegessük. Ami pedig a hangokat illeti, egy néhány egymást követő hangból álló dallamra több százezer kombináció van, ha még a ritmikát is hozzávesszük, akkor több millió. Ha egy egész versszakot vagy refrént tekintünk, akkor több tízmillió. Ha ezek után két szám még hangszerelésében is hasonlít, az nem a vak véletlen műve, de meg kell védjem a magyar előadókat: inkább csak a hasonló gyökerek (értsd, ahogy akarod), közös példaképek okozhatják a hasonlóságot. Mindenki döntse el maga:
- Összehasonlítás: I will come to you (mp3)
- Összehasonlítás: Christmas time (mp3)
Eleve a Story! online-on mellékelt szám nem a "Szabadon", hanem a "Játszom". Ezt hasonlítják össze az "I will come to you" c. Hanson számmal. Az igazi logikai buktató azonban az, hogy egy másik forrás ugyanezt (!) a "Christmas time"-mal veti össze, ami szintén Hanson. Na most akkor két Hanson számra hasonlít? A Hooligans akkora genyó és zenei mumus, hogy egy számához mindjárt kettőt is ellop három pisis szörfösivadéktól? Szerintem egyszerűbb a dolog: sablon zene, sablon hangszerelés, sablon eredmény. Fülbemászó, egyszerű, közérthető: ebből bazmeg ez jön ki. Se egy rendhagyó zárlat, se 4-5 szólamú akkordok, se transzponálás, se moduláció, se komolyabb riff vagy kiállás, se egy jellegzetes overdrive hangszín, se billentyű. Na... nem ezeken a számokon oktatják a zeneelméletet.
Ezzel az erővel azt is mondhatnánk, hogy a refrén egy része hasonlít a Roxette Listen to your heart-jára, vagy a Vereckei-hágó George Michaeljének, Homonyik Sándornak Álmodj királylány c. dalához. A Boci-boci tarkát meg Strausstól lopták, ha-ha, rács mögé minden óvodással, követ a nyakukba és a folyóba velük!
Amikor a New York Post magazin a Red Hot Chili Peppers "Dani California" és Tom Petty "Last dance with Mary Jane" című száma között próbált hasonló feszültséget kelteni, Petty egy Rolling Stone interjúban reagált: "egy csomó rock'n'roll szám hasonlít. Kérdezzétek meg Chuck Berryt. A The Strokes koppintotta tőlem az American girlt saját, Last Nite című számához, és aztán láttam velük egy interjút, amiben beismerték. Hangosan röhögtem, annyit mondtam 'Jól van, egészségetekre!'. Engem aztán nem zavar."
Idén decemberben hasonló kellemes ügyben találta meg Joe Satriani elismert gitáros a Coldplay zenekart, szerinte a "Viva la vida" az ő "If I could fly" elnevezésű dalát használta ugródeszkának - a Stereogum információi szerint ha Satrianin múlik, ebből bírósági ügy lesz. A Coldplay tisztelettel tagadja a vádakat. Mondjuk én se feküdtem le Richard Burtonnel, és a dalszöveg szerint Billy Jean sem Michael Jackson fia (mondjuk lehet, örül is neki, hogy nem rokonok:).
Ez a megmondalakapunak viselkedés azonban időnként eredményre vezet, és a bíróság megállapítja a szerzői jog megsértését (copyright infringement), nyilván legtöbbször azért, mert valóban lopásról van szó. Timbaland például Nelly Furtado 2006-os albumán a Do It című számban "elfelejtette" megemlíteni Janne Sunit szerzőként - pert vesztett. Jobbat mondok, 2005-ben a belga Salvatore Acquaviva pert nyert Madonna ellen, mert 80-as évek eleji Ma View Fout L'camp dalának dallamát Madonna 1998-ban Frozen néven hála nélkül vitte sikerre. A számot betiltották a belga TV-kben és rádiókban, visszavonták a lemezeket, bár kártérítést nem ítéltek meg.
Nem záródott jóváhagyó ítélettel a Nirvana Come as you are c. száma elleni per, az ügyet ejtették Kurt Cobain halálakor, a Killing Joke addig állította, hogy a sláger híres riffje az ő Eighties c. számukból való. Fellebbezés után nyerte csak meg a Bee Gees azt a pert, amelyben 1977-es How deep is your love c. dalukat támadta Ronald H. Selle, aki 1975-ben írta a hasonló, soha ki nem adott Let it end (azaz hadd legyen vége) című számot. Nos, ha másnak nem, a pernek tényleg vége is lett, ilyen szempontból szegény Ronald gyerek is elégedett lehet.
Hogy szakmai fejtegetésemet alátámasszam (eleve mi lehet a szakmám?), egy már-már a hallgathatatlanságig bonyolított szerzeményt, a magyar Mizar zenekar Eternity c. darabját csatolom. Azért, mert ez a fajta vokális fúziós zene az, ami a plagizálásban se donor, se recipiens oldalról nem fog részt venni. Mivel ők nyerték a 2007-es Jazzy Dalversenyt, rendszeresen hallhatók a rádiócsatornán. A Hooligans rajongóknak nem lesz vele metszete, de ha az a kérdés, hogy melyik zenén lehet a zeneelmélet és dalszerzés elegánsabb fogásait prezentálni, akkor például ezen. Akinek itt van egy kis Diana Krall érzése, ne piruljon el, Sárközy Fanni hasonló kompetenciával bír.
Mizar - Eternity:
Előző cikkünk: Gyöngyhalászok »
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Pingback: B-oldal » Nyomokban Jamiroquait tartalmaz 2009.04.07. 07:57:41
Pingback: B-oldal » 36 dal ugyanarra a 4 akkordra 2009.02.18. 08:54:13
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2008.12.13. 09:04:36
Az I will come to you mp3 nálam error gyanús, nem jön be.
A poszt szuper. A Christmas time kánon pedig... LOL Álrockerek, áléletérzéssel. Amúgy egy-két óráig tényleg fülbemászó a Hooligans (is), de épp emiatt könnyen feledhető. A Csipába... ööö picsába.
fritz kraft · http://kraft.blog.hu/ 2008.12.13. 09:57:12
a hooligans tagjait meg vigye el a tinnitus.
Tomekkowal 2008.12.13. 10:03:39
TokioH meg a Hansontól nyúlta le a "nézzünk ki mint egy rossz csaj" image-et:)
amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.12.13. 10:05:13
immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.12.13. 10:07:38
emdé_old · http://emtv.blog.hu 2008.12.13. 10:09:44
Én nem szeretnék egy Hooligans rajongót sem megsérteni, nyilván az én zenei ízlésemben is lehet kivetni valót találni, de a "Tóth Tibor zeneszerző" kissé túlzás, mint a "Kasza Tibi fotóművész" és nem nehéz sikeresnek lenni a 12-15 évesek között ezzel a szerintem ál-rockzenével, amit a fiúk játszanak. Ha meghallgatod pl a Játszom és a Szabadon című számukat, rájössz, hogy még magukat is másolják. Nem is kicsit. Na már ennyi, remélem senkit nem untattam. Béke és szeretet!
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.12.13. 10:21:34
@Tomekkowal: esküszöm, tegnap, amikor beszéltem erről egy barátommal, én is a Tokyo Hotelt említettem meg, mert bennem hasonló benyomást kelt a kettő.
@phreeq: 1 hónapja van bent a szerkesztőségben egy cikkem "2Pac legnagyobb száma Joe Cocker" címmel, már rég kijött volna, csak a wpaudioplayer (beépített mp3 lejátszó), ami a nosferato.funky.hu lapomon kiválóan működik, itt nem akar menni. Abban nem nyúlásokról, hanem feldolgozásokról / samplingről van szó, ahol a feldolgozás esetleg nagyobb siker lett.
Köszi :)
vmaast 2008.12.13. 10:30:07
Karmoss (törölt) 2008.12.13. 10:40:46
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.12.13. 10:47:06
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.12.13. 10:55:53
Ha ezt mondjuk nem preparált zongorán, hanem értelmes hangszereken adja elő, még mindig az emberi találékonyság tiszteletére szólít fel az eredmény. Óhatatlan a hasonlóság, gyakran szórakozom azzal, hogy mi mire hasonlít, de egy teljes refrén és pláne teljes szám esetén akkor is még lehet újat alkotni, popzenében is, nemcsak kísérleti zenében.
De lesz majd egy poszt, amely pont arról beszél, hogy ezzel nem kell foglalkozni, mert a legjobban úgy lehet befutni, ha fogsz egy 70-es évek beli slágert és csinálsz belőle egy ütős mai ÚJ számot (nem konkrét feldolgozást).
A kortárs zeneszerzővel meg szívesen leülök matekozni, Excelben lehúzunk 50 véletlenszerű dallamot egy nyálas skálán, és mind jó lesz...
vmaast 2008.12.13. 11:16:44
Blogregény 2008.12.13. 11:31:50
KopaszMercis 2008.12.13. 11:42:36
Tok mindegy ki mit csinal, bar nem rajngok ertuk de mar beatles mindent megirt amit meglehetett, mindenki mas csak ujra ragja ugyanazt a szart. Van aki jol a donto tobbseg pedig botranyosan szarul - ertsd: osszes magyar banda. Meg a legjobbak is max kozepszarok
Xevax Tavax 2008.12.13. 11:56:03
Így aztán semmitmondó, Timbaland által futószalagon gyártott alapokra éneklő rnb előadók számait tízmilliók látják youtube-on, egy kísérleti electro-t, indusztriális metált vagy darkstep drumandbasst játszó formációt pedig rendszerint pár tízezren... pedig az ilyen, sokak számára elvontnak, elborultnak tűnő hangzásvilágok gyakran teljesen újak, és ha van rá befogadókészség, sok örömöt is tudnak szerezni.
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.12.13. 12:14:27
vmaast 2008.12.13. 12:17:23
zsoltix 2008.12.13. 12:20:47
zsoltix 2008.12.13. 12:33:56
Xevax Tavax 2008.12.13. 12:37:32
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.12.13. 12:38:35
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.12.13. 12:45:46
Régen:
- zenekar azért jött össze mert zenélni akart
- saját dolgot akart csinálni
- életforma, életmód
- mindig újat, fejlődni, mást írni, belekóstolni más stílusba
Ma:
- a zenekart, vagy az előadót MESTERSÉGESEN hozzák létre
- NEM Ő ÍRJA A DALT, hanem megírják neki, majd bevásárolják a rádióba. Mivel nem ő írja, így érzés sincs benne.
- nem életmód, mert csak felemelik és eldobják, újabb előadót vesz elő a GYÁRTÓ
- nem kell az új, a más stílus. könnyen futtatható, egy-két hónapos dolog kell. második, harmadik album már nem érdekes.
TREX · http://polarmacko.blog.hu 2008.12.13. 12:54:04
redcard · http://redcard.tumblr.com/ 2008.12.13. 13:50:49
bedoboember 2008.12.13. 15:47:12
Hát persze, mert mindenkire ráragad valami a kedvencektől. Sőt csak tőlük.
Én nem szeretem azt, amikor odáig jut egy zeneszerző, hogy matekozzon a dalok fölött. Persze ízlések és pofonok, tehát van akinek a hooligans is megfelel.
Azért szeretem személy szerint az Isten háta mögött zenekart, mert tudom, hogy a számaik jammelésből, gyakorlásból és az őket ért hatások kifejezéséből születik, nem pedig excelben. Üditő kivételeknek tartom őket.
Paul McCartneyt meg a világ legnagyobb zenészének tartom. Ó csak jöjjön hozzánk mégegyszer, mielőtt...
És ez sem hülyeség, csak picit túlzás:
www.youtube.com/watch?v=qmUT6twDJxE
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.12.13. 16:29:28
**Fri 12 Dec 08**
SATRIANI, COLDPLAY, AND IMPONDERABLE MYSTERIES
[In response to whether Brian had an opinion about Joe Satriani being accused of copying Coldplay track...... see LETTERS]
Quite a few people have asked me this question. Since I have the highest regard for both parties in the dispute, it's probably better for me not to have an opinion! To be honest, I just don't know. It may not even be possible to know for sure how the similarity between the tracks occurred. To me, there is always an area of uncertainty. We are all influenced by the world around us, from childhood to the grave, the sounds, the experiences, the images, the News, and by what comes to us via our friends, people we encounter in the street; and, of course, music, which reaches our ears in all kinds of ways.
If anyone tells me they have no influences, I don't believe them. It's what we DO with these influences which counts. If we're lucky, our brains get inspired to create, and I believe that this happens when we process what we are feeling about all this 'input'. So the results, our art, our poetry, our songs, are a mixture of our emotions and the things which caused those emotions. And if you look at the oeuvre of any composer in history in detail, it's generally very possible to figure out what his influences were. But when any of us write a song, when the initial blast of inspiration comes into the head, I know all of us have a moment of wondering if we really did hear it before somewhere ! Once we've bounced it off a few friends and they don't say something like "Oh that sounds just like Slipknot's first album, track 4", we begin to have confidence that the thought really did arrive on the wings of angels, rather than a half-remembered snippet heard from our neighbour's alarm clock radio!! If you do find out later that something you wrote is very similar to something that someone else wrote, they may be various explanations, one of which is that you BOTH got influenced by something previous to it all! I think, as a scientist, that it's very difficult to prove causality! Lawyers, of course, can prove almost anything, given enough money (or so I am told!!!)
Whatever the official outcome of this, I'm certain there was no intention of plagiarism here - it reminds me of the George Harrison case some years ago, which I think upset him very much.
I will probably continue to regard this as another one of those unsolved Mysteries of Rock!
cheers
Bri
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.12.13. 17:46:40
- A rádióba történő bevásárlás és az, hogy a kiadó beküldi a promó lemezeit az új felvételekkel számomra hasonlóan a függetlenek helyzetét nehezíti meg. Egyúttal valahol önbeteljesítő jóslat, az fog tetszeni, amit sokat hallasz. Azért még így is mindenkinek megvan az esélye. Óriási botrány volt ebből az 50-es években az USA-ban, konkrétan a megvesztegerésre van is egy szleng kifejezésük, ami kifejezetten erre utal.
- Ez egy üzletág, talán az 50-es években lehetett még bambán meglepődni rajta, ha valaki hirtelen nagyon jól kezdett keresni vele, a mélypont pedig a 90-es években jött el a "csinált" zenekarok terén, szerintem kicsit jövünk ki ebből a gödörből, az internet visszafoglalta a pénzeszsákoktól a közönség figyelmét.
- Azért ez abnormális, hogy kirakom hangmintával alátámasztva, hogy a Hooligans mennyire nem eredeti zene, és nem az a reakció, hogy menjek az anyámba, hanem az, hogy mondtok még 3-4 számot tőlük, ami nyúlásnak tűnik. Mennyire ciki...
Brian írását majd elolvasom, állandóan írogat nekünk :)) A George Harrison ügy: hosszan perelték a Chiffons' "He's So Fine" dalában hallható dallam felhasználásáért (?) a My Sweet Lord c. számban. Azt hiszem, erre gondol Bri(an) van de Kamp.
szvob. 2008.12.21. 09:18:55
Nem hasonlít, nem hajaz, nem közös gyökerek, hanem egy az egyben nyúlás. Akkordok, átkötések, frazírok, hanszerelés.
Ha a hanson perelne - nyerne.
Tóth Tibinek pedig nem ez az első esete, amikor pofátlanul lop mástól.
Én is zenélek tizenéve, tudom, hogyan születik egy dal. Ez sima lopás - higgyétek el. De hát ez Magyaroroszág, ahol ha a sztár és a politikus lop, az nem meglepő. Ezért nincs belőle botrány.
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.12.21. 12:04:28