A dán filmek nagy rajongójaként a Pusher-trilógia számomra nem szorgalmi, hanem kötelező házifeladat volt. Eleve dán maffiafilm? Első hallásra fura, de tényleg van ilyen. Egy dolog biztos: ha megnézed ezt a három filmet, nem kezdesz el olcsó repülőjegyek után kutatni Koppenhágába...
A hangulat itt egy kicsit más, mint a dogma-filmek, vagy a kiváló dán rendezőnő, Susanne Bier filmjeiben (kötelező tananyag: Esküvő után, Testvéred feleségét, vagy az épp mozikban lévő Egy jobb világ). E filmekben nem egy családi tragédia középpontban, hanem a drog és a dán alvilág. Eleve, mikor az IKEA bútorok között ingben reggeliző, kimért skandináv urakat, a makulátlan 40-es szőke hölgyeket és tökéletes családjukat nézzük, nem is gondolnánk, hogy a világ ezen részén is van alvilág. Míg Susanne Bier filmjei bemutatják, mennyire nem tökéletes ez a társadalom, addig Nicolas Winding Refn trilógiája rámutat, az alvilág és a drog hatalma még Dániában is tényező.
Az első rész 1996-ban született, így kár is lenne tagadni a Tarantino-hatásokat. Ennek ellenére a trilógia akár lehetne Guy Ritchie alkotása is, így szinte csak az érzelmek kifejezésére alkalmatlan, unalmas dán nyelv emlékeztetett rá, kurvára Dániában vagyunk. (Emlékezzünk csak vissza: a Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső 1998-as...) Ennek ellenére nincs itt semmi gengszterromantika, nincs kikacsintó humor, nincs érzelgősség, a szereplők pedig egytől-egyik romlottak és ellenszenvesek, a kézikamerás felvételek pedig csak ráerősítenek az általuk elkövetett erőszakra. A film nagyságát az adja, hogy az alvilág szereplőit mindenféle cicoma nélkül mutatja be, mindhárom részben csak pár napra fókuszálva. Ezek az alvilági arcok azonban nem úgy csillognak, mint Robert de Niro a Casinoban...
A három rész egymáshoz szorosan nem kapcsolódik, csak a hasonló képi világ és 1-2 szereplő feltűnése jelent kapcsolódási pontot a dán maffiatrilógia egyes részei között. Az első rész (1996) főszereplője Frank, a piti drogdíler, a kemény csávó, akinek a maffia hierarchiája bebizonyítja, nála is vannak keményebbek, akiknek nem ildomos tartozni.
A második rész (2004) központi figurája a börtönből szabaduló Tonny (a zseniális Mads Mikkelsen alakítja), aki legalább annyira harcol, hogy kikerüljön ebből a világból, mint amennyire maffiavezér apja büszkeségét szeretné kivívni. (Nyilván nem az egyetemi matek vizsga eredményével...)
A harmadik rész (2005) Milo, a szerb maffiavezér nagy napját mutatja be, melynek reggelén még lánya születésnapjára készül. Talán ez a rész a "legdánosabb", a film pedig megmutatja, a vén gengszter hiába akarja ezt a napot ünnepként megélni, életében nincs átmenet: ezen a napon is csak az alvilágban és az erőszakban süllyed el.
A trilógia nézése során sokszor éreztem azt, hogy "eddig és ne tovább" és nem feltétlenül az erőszak miatt, hanem a szereplők ("barátok") közötti beszélgetések egyszerűsége miatt. A film annyira hiteles, hogy már fáj, hiszen borzalmasan naturálisan mutatja meg, mennyire értéktelenek az emberi kapcsolatok, ha az érdekek úgy kívánják. Olyan világ ez, ahol a gengszter egyik pillanatban még azon bensőséges álmát meséli el neked, melyet senki másnak, ellenben ha másnap nem fizetsz neki pontosan, a térdkalácsod bánhatja...
Sajnálatosan a Pusher-trilógia nagy publicitást nem kapott hazánkban, így kötelességemnek érzem, hogy eme írással kijelentsem, e trilógiának a legnagyobb alvilági történetek között van a helye.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Darkcomet 2011.02.26. 11:18:15
vidéki átlagjobbágy 2011.02.26. 11:37:13
AkarkiJ 2011.02.26. 11:43:42
aztán eszembe jutott egy dán film, ami mindig baromi nyomasztó volt, amikor láttam, egy piti diler szenvedéséről szólt - aztán leesett, hogy ez a pusher 1 :)
Armbar 2011.02.26. 12:45:57
venator 2011.02.26. 13:11:55
Kivétel a Valhalla Rising, na az ótvar szar Mads ide vagy oda
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2011.02.26. 13:30:22
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2011.02.26. 13:54:07
Jó poszt ! grat!
Mi ez a nyitás a filmművészet felé ?
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2011.02.26. 13:57:15
"léteznek egyáltalán dán filmek, vagy hogy láttam-e egyáltalán valaha dán filmet"
Suzanne Bier és AT Jensen filmjeit nyugodt szívvel ajánlom.
Annyit még h Jensen zseni féle, nem véletlenül szereti pl Lynch is;
+ nekem az egyik abszolút kedvenc filmem lett az Ádám almái.
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2011.02.26. 13:57:20
PiszkosFreddy 2011.02.26. 14:09:07
Öregem,az aztán kemény....
venator 2011.02.26. 14:27:54
Viszont a Lars von Trier féle Riget (Birodalom) egy nagyon jó kis minisorozat. Sajna, csak két évad készült belőle.
fénycsepp 2011.02.26. 14:44:21
ma még nem olvastam ilyen marhaságot. Hogy lehet egy nyelv unalmas? Nem láttam a fenti filmeket, de más dán filmet igen, így nem értem a szerző mondatát.
Bloberf 2011.02.26. 15:35:52
Bloberf 2011.02.26. 15:41:11
minyimaaa 2011.02.28. 15:51:14
(lehet h volt korábban filmesetek, mindenesetre nekem ez az első filmesposzt itt)..
szóval.. várható sok filmes cucc is ?
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2011.02.28. 17:21:04
Filmes posztok itt!
b-oldal.blog.hu/tags/r%3Afilm
totyizselé 2011.02.28. 17:39:47
Köszönöm!!
kuruczsiraf 2011.02.28. 17:41:01
Jó poszt. Csak az első részt láttam, kilencvenes évek végén, szinte teljesen véletlenül. Videotékából kölcsönöztük ki haverral, meglehetősen randomszerűen, de nagyon bejött.
Szpojler:
A szerb gengszternek volt egy jó benyögése. előadta, hogy visszavonul, nyit egy kebab-sütödét, mert van egy tuti fűszerreceptje, úgy hívják, hogy Vegeta
Meg ütős volt, amikor a teljesen lúzer heroin-junkie szétlövi a fejét. Cca 15 éve néztem, de még most is hátborzongató az a rész. Kedvet kaptam a többi kettőhöz.
@AkarkiJ:
"léteznek egyáltalán dán filmek, vagy hogy láttam-e egyáltalán valaha dán filmet"
A kis Dánia a filmben (a filmiparban és a filmművészetben egyaránt) legalább akkora spíler, mint fociban Uruguay, és egyáltalán nem túlzok, sőt! Dogma-filmek, ez a trilógia, Olsen-fivérek, a kora-hatvanas évek dán pornói, de már 1912-ben Koppenhágában volt a világon az egyik legkomolyabb (mind mennyiségi, mind minőségi) filmgyártás.
Évekig (ha nem évtizedekig) simán kitartana a dán film egy önálló blogot, és egyáltalán nem három, egymás faszát szopó, elvont bőcsész lézengene a kommentelők között!
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2011.02.28. 18:25:20
ingyenfilm 2011.03.03. 07:58:06
letoltes.premierfilmek.net/