TOP5 lemezeladás EVÖR

TOP5 lemezeladás EVÖR

2008.11.28. | Horváth Oszkár

Álljon itt egy számokban mérhető fekete-fehér TOP5, egy ADAT, hogy végre ne az ízlésen kelljen vitatkozni. Egy olyan ötösfogat, amilyen a változó világnak köszönhetően többé nem áll össze. Nem hiszem, hogy 500 millió lemeznél többet valaha újra el lehet majd sütni, hacsak a kínai pártvezetés össze nem dob egy garázs-zenekart, vagy ha az emberi várható átlagéletkor fel nem tolódik 150 évre. Egyelőre a B-oldalra való tekintettel pont 5 ilyen előadó létezik, róluk szól ez a cikk.

Most már bárki összedobhat egy vállalható felvételt, és ha nincs kiadója, az Interneten szinte ingyen terjesztheti. Ha jó, hallgani fogják, lásd az általam favorizált magyar netlabelt: Buda Beats. Az ingyenesen letölthető zenék közül különösen ajánlom Crookram albumát - hasonló DJ Bootsie zenéjéhez, akivek decemberi lemezbemutatója kapcsán tervezünk egy B-oldal interjút.

Szóval itt a vége, ahogy nem lesz már 5 milliós nézettségű műsor a magyar tévében, úgy a legendák sem lesznek már ilyen egyetemesek. Szerintem nem a kazetta és az MP3 okolható ezért, hanem a választék és a hozzáférhetőség növekedése. Én is feltöltöttem a saját zenéimet, ha tudna róla bárki, hogy ott vannak, már nagyobb közönséget érhetek el, mint itthon a 60-70-es években azok, akik nem kaptak lehetőséget. Most már akárkitől vásárolhatunk zenét, és akár egy-egy számot is. És éppen ezért nem repülhetnek már olyan magasra a csillagok, mint a XX. században.

A következő lista nem a legnagyobb példányszámú albumokat tartalmazza, hanem azokat az előadókat, akik összes lemezeladásukkal 500 millió fölé jutottak.

TOP5 lemezeladás EVÖR:

  1. The Beatles (UK, 1960-1970)
  2. Elvis Presley (US, 1953-1977)
  3. Michael Jackson (US, 1967-)
  4. Frank Sinatra (US, 1935-1995)
  5. Bing Crosby (US, 1926-1977)

A sorrendet populista szájízzel próbáltam meghatározni, mert sajnos azt nem tudom, ötük közül ki adott el több lemezt. Ha vitatkozni szeretnénk a lista tartalmával, akkor itt általában azzal lehet vitatkozni, hogy a Wikipedia mennyire használható forrás. A List of best-selling music artists cikk forráslistája elég tetemes ahhoz, hogy komolyabb kutatómunkát sejtsünk mögé, mint amit mi hobbi zenehallgatóként fel tudunk mutatni; ezért én elfogadom.

A listát idén Michael Jackson 50-edik születésnapján találtam, és örültem, hogy rajta van. Sok mindent el lehet mondani róla. Én csak annyit szoktam, hogy sajnálom, hogy megőrült, és így tönkrement a személyisége, a műtétek, a házasságok, mind-mind botrány. A legnagyobbak kategóriáiban számos alak és formáció van, ott van Bill Haley, a Led Zeppelin, a Queen, The Beach Boys, Jimi Hendrix, The Bee Gees, Grandmaster Flash, George Michael, a 30-as évektől minden évtizedben 5-10 nagyon nagy név. 20... 30...

De ha az a kérdés, ki a legnagyobb popzenész a világon, akkor Michael Jackson az, és ez egy számadat. A TOP5-ben nem mertem volna a Beatles és Elvis elé tenni, de így a szövegben kimondom. Ezt a lemezeladások alakulását tekintve alighanem nem veheti el tőle senki. A konkrét albumok eladását illetően a legnagyobb példányszám EVÖR: Michael Jackson - Thriller, 1982. 108 millió példány. A második helyezett: AC/DC Back In Black, 1980. 42 millió példány. Laza 60 millióval ráverni arra a másodikra, aki szintén legenda, nem semmi.

Egy elgondolkodtató szövegű hangfelvételt csatolok Jacko tinikorából. 6 éves kora óta szórakoztat minket, nekem rengeteg örömöm volt benne, innen kívánok neki utólag boldog születésnapot.

44 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr42788495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2008.11.28. 09:30:52

Jobbulást és boldog szülinapot Jacko-nak, tényleg kár érte. Nálam a Give In To Me (benne Slash bácsival) visz mindent, ha az ő zenéjéről van szó.

Zzzz 2008.11.28. 13:59:18

Nagy kár érte, érthetetlen mi történt vele...a 80-as években semmi baja nem volt, vagy nem tűnt fel...

Csúcs 2008.11.28. 14:00:12

Billie Jean!!!!

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.11.28. 14:01:35

Egy barátomnak egy lány általános iskolában a következőképpen írta alá a szerelmes levelet:

"Hild or word"

állítolagmárvillamostisláttam 2008.11.28. 15:13:49

és igaza volt a csajnak. zseniális!

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.11.28. 15:21:38

Próbálok kinyerni magyar előadókra adatot, annak ellenére, hogy a Google a barátom, eddig még sikerült...ellenben a Mahasz honlapján nagyon vicces toplistákat lehet találni, 1990-ig visszamenőleg.

Aketo 2008.11.28. 15:27:01

Természetesen én vagyok a buta, de mit jelent ez a "Hild or word"?

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.11.28. 15:29:25

Heal the world című Jacko szám csodás félrehallása és ennek papírra vetése :))

sg · http://soccergirl-sgblog.blogspot.com/ 2008.11.28. 15:47:57

Nincs meg a 6-10-ig? én arra is kíváncsi lennék.

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.11.28. 15:52:11

Anyádnak Palánkot! Crosby ---> White Cristmas....így már érthető, nem? :)

sg: en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_music_artists

Davyd · http://wordsofmusic.blog.hu/ 2008.11.28. 16:07:07

Azt mondják, Jacko maga az amerikai álom. Megmutatta, hogy hogyan lehet egy csóró, fekete kissrácból világhírű, gazdag, fehér nő. :D

De komolyra fordítva: ez az 500 milliós eladás nem semmi, le a kalappal mindegyikőjük előtt!

blakrol 2008.11.28. 16:33:34

Elvis nem '53-ban hanem '35-ben született. Az durva lenne h 24 évesen halt volna meg.

blakrol 2008.11.28. 16:34:51

ja vagy ez a működésük ideje
tiszta sötét vagyok

artifex · http://www.amywinehouse.co.uk/ 2008.11.28. 16:39:48

A hosszabb listában azért érdekes Madonna a 200-499 milliós kategóriában, akit bár nem igazán karmolok, de 1982 óta érte el azt a szintet, amit mások 10-20 évvel több idő alatt. Jó helyen és jó időben nem csak született, hanem tette is szét a lábát. Ügyes.

Persze az indiai és a kínai eladó érthető, hogy ennyit adott el...

andzsin 2008.11.28. 16:48:26

200 és 500 között ott van Cher, Bee Gees, Celine Dion, AC/DC, Bob Marley...és a Wei Wei:) Kínában veszik....

Nálunk az első ötöt megsaccolni tudom, sorrend nélkül: Zorán, Neoton, Hungária, LGT, Omega.

nickita 2008.11.28. 17:12:09

illés simán benne van az ötben sztem

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.11.28. 17:30:36

Nagyon kíváncsi lennék a pontos magyar adatokra, amit tippelsz nagyjából oké, de Jimmy papa is okozhat meglepetést...amondó vagyok.

andzsin 2008.11.28. 17:48:14

nem hiszem, hogy az illés benne lenne. esetleg úgy ha minden Szörényi produkciót összeadunk, akkor viszont össze kéne adni az összes Fenyő produkciót is. Azt mondjuk látatlanban lefogadom, ha személyre bontjuk le, akkor a legtöbbet eladó/szerző az a Szörényi-Bródy páros, Fenyő Miklós, Pásztor-Jakab-Hatvani trió, esetleg a Presser.
Ha előadóra szűkítünk ott már jöhet a Zámbó is.
Aztán az egy külön kérdés, hogy mit csinálunk a kislemezekkel, mert azokból is voltak milliós példányszámok anno.
Szerintem a büdös életben nincs ilyen statisztika, ahhoz a MHV-t kéne felhívni, a Hungarotont.
Azért az ne feledjétek, hogy lehet, hogy a Zámbó is nagyon sokat adott el (a top 10 ben biztos benne van), de azért 30-40 évet nem lehet behozni.

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.11.28. 18:20:43

ez is érdekes:

List of best-selling singles worldwide:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_singles_worldwide

Bing Crosbynak eléggé bejött a karácsonyi műszak...16 - 25 million kategóriába számomra ismeretlenek bőven vannak...

woodo 2008.11.28. 18:41:16

Ezek közül egyedül Sinatraért volnék némi pénzt áldozni,a többit meghallgatni sem vagyok hajlandó! Tudom visszamaradott szellemi csökevény vagyok de nem érdekel!!

Sóhivatalnok 2008.11.28. 19:17:43

Magyar viszonylatban a Piramis, és - meghökkentő módon - a Zizi Labor, meg az Istvány a király, illetve a Koncert is benne van (ha egy-egy albumot nézünk).

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.11.28. 19:50:34

Nevezném Korda Gyuri bácsit a magyar esélyesek közé, bár nekem is az Omega-Illés-Metró vonal tűnik kézenfekvőnek.

Patrik · http://kicsivu.freeblog.hu 2008.11.28. 20:34:46

Bing Crosby és Sinatra egymást erősítik, mivel Sinatra szintén danol a White Christmas filmzene-albumon. De jó is az amúgy: Jingle Bells swing változatban, naná, hogy minden karácsonykor elsütjük itthon :)

DeMenor 2008.11.28. 20:34:56

A Metallica is valahol 90 millió felett jár. Nem csoda, ha betettek a Napsternek, eléggé rontja a bizniszt ez a modern határok nélküli világháló.
:-)

De Jacko teljesítménye elképesztő, hisz az csak 1 lemez.

andzsin 2008.11.28. 20:44:02

A Korda nincs benne az első 10ben erre a fejemet teszem. Ugyanis amikor ő még sztár volt, akkor még a magyar embörnek nem volt min lejátszania a lemezt. A Metró szintén az első 20ban sincs. Az Illés, Omega az sanszos.

Hatványpatkány 2008.11.28. 20:52:17

Magam más aspektusból górcső alá vettem az 1987es évet.
Ha valakit érdekel:
hatvanypatkany.blog.hu/2008/11/28/zenei_multidezo_1987

braindance 2008.11.28. 21:00:39

Ha már budabeats, ne maradjon ki az Ez A Divat sem, szerintem mindenképp említésre méltó a finom Nofun Nofun maxi!

www.budabeats.com/bube005.htm

amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.11.28. 21:03:19

Talán nem véletlen, hogy így alakult :)

2008.11.28. 21:49:19

Nem semmi!
Viszont: "Ha vitatkozni szeretnénk a lista tartalmával, akkor itt általában azzal lehet vitatkozni, hogy a Wikipedia mennyire használható forrás."
Vitatkoznék :)

A 2005-ös Guiness Record könyv szerint három zenekar/előadó van a világon, aki 1 milliárdnál is több albumot adott el: The Beatles, Elvis Presley, The Rolling Stones.
A Thriller 'mindentüberelést' ellenben csak megerősíteni tudom :)

Idehaza úgy tudom magasan az Omega vezet. 10 milliónál is több albumot adtak el: jócskán afelett vannak. Volt olyan lemezük (pl. Időrabló), amiből milliónál is több fogyott (világszerte). Aztán talán a Neoton, Hungária, LGT.
De Zámbó Jimmy, a Republic, Zorán, Koncz Zsuzsa, Demjén, Ákos (ő is 1 millió felett van már) is komoly eladási adatokat tudhatnak a magukénak.

Ők még akkor csináltak többszörös platinákat, sőt: gyémántlemezt is, amikor az még ért is valamit.

2008.11.28. 21:52:19

* album helyett: korong avagy lemez!!!
Bocsánat :)
1 milliárd (ill. 10 millió - ld. az Omegánál) albumuk azért nem volt még ezeknek az előadóknak sem...
Elnézést :)

andzsin 2008.11.28. 22:15:19

ajánlom böngészgetésre az alábbi oldalt:
beatpoprock.fw.hu
(a 70es 80as évekbeli Magyar Ifjúságok különösen érdekesek:)

Ami a számokat illeti. Nagy kérdés, hogy a kislemezeket beleszámoljuk e. Valószínű, hogy az Omega dobogós, de az is lehet, hogy elsők.

Belekukkantottam az MTV Rocklexikon c. műsorába, ahol a Demjénes adásnál 7 millió eladott korong szerepelt, a Fenyőnél pedig 5 millió, igaz nála ez 96os adat. Na ennyi fix.

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.11.28. 22:30:31

Uram atyám. Nagyon erős ez a honlap, köszi

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.11.29. 10:02:30

Azért Jackot vegyük kicsit külön. Most azt leszámítva, hogy egyáltalán nem született szegénynek, és tíz éves kora körül Amerika szerte ismert lett a Jackson Five-val, tehát szó sincs arról, hogy a szegény fiú bármilyen amerikai álmot megvalósított volna: gyerekkorától tudatosan építeték a karierjét, szülei is zenészek voltak. Amúgy van egy olyan lista (a postban van rá célzás), hogy best selling albums worldwide (en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_albums_worldwide), amit ugye a Thriller vezet súlyos fölénnyel.

Az egy történet, hogy Jackson összesen kilencből mindösze négy (4) szám megírásában vett részt, de ebből is egyet Paul McCarney-val közösen, ergo a lemez feléhez köze sincs, mint szerzőnek. Igen, derék slágergyárosok kalapálták össze a legjavát, ugyanúgy, ahogy a többi albuma esetében is, többek közt olyan szempontok alapján (lehet, lol, de így van), mint hogy a rock alapok legyenek keményebbek, a pop alapok pedig lágyabbak, soulosabbak, mint az Off the Wallon. Minden tiszteletem a szerzők profizmusáért, de valljuk be őszintén, a profizmuson kívül sokat nem kapunk. A címadó szám tök jópofa, de az elmegy egyen túl sok mindent az sem ad, egyértelműen a nevezetes klip vitte sikerre. Közismert, Elvis sem nagyon írt számokat, mögötte is hasonló slágergyár üzemelt, mint Jackson mögött, de hosszú a lista, kedvencünk a Boney M, McCartney is írt nekik számot, holott tudjuk, mekkora átverés volt, amit csináltak.

Az megint más történet, hogy ne feledjük, az Államokról van szó. Annak ellenére, hogy Jacksont pont nem Amerikában vették annyira, ott a Thriller mindössze a második egy Eagles bes of mögött. Amerikában olyan előadól adnak el milliószám lemezeket ma is, akikről itt nem is hallunk, és akár az Államokban sem annyira ismertek. Garth Brooks rémlik valakinek? Talán ha a századik platináig jutott, csekélység, egy RIAA platina csekély egymillió eladott lemez, szóval Garth Brooks veri mondjuk a fehér albumot a Beatlestől, a Fleetwood Macet, a Gun'stól az Appetite-et, hadd ne soroljam, Dark Side nagyon a vert mezőnyben van. Az Európában egy időben a csapból is folyó Dschingish Khan például nincs a worldwide single listán. Ha amerikaiak lettek volna, simán rajta lennének. Érdemes nézegetni a listát, amit belinkeltem, de a korábban hivatkozott best selling singles worldwide listát is, mert nagyon érdekes. Legalább a fele a listának mindkettőnél amerikai illetőségű, van még egy kupac brit, aztán a resztli. Nem akarok senkit megbántani, de egy Kung Fu Fighting single mitől kel el 10 millió példányban? Ha valaki életében hallott a Cowboy Copas nevű formációról, amelynek Tennessee Waltz single-je dettó 10 millió példány kelt el, szóljon. A Goombay Dance Band, na, az közismert nálunk, az tuti, már ha valaki nem csak tervben volt az átkosban, a Sun Of Jamaica single 11 millió példányban ment el, holott a popzene legalja, Elton John minősíthetetlen Candle On The Windje 37 millió eladást bírt megérni, tudja mindenki, hogy Lady Diana miatt, jellemző, hogy nincs másik single-je ami legalább 5 millió példányban elment volna. Save Your Kisses for Me rémlik még valakinek? 10 milió, igen, az is, meg a Macarena is.

Jackson jókor volt jó helyen. Tűrhetően énekel, jól táncol, tudatosan felhasználták azt is, hogy feka, hihetetlen reklámkampánnyal, klipekkel és filmmel megtámogatva, ez így együtt hozott 100 milliós eladást egy profi, ám azért zeneileg nem éppen mérföldkőnek számító lemeznek. Ennyi. A második helyen levő Back in Black sem az AC legjobb lemeze, legyünk igazságosak, és aki úgy érzi, a Backstreet Boys Millenniumja megérdemelt 40 millió eladott példányt, sürgősen jelentkezzen.

Kristóf 2008.11.29. 18:34:45

Hild or world óriási ON!

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2008.11.29. 19:39:14

mavo :) megtréfállak egy kimoderálással :) hehe. eszemben sincs, köszi a gondolatzuhatagot!

A one hit wonderekkel nem tudsz mit csinálni. Hirtelen eladnak 5-10 Millió lemezt. Utána meg eltűnnek, mert nem időtálló, amit csinálnak, vagy egyszerűen véletlen volt. mert ilyen is van. Jacko viszont jó "anyag" volt, és tény, hogy írtak neki dalokat, nade tett ő bele még ugyanannyit, hogy fenn maradjon. Aztán ugye ott vannak a divathullámok, melyek meglovagolása megint csak hozhat a konyhára, és ez a jövőben is így lesz. Új divat, régi konyha.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.11.29. 20:19:37

mavo azt ugye tudod, hogy amit iderittyentettél, az egy komplett cikk? ...volna, ha lenne egy címe, és aköré lenne felépítve, nemcsak reakcióként a fentiekre. De ami információ benne van, azt nagyon érdekesnek képzelem cikk formájában is. Olyanokkal, amiket említesz, különös, meglepő lemezeladások, Garth Brooks vs. Fehér album, vagy vagy akár a Dark Side. Pár évet kiemelve, tök érdekes lenne.

Jackson ügyben, bár én kifejezetten szeretem, (gyerekkoromban még laktam is nála) azért értek veled egyet, mert nekem meg Elvisről ez a véleményem: akkor volt jó helyen ugrásra kész, amikor az amerikai háztartásokban robbanás szerűen elterjedt a televízió.

Egyben hozzácsapnám a témához a korábban említett Madonnát, akinek néhány éve egy az egyben megvásároltak egy teljes albumot egy underground előadótól, kb. ráénekelt, és kész, megvolt az új sound. Megette a kisembert reggelire a túléléshez. Éppen ezért Jackohoz mérhető, szépen fennmarad.

Más, ez már azért inkább beszélgetős téma, mint kommentben tárgyani való. Pl. abba is bele lehet gondolni, h a lemezt csak részben az adja el hogy van rajta 6 szám amit mittudomén Quincy Jones, Lionel Richie, vagy Marcus Miller vagy bárki jól megírt, hiszen a promótált számokon kívül a többit már csak vásárlás után hallod. Kell hozzá az előadó mint márkanév.

Jók a meglátásaid, veled szívesen vitatkoznék úgy, hogy nincs igazam, mert adaptálható módon tálalod a dolgokat. Ettől függetlenül kimoderállak, mielőtt Overdrive teszi meg. :)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.11.30. 12:34:01

A one hit wonder nem szokott második sikert adni, ha már Boney M, annyi slágerük volt, mint a szent szar, bár az ő esetükben nem a zene volt az átverés, hanem a stuff.

A téma érdekes, bőven, az így van, és én nyitott vagyok a vitára.

Jackson előadói tehetsége inkább a koreográfiában jön ki, ismétlem, tehetsége az van, szerintem musical színésznek lett volna az igazi - nem véletlenül a Thriller a legnagyobb sikere.

harger 2008.12.01. 16:00:16

Szerintem is rettentő csínján kéne bánni ezekkel az adatokkal.
Mert mit is állítunk?
Hogy ennyi meg ennyi lemezt adott el bizonyos előadó az USA-ban.
Hát kérem alássan ki a bánatot érdekel, hogy éppen ki vagy mi vezeti a világ összlakosságának 5%-ánál az örökös lemezeladási listáját!
Eléggé pipa vagyok az ilyen és ehhez hasonló listák etalonként való használatától.
Elég csak Bing Crosby-ra gondolni. Nehogy má' attól legyen valaki világviszonylatban (egy magyar blog is vele foglalkozik 2008-ban), hogy karácsonyi dalocskát tartalmazó kislemezeket adott el jó sokat az ötvenes évek USA-jában. Sinatra dettó.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.12.01. 19:10:22

@harger: nem tudom, ti mit állítotok, ezek nem USA eladás, hanem globális eladás alapú adatok. A kapcsolódó cikk is felsorolja az összeállításával kapcsolatos saját kételyeit:
- idősebb előadók = több eladás
- újabb előadók = nagyobb népesség és vásárlóerő manapság
- bizonyos országok előadói = USA / UK esélyesebb, stb.

Pontosan azt írja, amit te, hogy mielőtt komolyabb következtetéseket vonunk le, figyelembe kell venni ezeket a szempontokat, illetve főként azt, hogy ezek sokszor az előadók által különböző életrajzi könyvekben, cikkekben, interjúkban szolgáltatott adatok.

Ennek ellenére szerintem teljesen érthető a TOP5, a teljes, 100 millió fölötti felsorolásban látható előadók is joggal vannak ott. A cikkben is leírtam, hogy ez nyilván megismételhetetlen telejsítmény, hiszen változik a világ, és nem lesz már soha annyira torz, hogy ezt újra meg lehessen csinálni.

Aligha tudnál olyat mondani, akinek a TOP5-ben kéne lennie (nem azért mert jó, hanem mert ő adta el a legtöbb lemezt), és nincs megemlítve legalább 200-500M közti eladással a hivatkozott cikkben.

Ez nem gusztus, nem zenei tudás, hanem eladás alapú kiemelés. Te se tudtad, hogy mit is akarsz igazán tagadni, hiszen a "Nehogy má' attól legyen valaki világviszonylatban, hogy" mondatodból hiányzik a kulcsszó. Csak simán nem tetszik. Az én kedvenc előadóim sincsenek benne.

Megint csak azt tudom mondani, hogy ha te 30 előadót istenítesz, akkor is egy TOP5-ből matematikailag még legjobb esetben is 25 ki fog maradni. Arisztotelésznél lehet panaszt tenni.

Friedmann Juci 2010.10.21. 10:25:02

@nosferato: lájk. a zene meg mégnagyobb lájk.
köszioszi :*

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása