Wish you were here variációk

Wish you were here variációk

Variációk egy témára. A Freedom-mal már megtettük, most jöhet a pop-rockzene egyik legkedveltebb kliséje: bárcsak itt lennél velem. Lássuk, mit szabadított ránk a vágyat, hiányt, elvesztett szerelmet, barátot megidéző zenetörténelem.

Pink Floyd - Wish you were here (1975)

Pont azzal kezdem, aminek semmi köze a rózsaszín ködös, szerelmes wish you were here-hez. Az 1975-ben e címen megjelent album - személyes kedvencem - tisztelgés Syd Barrett előtt, aki a 60-as évek végén drog és egyéb mentális problémái miatt hagyta el a zenekart. A legenda szerint Barett a felvételek alatt megjelent a stúdióban (kopaszon, leborotvált szemöldökkel, sokkoló látványt nyújtva), sőt, állítólag még e dalt is lejátszották neki, de ő sok aktivitást, érdeklődést nem mutatott a zenésztársak, vagy a zene iránt. Hiába kiáltották pusztába a dalban szereplő szavakat, Syd-et e találkozás után már nem látták többé.

A dalhoz kapcsolódó még egy Floyd vonatkozás, hogy Douglas Adams író életrajzi könyve is e címet kapta. David Gilmourhoz kötődő barátsága révén egyértelmű a cím forrása. (Azon túl, hogy a "Division Bell" kifejezést a Pink Floyd történelem Adamsnek köszönheti, a híres író 42. születésnapján fel is lépett az együttessel az Earls Court-on. 42. A "Válasz, az Élet, A Világmindenség, Meg Minden nagy kérdésére".)


Rednex - Wish you were here (1995)

A sokkal kevesebb pátosszal, de annál több 90-es évekkel teli dalt próbáljuk elfelejteni, de emlékeinkből kitörölhetetlen. Itt van az asztalon, beszélnünk kell róla. Kovboj kocsmák és általános iskolai lassúzások kedvence. Ettől függetlenül nem igazán értem mi volt a céljuk e dallal, ráadásul nem is azt éneklik benne, hogy "wish you were beer". Elnézést. A klipből úgy tűnik nekem, hogy a srácok nem számháborúzni mentek és mintha a férfi nem is tért volna vissza a csatából szeretett kedveséhez. (Mintha az USA konföderációs hadserege harcolna a francia idegenlégióval, de ez a csata maximum egy Playmobil figurákkal megrakott gyerekszobában játszódhatott le.) Hogy megértsük, miben is rejlik e dal mélysége, kiemelném a "Wish you were here, the stove is getting colder baby" sort. Bárcsak itt lennél, mert még a tűzhely is egyre hidegebb. Ennyire egyszerű: a nő fázik. Epikus. Legsunyibb feldolgozás EVÖR: Ritchie Blackmore csapata, a Blackmore's Night e dalt 1997-ben még melegében feldolgozta. (A Deep Purple rajongók ezt tudják?)


Kosheen - Wish you were here (2007)

A bristoli banda utáni kutakodásom során leltem e dalukra, mely a "Damage" című harmadik korongjukon szerepel. A kicsit elszállós, de kellemes dal nem szól se többről, se kevesebbről, mint ahogy azt a címe is sugallja. Mire gondolt a költő? Valaki távolodik, egyre messzebb van, az időt sem lehet visszatekerni, így marad az óhaj és a sóhaj: bárcsak valahol itt lenne. Mindennapos.


Wish you were here - futószalagon

Remélem nem gondoltátok, hogy itt hagyom abba. Az újrahasznosítható "bárcsak itt lennél velem" téma a zenetörtélem számos pontján előfordul(t). A fiúbandás hangzás ellenére a Bee Gees dalát a Gibb testvérek elhunyt testvérüknek (Andy Gibb) énekelték. Alice Cooper 1976-ban a pokolba menet (Alice Cooper Goes to Hell album) énekelt róla (biztos, valakit magával akart vinni), míg az Incubus 2001-es dalának klipje - fogalmam sincs miért - 9/11-es tiltólistán volt az USA-ban. Egészségre ártalmas Pink Floyd feldolgozásból van egy rakat (Limp Bizkit, Wyclef Jean, Rasputina), míg a feldolgozásokon túl a tisztelgés jegyében a Dream Theatertől a Velvet Revolverig élőben mindenki előadta. Megpróbálták.

A végére maradt a slusszpoén. A wish you were here hullám olyan erős cunamiként szeli át a határokat, hogy még le is fordítja magát, ha a Republic zenekarral akar egy színpadon lenni. És sikerül neki. "... ha itt lennél velem, és fognád a két kezem, én nem engedném el, többé már sosem...."

Ti is halljátok? 42.
 

57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr91961989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar-magyar szótár 2009.02.25. 08:55:10

A Rednex -félénél felsajdult annakidején az orrom törött nyerge, amibe egy diszkaóscsávvaó fejelt bele, amikor azt mertem állítani, 1994-ben már senki nem tudja, mi a fene az a Kajagogo. És azon sápítoztam, hogy én még a Da Da Da du libst mich nichts ich liebts Tuu nix -nél rosszabb nem gyöhet. (de, Dr Alban)

Bogi24 · http://fridabogi.blog.hu/ 2009.02.25. 09:10:57

Van amit egyszerűen nem bírok végighallgatni, ilyen a Rednex is! :) Pedig én akartam ám!

Penya666 2009.02.25. 09:19:21

Hujj de utaltam a rednexest annakidejen! Es persze mindenki arra elvezett jo sokaig.

Tomi1994 2009.02.25. 09:26:22

Extrém áthalllás:

Muzsikás együttes: Nem arról hajnallik - 09 - Én csak azt csodálom

Youtube-os klipet nem találtam hozzá

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.25. 09:26:34

A Rednex klipben szépen összeeresztették a Rejtő szereplőket A Jó, a Rossz és a Csúf katonáival. Az arany Carson sírja mellett van elásva, kéne szólni nekik! Már csak a kalózokat, a lovagokat, meg a királylányt vártam volna, illetve minden playmobilozás (katonázás) kötelező eleme egy teljesen idegen jármű, akár matchbox, akár dömber, akár legó bevonása.

Azért ha az éppen esedékes háborúra aktualizálják a ruházatot, az nem lett volna méltó, és az USA talán hadat is üzen Svédországnak, mert a kotonszemű János is éppen elég harsány "csíny" volt szerencsétlen kockásinges, középsőállamos, ittas pajta bulin teherbe esős átlagamerikai kántrizene hallgató ellen, akik között a legtöbb a tengerészgyalogos szülő. Sempre fi.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 09:28:23

Uh, a végén levő feldolgozások ultra durvák.

lolperec 2009.02.25. 09:29:58

én spec szeretem a rednex verziót :)
mondjuk a svédek mindígis jól tolták.. :D

Penya666 2009.02.25. 09:37:32

Megjegyzem, a rednexet magat enis szerettem/szeretem csak ez a szam ment az idegeimre, mert anno halalra jatszottak. Egyebkent meg szerintem azert komolytalan a klipje mert ugye az egesz rednex egy megcsinalt pojenbanda volt.

Moe Szyslak 2009.02.25. 09:39:12

Ryan Adams is megirta a sajat Wish you were here-jet, es milyen jol tette. Ha jol emlekszem a Rock'n'roll cimu albuman van rajta. www.youtube.com/watch?v=ljzW1Or7-BI

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 09:44:36

@magyar-magyar szótár:

„du libst mich nichts ich liebts”

Ich liebe dich nicht du liebst mich nicht.

Ha már.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 09:45:20

@A Hannibal Lektűr-attitűd:

csatlakozom!

Kepkocka · http://zenelokepkockak.blog.hu 2009.02.25. 09:46:26

Szégyen, nem szégyen, nekem bizony tetszett a Rednex-féle WYWH, a klipje pedig kifejezetten megható. Persze a Pink Floyd-dal az igazi Wish You Were Here.

A Trio pedig tényleg az egyik legjobb NDW-banda volt, ahogy kerültek kifelé a reflektorfényből, annál jobb zenét csináltak (pl. Whats The Password LP, ez még a legelvetemültebb fájlmegosztókon sincs fent.)

Edward Nygma 2009.02.25. 09:47:20

Örülök, hogy kiemelted a Pink Floyd-ot, mint akik nem a "vakuljak meg, úgy szeretlek" vonal mentén kívánták valakinek az ottlétét.

Ezt a sztorit meg Syd Barrett-ről nem ismertem, de magmagyarázza, szegény Bob Geldof-nak miért kellett úgy kinéznie a The Wall végefelé :)

Vagy inkább :(

sanyix 2009.02.25. 09:53:13

még van a másik sablon, a "kencsuszí" Gondolom can't you see akar lenni, de vicces hogy az is a dalszövegek 50%-ban benne van :D

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 09:53:29

Az milyen, amikor egy WYWH cover leggyengébb eleme Slash?

Na jó, az énekes is beleteszi a maga ritmikai bakijait, pedig amúgy még érdekes is lenne, amit művel.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 09:55:15

@Edward Nygma:

„Ezt a sztorit meg Syd Barrett-ről nem ismertem, de magmagyarázza, szegény Bob Geldof-nak miért kellett úgy kinéznie a The Wall végefelé :)”

Konkrétan ez a magyarázata, a legenda kivételesen igaz, lásd becses személyem beinkelt czikkjét.

Önreklám rulez! :-D

rattenfanger 2009.02.25. 09:56:12

@nosferato: Nekem speckó hiányoztak a viking harcosok a klippből. Meg persze pár Jedi lovag, vietnámi veterán, James Bond és az Operaház Fantomja..

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.25. 09:59:15

@A Hannibal Lektűr-attitűd: szerintem jöhet ide is a poszt, ha olyan. Óriási téma. Nekem mondjuk ez a libsztmihniht olyan, mint a mit sütsz kis szűcs, de a dallamát tudom, didimdim-diiimdiiim.

@Edward Nygma: erről a Syd sztoriról azt hiszem, mavo cikkjében volt szó korábban:
b-oldal.blog.hu/2009/01/06/syd

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.25. 10:01:57

@nosferato: Lemaradtam. Negyedszer hallgatom a PF számát, lusta vagyok elnavigálni, de miből lesz cikk? :)

altero 2009.02.25. 10:02:52

Az Incubus Wish You Were Here-jét nagyon szeretem, az egész Morning View albumot jószívvel ajánlom mindenkinek.

rattenfanger 2009.02.25. 10:06:04

Jut eszembe: "Hol vagy, Józsi hol vagy..."
Ez nem WYWH? :)

GodHeart001 2009.02.25. 10:20:53

Hát én meg éppen hogy a Kosheen-os feldolgozást sem bírtam továb 20 másodpercig.. a Rednex-ért pedig odavagyok.. :) Nem kéne valamit egyöntetűen szidni.. Attól hogy valakinek nem tetszik még másnak tetszhet..

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.25. 10:31:19

@GodHeart001: Kosheen-dal az saját számuk, nem PF feldolgozás.

Zozi79 2009.02.25. 10:34:36

A Rednex dal az énekesnő kedveséről szól, aki a délszláv háborúban harcolt. Asszem, amikor a számot írták, nem tudták róla, él-e, hal-e. (Minderre miért és hogyan emlékszem, azt nem tudom.) Szóval a szám, meg a zkr akármennyire is szar -- szerintem az --, kicsit ízléstelen viccelődni rajta. Persze, a postoló a körülményeket nem tudta (bár talán éppen erről szólna a post?).

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.25. 10:42:42

@Zozi79: Ha alá tudod támasztani az értesülésedet, természetesen revidiáljuk álláspontunkat. Addig nem.

Muad\\\'Dib 2009.02.25. 10:49:23

A Pink Floyd album zseniális. Tulajdonképpen a Shine On You Crazy Diamond egész 9 részes sorozata szól Syd Barrett-nek.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 10:53:48

Beőrülök, Rednexnek tavaly is volt lemeze

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 10:55:34

@Zozi79:

Öhm. Ha egy dal szar, akkor tökmindegy, hogy a megírása közben szerzője éppen irgalmas nővéreket dugott seggbe, vagy vöröskeresztezett Afganisztában.

rattenfanger 2009.02.25. 11:02:32

Mondjuk én mindig is sejtettem, hogy a svédek csinálták a balhét a délszláv háborúkban.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.25. 11:07:59

@mavo: vááá Ottawan - Hands up :)

Régen: www.youtube.com/watch?v=0FUDrE2Ye2M
Moszkva 2003: www.youtube.com/watch?v=j0XthnBEcrs *

* Énekeltetésnél nagyon bíznak az orosz angolnyelvtudásban. Mint a holland ügyfeleim. "Ne fordítsam ezt le?" - "Ááá, úgyis mindenki beszél angolul". Persze, nálatok. Én meg majd kapom a savat, hogy "magyarok vagyunk, mi ez a szar" :)

- Hol vagy? Józsi hol vagy?
- Itt ülök a vécén, hagyjatok most békén! :))

@Zozi79: na erre próbáltam utalni feljebb, hogy nem merték aktualizálni a jelmezeket az éppen akutális háborúhoz. Ha még arról is szól, akkor akár merhették is volna, nem tudom, minek ez a jelmez.

Btw teljesen mindegy, miről szól, ha van rajta fogás, akkor szerintem illik viccet csinálni belőle, mert nevetni jó. Bár szerintem tényleg mindenből viccet lehet csinálni, ha mondjuk ez nem is igaz (és az emberek fele tuti nem is ért vele egyet), akkor is ha valaki halálos beteg, de ronda a kabátja, akkor azért már nem lehet szólni? A nagymamám rákterápia előtt mindig annyit mondott, "egy ugrás a sugár". Szerintem ez a riszpekt hozzáállás.

Nagyon nem függ össze, hogy milyen a klip minősége, és hogy valakije él-e vagy hal-e az illetőnek, mert ezzel az erővel akkor senkihez hozzá se szólhatnék a világon. Ne vedd túl komolyan, tőlünk meg pláne ne várd el, ez nem részvét nélküliség, hanem jó hangulat. Különbözőek vagyunk, itt ez így megy, nem fog változni, a "mindenből viccet lehet csinálni" a B-oldal pozitivitás hajójának egyik vitorlája.

Zozi79 2009.02.25. 11:09:07

@Interstellar Overdrive: azt hiszem, a Danubius rádióban hallottam annak idején. Attól, mert a gugli nem tud róla, még lehetett így :-)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.25. 11:10:29

...vagy flottájának zászlóshajója, attól függ, mekkorában gondolkozunk. U.S.S.S. B-oldal.

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.25. 11:11:25

@Zozi79: megpróbálok utánanézni, felkutatjuk. Lehet még mindig harcol, mint a Kincs ami nincsben a japó.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.25. 11:14:47

@Interstellar Overdrive: az arra vonatkozó értetlenkedésünket, hogy ki hiányzik neki, és miért lövöldöznek a klipben, revideálhatjuk. A szám nyilván nem lesz se rosszabb, se jobb ettől a háttérinfótól, úgyhogy amit úgy általánosan kap, azt sztem megérdemli, hideget-meleget.

Én elmentem a fogászatra bazmeg végig ezt dúdoltam, és mivel közel volt, rá se tudtam menteni egy rádióval, mert gyalog voltam. A portás azt hitte, ő hiányzott, mert úgy léptem be, hogy visssjúvörhír. Hiába mondom, hogy egy giccs ez a szám, azért van egy szép lista giccses zenékről, amiket agyonhallgattam.

rattenfanger 2009.02.25. 11:15:50

@Interstellar Overdrive: Ha már svéd és délszláv harcok, nem lehet, hogy Zlatan Ibrahimovicról van szó? (Lehetett vagy 2 éves akkor, de ki tudja)

Hungeralien 2009.02.25. 11:15:53

A kosheenos csajnak jók a csöcsei, de a feje nem jön be.
Ennyit tudok hozzászólni a WYWH-es témához.

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.02.25. 11:29:46

a kosheen-os nagyon gyenge. vagy inkább idegesítő

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 11:37:23

@rattenfanger:

Zlató 81-ben született, ráadásul Malmüben asszem ...

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 11:38:55

@nosferato:

„azért van egy szép lista giccses zenékről, amiket agyonhallgattam”

Szerintem ezzel nem vagy egyedül ... :-D

rattenfanger 2009.02.25. 11:39:29

@mavo: Malmöben, tom. Nem is komolyan írtam.

Zozi79 2009.02.25. 11:40:13

@nosferato: Jaj, ne értsetek félre, persze hogy lehet viccelődni a szar klippen és a szar számon, főleg hogy a dal keletkezésének körülményei nem (köz)ismertek és egyelőre még feltáratlanok. Csak én, mivel tudni vélem ezeket, ezért érzem kicsit ízléstelennek. Bár lehet hogy túlreagálom.

Mondjuk szerintem sokkal viccesebb, hogy a zkr 2 másik száma (Cotton Eye Joe, Old Pop in an Oak) tökugyanaz :-)

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.25. 11:45:43

@Zozi79: Egyszer már beleszaladtam abba, hogy a B52 kapott egy nagy sallert itt, de egy lelkes munkatárs szívügyének tekintette a zenekart és pironkodást javasolt nekem kicsit csúnyábban kifejezve. Ez van, néha bele lehet szaladni.

Mint amikor 16 évesen arról beszélgettem első barátnőm anyukájával, hogy "mit ettek ezen a Diana hercegnőn, "csak" egy óvónő volt", mire az anyuka: "én is óvónő vagyok...". Nem akartam leszólni az óvónőket, csak költői voltam...Sebaj, ilyen van.

Az Old Pop in an Oak című opuszt NEM merem meghallgatni.

ulver 2009.02.25. 11:47:18

Másik ilyen számcím a Heaven Can Wait, egy időben volt jó sok belőle

Meat Loaf, M. Jackson, Gamma Ray, Iron Maiden csak így hirtelen....

Falshang 2009.02.25. 11:49:12

@Zozi79: a rednexen csak röhögni lehet már vagy 15 éve.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 11:51:56

@Interstellar Overdrive:

Old Pop in an Oak tök egy az egyben Cotton Eyed Joe. de tényleg, az elején csak nézel, mé bassza el az énekes a szöveget, aztán kiderül, hogy nem is.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.25. 11:56:39

@ulver:

meg persze Sandra :-))) nesztek: www.youtube.com/watch?v=WxaM1IuJ2QU

És persze Warren Beatty 1978-ból.

altero 2009.02.25. 12:00:08

Na csak azért, hogy én is belekössek valamibe, már eléggé szúrja a szemem ez a "személyes kedvencem" fordulat, ami mostanság minden második blogposztban és kommentben olvasható, mivel szerinem borzalmasan modoros, másrészt kiváncsi lennék a személytelen kedvencekre. Miért nem érzi senki elégnek, hogy "kedvencem"?

vissza ON , a Rednex még 2000-ben is német No.1. bírt lenni a Spirit Of The Hawk című borzalmával, még az Anton aus Tirolt is verte összeladásban abban az évben, ami nem kis teljesítmény. Pedig a The Way I Mate számuk sokkal viccesebb volt arról az újkori Rednex lemezről.

MSEfan 2009.02.25. 13:16:09

@altero: szerintem is :-)
sőt nekem az összes (itt felsorolt és nem felsorolt :-) WYWH közül az Incubus-é tetszik a legjobban - pedig mégcsak nem is PFloyd feldolgozás, hanem saját.

A klip tiltása pedig példa a tipikus amerikai prűdségre/túlérzékenységre/idiótaságra (tetszés szerinte tessék választani):
Az "eredetiben" (bár én pl. csak ezt a videót láttam - gondolom később - az MTV-n) a dal elején, az instru bevezetés alatt, a zkr. tagjai menekülnek a "rajongók" v. egyszerűen csak kiabáló (sikítozó?) fiúk/lányok elől, majd nincs hová futni, és inkább leugranak a hídról. (ezzel egy régi The Monkees együttes filmjének, a Headnek egy jelenetét idézték meg amolyan tisztelgésféleként... Ez szúrt szemet az akkor oly szigorú "cenzoroknak", sikoltozó, menekülő férfiak, nők egy klipben, ráadásul egy híd felé...brrr...hogy képzelik ezek a rockerek ezt?... BAN!!!

Hadd gratuláljak!

és egy ideig csak egy zenélős/játszós klip ment a zenecsatornákon

Rálf atya 2009.02.25. 20:04:19

Itt látható a studióba betoppanó Syd, igen, a kopasz ember:
images.google.hu/images?gbv=2&ndsp=20&hl=hu&q=+site:www.neptunepinkfloyd.co.uk+syd+barrett+in+the+studio

Az Incubus megkerülhetetlen, nem csak Wish You Were Here témában.

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása