Ez a zenei érettségi

Ez a zenei érettségi

2010.11.16. | Horváth Oszkár

Sampling alapú zene az 1930-as évekből (magnószalaggal): maximum eddig jut a XX. század könnyűzenéjében az, aki érettségizésre adja a fejét ének-zenéből. (Mondjuk ahhoz is gratulálok.) Nagyon szép, kissé fölényeskedő leírást találtam dr. Bánhidi Lászlóné - Klasszikusok mindenkinek című könyvének végén. A 164 oldalas zenetörténeti áttekintés 162-edik oldala viseli "Az elektronikus zene" címet. Az "érettségi segédlet gimnáziumi tanulóknak" 1998-ban került összeállításra, amikor azért minimum 20 éve volt elég kézzel fogható elektronikus zene, 30 éve pop, 40 éve szintetizátor. Amit tenyérbemászónak találok benne: "ezek a művek természetesen nem léphetnek fel az esztétika igényével, de igen hasznosak pl. a mai (1998!) tudományos, fantasztikus, rajz, báb- vagy reklám-filmek kíséretéül." Belemagyarázással fel tudnám menteni, hiszen ezt egy amolyan hangisntalláció szerű elborult stílusra írja, de nem óhajtom felmenteni, mert az szükséges lépése annak, ami utána következett.

A könyv egyébként átlapozva nagyon hasznos, és részletes, de az ókori zenére a 6-odik oldalt szánja, többet arra sem. Arányos.

Samba, bossa nova, salsa, mambo, tangó, paso doble sehol, pedig ezek elvileg versenyszámok a táncban. Ki se merem ejteni a hiányzó rhythm and blues irányzatokat. A középkort bontja ki igazán, ami persze érthető, ha a "zenetörténet" tantárgyából kell tananyagot összeállítani, tényleg _zeneileg_ ott kísérleteztek a legtöbbet, de ritmikailag pl. ez a 400 év ipari tanuló ahhoz képest, ami előtte volt, meg ami utána.

Emellett egyes alkotók, például Sztravinszkij (Стравинский:)) életénél írja le a jazz nevét, hivatkozásként, és ennyi. Tehát a XX. század utolsó jelentéktelen 70 évében jelen lévő könnyűzenei stílus SEM fér meg a legnagyobbakkal. EGY ÉRETTSÉGIN. Mert klasszikus- és komolyzenei történeti áttekintésnek amúgy pazar, de lassan része lehetne a tananyagnak az, amivel eltöltöttünk 100 évet. Vagy bele kell nyugodni, hogy a zenén belül is szakosodtunk, hiszen az ismerhető szerzők száma is egymilliószorosára nőtt. De akkor "az alapok" jelentsék azt, hogy semmibe nem megyünk bele részletesen, de mindenről van szó.

A könyvből

"Elektronikus zene: Az 1930-as évektől egyre szaporodnak azok a kísérletek, amelyek a hagyományos hangszerek helyett elektronikus eszközök (elektromos hangszerek, magnetofonszalag, hangszóró stb.) segítségével állítanak elő hangjelenségeket. A magnószalag feltalálása forradalmasította a zeneszerzést. A zeneszerzőnek - a zenetörténet során - először állt módjában véglegesen rögzíteni - előadók segítsége nélkül elképzeléseit.

Kialakult az elektronikus zene 3 fő ága (itt vártam, hogy jön pl. egy four-to-the-flour / breakbeat / ambient).

(1) A tágabb értelemben vett elektronikus zene: a zenei hang keletkezéséhez szükséges rezgéseket speciálisan e célra készített elektronikus hangszereken állítják elő.

(2) A szűkebb értelemben vett elektronikus zene: a szerializmus elektronikus kiterjesztése. (A szeriális zene követelményeit ugyanis beállított gépek segítségével a lehető legpontosabban lehet megvalósítani.)

(3) A konkrét zene: abban különbözik az előbbiektől, hogy hangi anyagát nem gépi úton állítja elő, hanem a természet bizonyos jelenségeiből meríti. (Konkrét zene, a "való" hangok manipulált formája, musique concrete.) Az eljárás lényege: magnószalagra rögzítenek valamilyen hangjelenséget - lehet hagyományos zenétől a lónyerítésig, cintányérütéstől a gyereksírásig - s ezt a nyersanyagot a magnetofonnal a legkülönbözőbb trükkök segítségével átalakítják, montírozzák gyorsítás, lassítás, vágás, rájátszás, keverés (pitching, cutting, scratching & mixing!?). Az így nyert hangzás-jelenségből állítják össze a kompozíciót. Ezek a művek természetesen nem léphetnek fel az esztétika igényével, de igen hasznosak pl. a mai tudományos, fantasztikus, rajz, báb- vagy reklámfilmek kíséretéül.

Az elektronikus zene természetesen a technika és a tudományok fejlődésével párhuzamosan halad előre: ma már computerekkel, szintetizátorokkal dolgoznak a szakemberek. Az elektronikával megkezdődött a zeneművészet "harmadik korszaka". (Az elsőre kb. 16. századig az énekkari, a másodikra a 20. század közepéig a hangszeres zene uralma volt a jellemző.)

Konkrét zenét Pierre Schaeffer és Pierre Henri "produkált" először 1949-ben a Francia Rádió Stúdiójában. Az első szalagzenei stúdiót 1951-ben Kölnben Herbert Eimert hozta létre. 1959-ben az R. C. A. szintetizátor üzembeállításával és Milton Babbitt irányításával létrejött az elektronikus- és szalagzene egyesült államokbeli központja, a Columbia Princeton. A szintetizátort elektronikus hang előállítására konstruálták. Rajta a határozott és határozatlan magasságú hangok minden összetevője: időtartam, hangerő, hangszín stb. aprólékos pontossággal megszólaltatható, azonnal ellenőrizhető és javítható."

A konkrét zenével egyébként betalál, ott elkaphatta volna a fonalat, mert amúgy tényleg a 80%-a olyan, mintha egy C64 adatkazettát tennél be a hifibe, de ide sorolható Kid Baltan és Tom Dissevelt is (róluk volt szó az 1969-es Popcorn kapcsán), amire ha azt mondja, hogy nem sikerült esztétikusat és maradandót alkotniuk, akkor inkább dolgozatokat javítgasson, ne könyvet írjon. Illetve a musique concrete-re ha dallamot dobunk, már ott is vagyunk Mike Oldfieldnél és Vangelisnél, ha pedig basszust, akkor megérkeztünk a detroit technohoz (The Advent, Jeff Mills, Oscar Mulero).

Azért kiemelnék pozitívumot is: "Az elektronikával megkezdődött a zeneművészet »harmadik korszaka«". Emlékszem, hogy miután mindazt végighallgattuk 8 év zeneiskola után, ami ebben a könyvben le van írva, nyolcadik második félévében valami jazz-kezdmény elhangzott. Egy szám, nem emlékszem, hogy egylátalán jazz volt-e, mert lehet, hogy inkább dixieland vagy ragtime. Jó esetben swing, tuti nem valami bebop, pedig az is volt már 40 éves akkor.

Fontosnak tartom, hogy megtanulják a legfontosabb műveket a gyerekek, ami nagyjából amúgy feleannyi, mint amin végigszaladnak, és a rizsa is 2x annyi, mint kellene legyen. De különben soha nem vennék elő 5-10 év múlva, hogy "hogy is volt?". Mármint, aki nem zenél. Aki zenél, arról azért nem tudom elképzelni, hogy ne hallgatna klasszikusokat rendszeresen.

Ugyanakkor az eszem megáll, hogy ennyire egysíkú az érettségi, és nincs benne a ragtime, dixie, swing, sanzon, sramli, a rock'n'roll, vagy a beat, a metál, a house, a reggae, vagy a világzene. Csak világi zene. Rendkívül up to date úgy osztani ketté a teljes zenei egészet, hogy egyházi, vagy nem :D A XX. század zejénére emberek őrültek meg, sőt, az egyes háborúknak is van soundtrackje, a technikai fejlődésnek köszönhetően. Azért a Forrest Gump Soundtrack hadd legyen már minimum annyira jelentős, mint a verbunkos... innen küldöm tiszteletemet minden olyan énektanárnak, aki két lábbal a földön jár, nem feledkezett el az elmúlt 100 évről sem, és ezeket is bemutatja a gyerekeknek, hogy tényleg tudják, miből lehet választani.

Egy valami vigasztal: az operett egyszer hangzik el az egész könyvben, a country pedig egyszer sem. (Pedig ezeknek is el kellene!) Tegnap tettem egy próbálkozást, hátha már megérettem a country zene befogadására, mindig úgy képzelem, hogy bennem van a hiba. Ekkor akadtam rá Joe Diffie - John Deere Green (traktorzöld!) című számára, és úgy érzem, újabb 2 évet kell várnom, pedig a hangszerelés tök jó tud lenni, de iszonyatosan paraszt zene, én meg nem vagyok az, így nehezebb rajongani érte.

72 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr542447798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rettentó 2010.11.16. 08:38:30

Köszönöm a cikket. Én vidékről származom, ahol egymást váltották a jobb/rosszabb énektanárok, de ma sem tudok pl. kottát olvasni (a feleségemet ezért irigylem, mert ő még énekelni is tanult).
A komolyzene számomra ismeretlen terület, időnként próbálkoztam vele, de nem szerettem meg. Egy bunkó vagyok ezen a téren, de ez nem csak az én hibám. Elismerem, hogy zseniális alkotások vannak, csak engem nem szólítanak meg.
Amíg a sci-fi (ne adj' isten, a horror) 19-20. századi remekeit nem tanítják (Frankenstein, 2001: Űrodüsszeia, Marsbéli krónikák, 451 Fahrenheit - ezek azért legalább olyan jók, mint egy-egy gyengébb Jókai regény), addig mit várunk zenei téren, ahol még szűkebb látókörű sznob emberek vannak?
Ugyanakkor kellett ez az 50-60 év ahhoz (most hagyom a jazzt, mert azt ráadásul nem is szeretem:-)), hogy kialakuljon valamiféle elképzelés a rockzene mibenlétéről, az alapvető albumokról (mert bizarr, de itt elsősorban az album a "műfaj", nem a dal), legyen értékelhető kritikai megközelítés és rálátás. Legalább még száz év kell ahhoz, hogy valaki merjen olyan könyvet írni, amiben szerepéhez méltó módon van benne a rock, az elektronikus zene, és ezt a megfelelő helyen ülő nagyfejűek el is fogadják tankönyvnek és az iskolák megveszik.

rettentó 2010.11.16. 08:42:43

Az ókori zenéről egyébként tényleg lehetett volna többet írni, de abból néhány törött hangszeren, meg dalszövegen (pl. zsoltárok, de az összes költeményt is hangszerrel adták elő) kívül nem sok maradt, és kár sok szót fecsérelni egy nem meghallgatható zenére, aminek nem volt túl nagy hatása a későbbiekben. Persze Keleten más volt a helyzet, de mi nagyképű nyugati emberek vagyunk, akik macskanyávogásnak tartják a szitárt vagy a kínai/japán zenét ;-)

Herr Bruder Netzwerk 2010.11.16. 08:45:55

Jól szórakoztam az írásodon. Az elektronikus zenei idézetet olvasba, minden szavával egyet kell értsek ;) Amit kifogásolsz persze jogos, hogy kéne kicsit több infó, hogy mi történt azóta. Rettentő sci-fi párhuzama elég találó.

A countryt szeretném kicsit megvédeni. Amit belinkeltél, valóban nem a country krémje. Hallgass Bootliquor-t (somafm.com), ott elég jó countryk szoktak menni (somafm egyébként 95%-ban elektronikus zenét toló netrádió, a maradék 5% viszont country, szerintem egyébként nem véletlen ez a párosítás.

üdv

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.11.16. 09:17:26

Egyébként minden ember szereti a klasszikus zenét, csa nem tud róla. Aki ért angolul és van 20 perce, annak mindenképpen ajánlom Benjamin Zander előadását erről:

www.ted.com/talks/benjamin_zander_on_music_and_passion.html

markus.b 2010.11.16. 09:19:52

Egyetértek, szar hogy ennyire alul van prezentálva az elmúlt 100 év a mai zenetanításban. Emlékszem, mennyire örültem általánosban, amikor megemlítette a tanár Mike Oldfield nevét, ő volt az első zenész akit tényleg szerettem a nyolc év alatt, és végre azonosulni is tudtam a tantárggyal. Jó az a Vivaldi, meg tényleg tanulni kell róla, de egy 10 éves srác nem biztos, hogy azt szeretné hallgatni legózás közben.
Amúgy a countryt nem kell ennyire leírni, vannak friss, és jó előadók, nem csak a dohányrágó, hugica erőszakoló redneckek nyomják azt. Csak hogy egy pár példát említsek:
www.youtube.com/watch?v=eg2jn-Ha1-0
www.youtube.com/watch?v=2nQ8C-_FvJU
www.youtube.com/watch?v=XFCwSd5kr_k

rettentó 2010.11.16. 09:39:22

@markus.b: "Jó az a Vivaldi, meg tényleg tanulni kell róla, de egy 10 éves srác nem biztos, hogy azt szeretné hallgatni legózás közben." :-D

nosferato: Kösz a linket.
Egyszer a Duna TV-n ment valami angol (?) pasival egy sorozat, ami Wagnertől Schönbergig és tovább tök jól egymagyarázott mindent a 20. sz. zenéről. Kár, hogy csak egy részt tudtam belőle elkapni.
Szóval némi empátia kéne a tanarak részéről, hogy a többség nem olyan családból jön, ahol Operába járó, modoros komolyzene-hallgatók a szülők, nálunk pl. a Boney M meg ilyen diszkós cuccok (D.I.S.C.O., Stars on 45) ment mindig a kocsiban :-))) És ma sincs pénze mindenkinek a MüPára :-))

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2010.11.16. 10:26:28

Úgy látszik, nincs iskolás korú gyereked:)

Irodalom órán kortárs költészet, neadjisten rap van szerinted?

Ún. mozgókép és médiaismeret órán szóba kerülnek a videóklipek, a valóságsók, sorozatok, vagy hogy mi az a channekl id, pl?

Rajztanár tudja a különbséget graffiti és tag között?

...stb

2010.11.16. 10:53:14

Mit kell ezen csodálkozni? Egy porosz stílusú, "osztjuk az eszet, te meg visszamondod" típusú közoktatásban élünk/nőttünk fel, ahol azok írják a könyveket, akik 40 éve tanítják ugyanazt, a felsőbbrendűségük teljes és halálbiztos tudatában.
Személy szerint nem tanultam zenét (minusz ének-zene az ált.isk.-ban, nem is ért semmit, ezért is fogok lentebb hülyeségeket írni), de talán nem azokat a pontokat kellene keresni a mai tanároknak, ami elválasztja a "klasszikus" zenét a "modern" zenétől, hanem ami összeköti a kettőt. A közép-afrikai törzsi zenéket a blues-zal, Vivaldit a hiphoppal, Wagnert a Nevermore-ral. Persze ahhoz olyan tanár kellene, amelyik mindegyiket ismeri valamennyire, vagy legalábbis látja az utat a kettő között. Amíg a könyvet olyan írja, aki szerint az elektronikus zene nem hordoz esztétikumot (melyik, amúgy? mert a Kraftwerk tényleg nem :-)), addig igazából minden mindegy.

Friedmann Juci 2010.11.16. 10:53:37

@A Hannibal Lektűr-attitűd: nekem speciel kurva nagy mázlim volt a rajztanárommal, aki (akkoriban olyan 50 év körül) elment a srácokkal vonatot fújni. tudta mi a különbség a graffiti és a tag között:)

oszi már megint imádom a posztod.
hanninak meg igaza van, nemcsak az énektanárokra, hanem a többi oktatóra is ráférne némi ápdét.
elég ha csak annyit mondok, hogy történelemből pl nemcsak hogy a közeli múltat nem veszik a tananyagban az utolsó évben, de lazán kihagyják a második világháborút, vagy akár 56-ot is. ezek után várhatjuk, hogy mikor lesz szó IGAZÁN az elektronikus zenéről egy énekóra keretein belül.

markus.b 2010.11.16. 12:11:39

"ahol azok írják a könyveket, akik 40 éve tanítják ugyanazt, a felsőbbrendűségük teljes és halálbiztos tudatában"
Nagyon igaz, sajnos.

3aTi3 2010.11.16. 13:26:58

Szerintem nincs olyan nagy baj az oktatással, mint sokan hiszik. Az iskola egy alap, amire lehet építkezni. Nem az a célja hogy mindent megtanítson, csak azokkal az alapokkal könnyebben tudj olyat tanulni, olyannal megismerkedni, ami érdekel.
Ki olvas amúgy szórakozásból mondjuk Balassi Bálintot? Mégsem árt ha tudsz róla, ha tudod, honnan fejlődtünk hová.
A zenehallgatás (számomra) részben lázadás. Ha suliban végig Sepulturát és mittudomén Depeche Mode-ot hallgattattak volna velünk, lehet hogy most sokkal több lenne a komolyzenéért rajongó punk :)
Szóval én azt mondom, hogy ami érdekel, abba úgyis beleásod magad, az iskola maradjon a hagyományos dolgok tanításánál.

rettentó 2010.11.16. 14:05:07

@3aTi3: A rockzenének is van hagyománya, csak nem nálunk. Az a baj, hogy az un. komolyzenét sem tanítják úgy a legtöbb helyen, ahogy kellene. 1950-ben nem állt meg az idő, de egyes ének-zene könyvekben már 1850-ben, Wagnernél megállt :-)
Frank Zappa önéletrajzában vannak magvas gondolatok "a halott ember zenéjéről", ha érdekel valakit.

rettentó 2010.11.16. 14:18:07

@3aTi3: "Szóval én azt mondom, hogy ami érdekel, abba úgyis beleásod magad, az iskola maradjon a hagyományos dolgok tanításánál."

Jó, csak az a baj, hogy sokan csak a Jóban rosszbanba és a bulvárújságokba "ássák bele" magukat. Az iskolának nem a hagyomány utálatára és bebiflázására kéne nevelnie, egy feladata lenne: megmutatni, hogy Homérosz és József Attila ma is aktuális, olvasható, és hogy hogyan.
(Bocs, nem akarom nagyon elvinni a topikot, de szomorú amikor az iskola nem ad át semmilyen értéket. Hááh, megint az a negyven év, amikor arra neveltek, hogy édes fiam, tanuld meg a dumát, ami kell az érettségihez, de ne hidd el, mert ezek hazudnak. De mondhattam volna 100 vagy 400 évet is.)

rettentó 2010.11.16. 14:19:27

Persze én csak a humán tárgyakról beszélek, a reál más tészta, de ott is fontos lenne tudni, hogy mire jó a derékszög és mi hajtja a mikrosütőt, hogy meg tudd javítani :-DDD

rettentó 2010.11.16. 14:20:59

Szóval a suli vegye fel a versenyt a légypapír hatású tömegkultúrával, mert mire Mozart felhúzza a csizmáját, Lady Gaga 5-ször megkerüli a Földet :-)

3aTi3 2010.11.16. 14:27:14

"Az iskolának nem a hagyomány utálatára és bebiflázására kéne nevelnie."
Huh, ebben nagyon igazad van.

De nem hiszem ha modern sci-fit tanítanának az iskolában, több lenne az értlemiségi.. Akkor azt utálnák mert azt nem értik, aztán ugyanúgy maradnának a jóbanrosszbannál.

De még egyszer mondom, a fenti gondolatoddal nagyon egyetértek.

rettentó 2010.11.16. 14:32:32

@3aTi3: "De nem hiszem ha modern sci-fit tanítanának az iskolában, több lenne az értlemiségi.. Akkor azt utálnák mert azt nem értik, aztán ugyanúgy maradnának a jóbanrosszbannál."

Persze, hogy utálnák, ezért a "hogyan" a lényeges kérdés.
Ez állandó vita. Még nincs gyerekünk, de semmi kedvem a magyar oktatási rendszerre bízni, ami nem a Mr. Keatinghez (Holt költők társasága) hasonló tanarakról híres :-D
A Waldorfban meg new age-fant csinálnak belőle sok pénzért :-D

3aTi3 2010.11.16. 15:20:54

Nem tudom mekkora mekkora a szerepe az oktatásnak, és mekkora a szülőknek/saját egyéniségnek. én magamból indulok ki: tom&jerryt néztem, alient és terminátor2-t 6-7 évesen láttam, 14 éves korom óta maszturbálok, és mégsem lettem agresszív állat, aki csak a durva szexre gerjed (de :D).
Nem szerettem az irodalomórát (reál beállítottságú voltam), de egy éve újraolvastam a Mester és Margaritát, mert úgy éreztem, most értem meg rá. És József Attilát sem értettem, és utáltam hogy elemzést kell magolni, de ha ma olvasok egy verset, tisztelettel tekintek rá, és már persze másképp látom.
Szerintem annyi elég, amennyit kapsz: tudsz róla hogy vannak ilyenek, akit érdekel előveheti és saját szempontból értelmezheti, akit meg nem köt le, csinál mást.

Karón Varjú 2010.11.16. 15:44:26

Ugyanaz lehet a probléma, mint a történelemtanításnál: az utolsó 20-30 év eseményeinek [zenei irányzatainak] értékelését erősen befolyásolják a szubjektív szempontok. Kétszáz év távlatából lehet azt mondani, hogy a Mozart zenéje jelentősebb volt, mint pl. Salierié , de az akkori ember számára az akkori kor volt sokkal árnyaltabb. Ezt az árnyaltságot (részletezettséget) nem hiszem, hogy számon lehetne kérni érettségin.

Ennek ellenére természetesen én is azt gondolom, hogy a 20. század zenéje igenis része a zenetörténetnek, és a klasszikus zene kedvelői sem riadhatnak vissza attól, hogy a kortárs muzsikáról tanuljanak valamennyit.

Az egyházi kontra világi felosztásnak egyedül az az előnye, hogy többé-kevésbé egzakt. A könnyű- és komolyzene között nagyon széles az átmenet. Ettől még persze a (bármiféle) felosztás értelme erősen megkérdőjelezhető.

Jó cikk, grat Oszi.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.11.16. 15:57:25

Azzal maximálisan egyetértek, hogy az oktatás egyik célja, hogy bevillantsa, miből lehet majd választani, aztán akit érdekel, nézzen utána. De ehhez kevés a klasszikus zene.

Vagy XX. század jelentősége: a zene mindenkié lett. A klasszikus zenét a lakosság igen kis százalékának volt lehetősége meghallgatni a maga korában, maradt nekik a népzene (szintén jelentős, de ezt legalább oktatják). Lemezkorszak, gramofon, kazetta, CD, mp3 (oké az 10 éves, de lassan bekerülhetne): nagyon fontos, hogy MINDENKIHEZ eljut és otthon meg tudod hallgatni, és hogy ez nem mindig így volt.

Amit kapásból kidobnék az oktatásból: azt, hogy hánytól hányig élt valaki. Század, aztán hello. SP például a XXI-edikben élt :))))) Kalapács meg a XX-adikban.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.11.16. 15:58:38

Ja és jó lenne, ha a tankönyvekben kattinthatóak volnának a nevek... ha raknak egy analyticset a kötelező irodalomra, látod, hogy ki olvasta ki. :D

Tepi · http://tangram.hu 2010.11.16. 16:10:30

Nekünk a gimnázium 3. osztályában a tanár Vangelist játszott például. Büszke vagyok rá azóta is.

rettentó 2010.11.16. 16:10:53

"Amit kapásból kidobnék az oktatásból: azt, hogy hánytól hányig élt valaki. Század, aztán hello. SP például a XXI-edikben élt :))))) Kalapács meg a XX-adikban." LOL :-)))

"A klasszikus zenét a lakosság igen kis százalékának volt lehetősége meghallgatni a maga korában"

Na, most erről valamiért Hitler jutott eszembe, ahogy tátott szájjal áll a földszinti olcsó nézőtéren a bécsi operában 1912 tájékán :-))
Meg Charles Manson, aki valószínűleg a legismertebb Beatles-rajongó :-))

Mitya Ivanov 2010.11.16. 16:22:28

az iskolai ének-zene órák egyvalamire voltak jók: arra, hogy az ember zenei ízlése akkor teljesedjen ki, amikor már képes elvonatkoztatni azoktól a sorvezetőktől, amiket tizenéves korában elétettek.
(közben hallgatom ezt a traktoros számot, és úristen, a szöveg)
Az én izlésem kb úgy fejlődött, mert úgy fejlesztették, hogy amit hangszerrel adnak elő és nincs benne elektromosság, az a jó. Igen, 14 évesen a gitárzenéket tartottam színvonalasnak, aztán ahogy időben tovatűnt az iskolai énektanítás, jött az "amit hangszerrel adnak elő és nem nyálas és nem afroamerikai, az a jó zene" korszakom.
Innen csak pár évet kellett fejlődnöm, hogy megvegyek egy Naughty by Nature lemezt, majd rájöttem, hogy a zene alapja a basszus és a dob. Aztán egyszercsak nem érdekelt, hogy ez elektronikus alapú vagy sem, lényeg a ritmus. Ja és majd elfelejtettem, hogy 5 éve jöttem rá, hogy a reggae nem az Inner circle és az UB 40, és innentől nincs megállás.

sanyix 2010.11.16. 16:27:56

Ja a könyvekben az a gáz, hogy nem működik a ctrl-f, és a linkek sem... nagy szar :)

Egyébként én is egyetértek azzal hogy modernebb zenéket is kéne tanítani, érdekesebb és változatosabb is. Előtte olyan évszázadonként változott valami, az se nagyon, most meg 10 évenként jön valami új.
Na meg nem a lédigágából meg a mainstream reklámmal tolt fosból kell kiindulni, vannak azért jó modern zenék is.
És az a helyzet hogy a klasszikus zenéből is kb annyi a jó mint a mai zenékből, csak a sznob majmok a sok éktelen ritmustalan ricsajt is felkapták valamikor, így lett kötelező fúdefontosnak és fúdekultúráltnak tekinteni néhány drogfüggő alkesz, és sokszor elmebeteg állat átmulatott nap után papírra okádott kottáiból származó ricsajt is...

Karón Varjú 2010.11.16. 16:32:24

Ja és ha már traktorok: az alapmű megvan? Sweet Georgia Brown 3 gitárra és traktorra: www.youtube.com/watch?v=jbN-jO11vKg

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.11.16. 16:40:01

Az általános iskolai énektanár meg volt győződve róla, hogy nincs ritmusérzékem: arany I-es minősítésű szólótáncos lettem.

A középiskolai énektanár meg volt róla győződve, hogy nulla hallásom van: Basszusgitáros lettem, igaz, nem világsztár, sőt, nem is túl ismert, de mégis ott van a nevem egy-két lemezen...

Ennyit a magyar ének-zene oktatók kompetenciájáról.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.11.16. 16:42:58

az ún. komolyzene is az állami támogatásból él itthon, bár gondolom külföldön is... ha meg nem abból, akkor a sok sznob zenehallgatóból, akik amúgy nem tudják mi a jó zene, csak ami ún. komolyzene, azt tartják jónak

ez afféle zenei farizeusság :)

J u l e s 2010.11.16. 16:48:21

Apró elütés, de szúrja a szemem: Stravinsky vagy Sztravinszkij, ha ragaszkodsz a fonetikus írásmódhoz, vagy viccesebben a cirill betűs változat: Стравинский :D

Amúgy igen, a tankönyvek elavultak, a tananyag szintén. Én már nem is írnék papír alapú jegyzetet, tankönyvet, csakis elektronikus formában (wiki, pdf, stb.) terjeszteném ezeket. Illetve lehetőség lenne a kívánt anyag, oldalak egyedi igény szerint nyomtatott kötött formában történő megrendelésére (pompásan automatizálható lenne).

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.11.16. 16:49:28

@J u l e s: és milyen remekül kereshetnének a megrendelésekből a 'tudodkik'.

powerage 2010.11.16. 16:54:29

Az iskolai zenetanítás nem vesz tudomást a valóságról. További hírünk: a víz nedves...

Countryban meg nézz körbe mondjuk a Bottle Rockets tájékán...

www.youtube.com/watch?v=Er7FsR46kIA
www.youtube.com/watch?v=s7z3RsAToAg

kilgortrout 2010.11.16. 16:56:39

Nem akarom védeni a countryt-meg sem érdemli, avagy nyilván nem szorul rá, de ha olyan "fúziós" előadókat meghallgattok, mint pl. a Dave Matthews Band (ajánlom pl. a Dancing Nanny vagy a Lousiana Bajou koncertfelvételét, amik markánsan country beütésűk), akkor azt hiszem minden zenebuzi a földre borul.;D

inebhedj - szerintem 2010.11.16. 17:29:14

A tananyag és a vizsgaanyag két különböző dolog.

Teszem azt történelemből igenis meg kell tanulni / tanítani a közelmúlt történéseit is (legfeljebb több megközelítést, álláspontot is ismertetni kell). Ugyanakkor ezeket vizsgán számonkérni már sokkal problémásabb, ehelyett inkább társadalmi, állampolgári ismeretek meglétét kellene ellenőrizni. A régmúlt történelme valamelyest egyszerűbben tanítható (persze sok esetben ott is több verzió létezik), és vizsgaanyag is készíthető belőle.

Én például nem szeretem se a Beatles-t, se a Stones-t, se Presley-t, stb. nagyjából egyenértékűek számomra SP-vel (?), Lady Gaga-val, a megasztárok és x-faktorok versenyzőivel, zsüritagjaival, az előadott nótáikkal, megjelent lemezeikkel. (Azért tudom, hogy léteznek / léteztek, mert a csapból is folynak, de se önként, se kényszerből nem hallgatom / hallgattatom őket.) Nem örültem volna tehát, ha vizsgaanyag lett volna a munkásságuk anno. Majd 200 év múlva, ha valaki egyáltalán még emlékszik rájuk.

ambbay 2010.11.16. 17:40:54

@rettentó: A kottaolvasásból én is csak annyira emlékszem, hogy ha felment a bogyó, magasabban kell énekelni, ha lement, mélyebben. A b vagy a # pedig hamis hangokat jelölt. A többire ráfogtam, hogy mutálok, vagy nincs hallásom. Igy lettem mindig négyes énekbôl.

moonchild 2010.11.16. 17:41:31

Elnézést én véletlenül tévedtem ide, azonban felkeltette a figyelmem a cikk.

Belenéztem az említett Oktátási jellegű irományba. Hát igen ...igen. 1998, de lehetne akár 1978
Ez így smafu. Komolyan az az érzésem néha hogy egyesek azt szeretnék, hogy az ún.komoly(kodó) vagy klasszikus zene valami sznobságnak ttűnjön. Sajnálatos módon úgy tűnik kedvenc Ok. Más adót nem is nagyon hallgatok) adómon a Bartókon is leginkább ez tendencia érvényesül manapság. Így aztán az ifjabbak nem igazán fognak rákattani a zeni értékekre

Egyébiránt számomra például Dawid Bowie vagy Trent Reznor művészete inkább kortárs zene mint, a Kurtág meg hasonló protéziscsattogtatások. is van az Ars nova című Harold C. Schonberg - A nagy zeneszerzők élete c. műve végén azon kesereg, hogy a második világháború után már nincsenek nagy zeneszerző egyéniségek. Na ja, megváltozott a világ.

Mindehhez csak annyit, hogy nagyon szeretem a klasszikus zenét főként egyes barokk szerzőket, ugyanakkor mid a mai napig szívesen hallgatok heavy metalt, abból is inkább a durvább vonulatot.
Igazából, ha nem lettem volna metál harcos akkor talán aklasszikus zenére se kattanok rá. Tizenévesen számomra Vivaldi „Juditha Triumphans” oratóriuma legalább annyira bejött, mint a Bathory „The return...” c. opusza.

Különben a zene meg olyan,mint a többi művészet te döntöd el hogy megérint magába szippant valami vagy nem. Ne valami majom kritikus vagy művészettörténész rágja a szádba, hogy mit miért kell csodálni.

2010.11.16. 17:49:05

az ének-zene tanárok közül sokan azt a hibát követik el, hogy bebifláztatják a gyerekekkel az életrajzokat, és nem mutatnak rá az összefüggésre az életrajz elemei és a művek között.
vegyünk egy példát: mahler míg élt, egyfolytában szorongott, zsidó volt, nem lelte magát sehol, miért írta azt, amit, hogyan, stb. milyen volt a kor, milyen hatással volt a zenei életre, milyen történelmi esemény volt akkoriban. ez sokkal fontosabb lenne heti egy órában, mint bemagoltatni a beethoven szimfóniák hangnemeit.
nem ébresztik fel a tanulóban a _kérdést_, akkor ne is várjuk, hogy érdekli a válasz.

Csajtorján 2010.11.16. 17:54:53

Én igazán poroszos egyházi iskolában érettségiztem. Énekórán tanultunk klasszikusokat meg rengeteg népzenét, és emlékszem hogy jazz-t meg latint is sokat hallgatunk, meg Zeppelint is. Volt olyan óra, amikor behozott a tanár egy gitárt és elmagyarázta mi a különbség a Beatles és Stones közt, hogy mit csinál a basszusgitár és mit a szóló. Volt amikor szintit hozott be és midifájlokon keresztül mutatta meg mi értelme a szolfézsnak. Egymás után hallgattunk Bachot és Dream theatert. Ez csak a tanáron múlik és tényleg "sok a köcsög", de nem hinném hogy poroszosságon múlik. A hülyeség pártfüggetlen.

xido 2010.11.16. 18:00:14

Klasszikus vagy komolyzene a mai világban a mai gyereknek?
Kicsit elég rákattanni a nagyzenekari hangszerelésű filmzenékre,amik
úgyis közkedveltek..Star Wars..Indiana Jones,Gyűrűk ura,stb..stb...
rengeteg közös motívumot ki lehet belőle nyerni és akkor onnan kezdve
már nem szalad ki a világból a klasszikusok hallatán is,maximum még kicsit megválogatja...de nyitottabb lesz irántuk,az biztos...

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.11.16. 18:00:55

Azért kösz a country tippeket, meg fogom nézni, mert időnként tudnám hallgatni (ha valakinek megvan az "on the road music" mint radio programming, van létjogosultsága), csak azt kívánom a negyedik számnál, hogy bárcsak ne érteném a szöveget. Időnként rámegyek, olyan ez, mint a pacal, meg a kocsonya. Kétévente eszem belőle, hátha már szeretem. A brokkolinak például eljött az ideje :)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.11.16. 18:04:56

@xido: igen. Témazenéknél Prokofjev mellé be kell küldeni egy John Williamst, meg ha második világháború előttről kell valami, akkor Samuel Barbert, és nem fejeket vágni, amikor egy zeneszerző neve úgy hangzik, mint egy bankrablóé, aki kirámolta az el pasoi postavonatot. Hát amerikai a szerencsétlen, ilyen a neve. A művészettörténet oktatás ebből a szempontból - számomra legalábbis - előrébb jár.

Meg a tesi...

thinker_ 2010.11.16. 18:13:24

azért a house és társai ne legyen már érettségi tétel....

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.11.16. 18:23:19

Muhaha, ez az egész anyag nagyjából a "Zenei Kislexikon" nevű 1970-es évekbeli kiadványból van átmásolva.

Az a baj a magyar zenei oktatással, hogy - tisztelet a kivételnek - azok mennek el zenetanárnak, akik alkalmatlanok arra, hogy előadóművészek legyenek. így azután, kiesve a gyakorlatból és a gondolkodásból biorobotokként utáltatják meg a gyerekekkel a zenét.

Zongorázom gyerekeknek, miközben ők táncolnak.Addig nem szerettek zongorára táncolni, de aztán Stinget meg Kispált meg Quimby-t játszottam, rögtön elkezdték élvezni.

billy reed 2010.11.16. 18:24:28

Ha már mindenki ennyire ért az oktatáshoz, akkor nyilván teljesen felesleges megemlítenem, hogy a tanár azt tanítja, amit a minisztérium előír számára tanterv címen.
Ennek minimális módosítására van csak lehetőség helyi tanterv címen.
És az érettségi követelmény a minisztérium által előírt tantervre épül.

A tanár eltérhet tőle, csak akkor a diák nem fog tudni leérettségizni...akkor meg azért jönne a rinya...

A taglalt bajokat a tananyaggal /elavult, sok adat-kevés készség stb./ oda kell címezni.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.11.16. 18:28:03

@ambbay:

"A b vagy a # pedig hamis hangokat jelölt."

Hihihi :)

Ez jó nagy marhaság. De hát ez nem a te hibád. Hanem a Magyarországon világhíres Kodály-módszeré.

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.11.16. 18:59:20

"Tegnap tettem egy próbálkozást, hátha már megérettem a country zene befogadására,..."

Szívemből szóltál! A country zenével (és a reggae), engem kilehet üldözni a világból!

NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.11.16. 19:01:21

Szerintem is beleférne a XX . század. Ha a huszonegyedik már nem is...
Ami Lady Gagát illeti, lehet fikázni, én se szeretem, de igencsak képzett zenész, és ha megfigyelitek, nagyon érzi, mi kell a népnek.:)

Elektronikus zene, magyar. Hallotta már valaki Rózmann Ákos nevét? A legdurvább zene amit valaha hallottam. Pedig gyakorlatilag csak "zaj"

www.deezer.com/en/music/akos-rozmann/akos-rozmann-images-of-the-dream-and-death-290343#music/akos-rozmann/akos-rozmann-images-of-the-dream-and-death-290343

aki tud Cantata Profana-t vagy Schönberget hallgatni annak tetszeni fog, de tényleg csak nyugodt körülmények között érdemes hallgatni. akkor nagyon mélyre hatol az ember lelkében, tudatában. egészséges fiatal srácokkal-lányokkal hallgattam együtt és hihetetlen módon kikészültünk a végére. rémálmok, rettegés, agresszió mind előjöttek belőlünk.
ez az ember zseni volt, mégis alig ismerik. (én konzis zeneirodalom órán hallottam róla és tőle.)

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.11.16. 19:04:36

@Bárzongorista:

Beszélgettem régen egy énektanárnővel, (később behatóbban..) és felvetettem ezt a problémát. Nem az ő hibájuk! Van egy tanterv és kész. Amikor változtatásokat javasolt, úgy néztek rá, mint a véres rongyra.
Sok ott is a vaskalapos.

janomano 2010.11.16. 19:04:41

@rettentó: Az lehet, de Mozart 230 éve húzta fel és még mindig hallgatjuk, Gágá néni pedig hiába fossa körbe a világot 160x, 20 év mulva hol lesz már?
Akad még olyan (nem klinikai eset), aki Bros-t, vagy Modern Talkingot hallgat?

Egyébként nem gondolom, hogy egy érettséginek feltétlenül olyasmikkel kéne foglalkoznia, mint pl. a fraktál-diffúzorok szerepe Paul Oakenfold modulációs effektjeiben. Ilyesmikkel foglalkozzon az, aki diplomát szeretne L.A.-ben, vagy akit érdekel, vagy a faszom...

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.11.16. 19:08:32

@NDT: Ehhez irdatlan mennyiségű tudatmódosítóra lenne szükségem. Inkább kihagyom.

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.11.16. 19:12:09

@janomano: Ja. Hol van már Krisztina Akvárium? Britney fut még?

Az utolsó opcióból a faszomat választanám.

Dandie (törölt) 2010.11.16. 19:15:30

Egyébként ez furcsa. Nem tudom, hogy zenetörténetben mekkora fejezetet kell kapjon az hyperspacenek, biztosan sokat, ezt értem, de akkor még pár dolog.

Irodalom címén miért nincsenek rendesen kortársak? Mi több, egy Pilinszky egyáltalán nem az anyag része. A kötelezőek egy része csapnivaló egy gyerek számára, egyáltalán nem kedvelteti meg az olvasást.

12 év matek alatt (de legyen csak 4 a gimi miatt) nem jutnak el a diákok a Komplex számokig, a lineáris algebráról és a mátrixról azt hiszik, hogy egy trilógia. A tételek bizonyításáról pedig fogalmuk sincs.

A történelem órán nem tudom hány óra megy el az Árpád-házi királyokra, de biztos, hogy arányaiban több mint az I./II. VHB-ra, és a következményeire.

stb...

Az ilyen, és ehhez hasonló kérdésekre azért jócskán akad logikus magyarázat. Egy matekszakos suliban a gyerekek bizonyítanak, egy emelt humánon pedig jó eséllyel találkoznak a kortársakkal. Ha annyira nagyon elkötelezett a diák egy témakör iránt, például a zene iránt, nyilván nem általános gimibe megy, vagy a fazekas matek szakjára.

Jelenleg matematikát hallgatok egy pár éve már az egyetemen, és mai napig felidegesít, ha eszembe jut, hogy nekem heti egy órában volt: művészettörténetem, ének zeném, de még tánc is a nagyon régi időkben. A zene még közel is áll hozzám, 12 évig jártam párhuzamosan zeneiskolában is először zongorára majd gitárra, pont ezért idegesített, hogy a fontosak tárgyakból megy a kapkodás, és a felületes, "ezt is letudtuk" hozzáállás - aminek persze az egyetemen az első évben jó nagy hátrány lett a vége.

Annyi helyen szorulna mélyítésre a tananyag, annyi helyen lehetne jobb az oktatási rendszer, és a tárgyak tematikája. Sok helyen akut beavatkozásra lenne szükség, de az ének zene az, ami a legkevésbé fontosabb. Heti egy órában úgyse lehet leadni értelmes anyagot. Egy gyerekkel a zenét megszeretteteni nem lehet az iskolában. Ha megszerette, keresni fogja a lehetőségét annak, hogy tanuljon, és nem a gimiben fogja megtalálni a megfelelő segítséget. Summa summarum ez a poszt számomra ellenszenves. Nem hiszem el, hogy valóban a zene az, amit ki lehet emeleni, és abban pedig biztos vagyok, hogy nem graffitiző rajz tanárra (köszönjük Juci), és Tiestot tanító énektanárra van most szükség. Egy '98-as könyvből leszűrni, hogy mi a hiba a mai oktatási rendszerben pedig ostobaság. Örülök neki, hogy a nem énekzenés diákok tanulmányait nem ezzel tölti. Az énekzenés meg úgyis tanulhatja a megfelelő iskolákban Tiestot, Johnny Casht és mindenféle stílus jeles képviselőit. Nem szeretem a bölcsészek okoskodásait : ( És msot jöhet az offenzíva : )

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.11.16. 19:37:20

Mondjuk a legtöbb elektronikus zenét ki nem állhatom -persze vannak kivételek - de ez inkább a tömegműfajjá válás miatti silányodás miatt van. Az érettségi segédanyag ettől függetlenül röhejes. :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.11.16. 19:40:00

@Dandie: "és mai napig felidegesít, ha eszembe jut, hogy nekem heti egy órában volt: művészettörténetem, ének zeném, de még tánc is a nagyon régi időkben. "
Még a végén szélesedik a látóköröd.
érdekes módon nekem a két elvégzett szakomból mind a kettőn voltak műveltségi óráim, amik választhatóak voltak, és általában meglehetősen érdekesek. Többet jártunk be, mint sok szakos órára. Ez is csak annyit szolgált, hogy ne szakbarbárok kerüljenek ki az iskolákból.

janomano 2010.11.16. 19:42:17

@Dandie: Csillagos ötös. Az utolsó két bekezdés mehet a modoros blogra is: sutty.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.11.16. 19:43:12

@Bárzongorista: Pontosan ezt akartam leírni én is! Ez a buta segg elővett egy negyven éves könyvet, és "feldolgozta". Akkoriban a kísérleti elektronikus zenei stúdióban készültek szintetizált nyervogások. Ennyi. Itt neki befejeződött az élet.

Egyébként az elektronikus zene fogalma meglehetősen definiálatlan. Amikor Tomita Debussyt és Sztravinkszijt játszik egy kamionnyi szintetizátoron, az ettől modern zene lett? Az elektronikus fogalma egy olyan eszközkategória, mint a vonós vagy fúvós. Egy ilyen sznob liba ezt még nem hallotta senkitől. Ő elektronikus zenének a szintetizált nyervogásokat és sípolásokat hiszi. Keith Emerson, Tomita, Vangelis, Jarre, Tangerine Dream, csak néhány különleges név, ezek a nevek számára nem ismertek, ezt mindenbe lefogadom. Pedig ezek már klasszikusok. Petrovics Emil kortársai, többé-kevésbé.

Arról sem tud, hogy ma a mechanikus zongora helyett is elektronikusat használnak a "könnyű" zenében, persze a klasszikusban nem, hiszen annak avíttnak kell maradnia mindenáron. Pedig az eletronikus "zongora" csúcsmodelljei már ott tartanak, hogy a mechanikus zongora minden trükkjét és technikáját nyújtani tudják. Csak egyszerűbben szállítható, hangosítható, mellesleg a hangja változtatható és programozható. Ez az, amit úgy hívnak, hogy haladás. A zongora sem az őskorban született, hanem egy hosszú fejlődés terméke.

Ha a klasszikus hangszerekhez ragaszkodik, kedves Bánhidi Lászlóné, akkor hallgassa meg Vollenweider egy korai lemezét. Hárfa, nagyzenekarok állandó része, kifogástalan technikával megszólaltatva. Kifejező zene, mint a romantikusok. És, Bernstein zenéje, hogy egy elismert komolyzenei nagyságot említsek?

Utálom a sznob barmokat. A sci-fi nagy tapasztalatú, mondhatni: művelt olvasójaként fél életen át hallgatta a sci-fi ponyvává minősítettségét. Na ja, Balzac csak remekműveket írt, Zsoldos csak szart, mi?. Olvastak a bírálók sci-fit? Nem az 1984-et és a Szép új világot, hanem valami mást is?

"Ezek a művek természetesen nem léphetnek fel az esztétika igényével" Ja. Schönberg és Stockhausen nyilván sokkal esztétikusabb, mint az Oxygene.

A könnyűzene zöme egyszerű, kommersz zene, rövid életű. Megsúgom, a komolyzene zöme is az volt. Nem ezekből kell ítélni. A keringő az akkori bulizene volt, ezt talán ne tévesszük szem elől.

A komolyzene egyébként sokszor dallamos, kellemesen hallgatható, érdekes, emlékzetes, ezt a modernebb hangszerekkel való előadásuk már ezerszer bizonyította. Tomita elvitathatatlan értéke, hogy ezt nagy számú klasszikus darabbal megmutatta. Zeneszerzőnek közepes, de a hangszerelései nagyon jók.

A zenét, a komolyzenét is hallgatni kell, nem megmagyarázni. Ha egyszer nem tetszik, akkor megmagyarázva sem fog tetszeni. Megérthetjük, hogy mit akart a szerző kifejezni, de ezek szerint nem sikerült. Ha tetszik, akkor érdemes hozzátenni magyarázatot, a szerkezetéről, stílusjegyeiről stb., de csak utólag. Stíluselemzést egy drum'n'bass nótára is lehet alkalmazni, nem csak Schubertre. Lehet, hogy Schubert érdekesebb, de lehet, hogy nem. Pink Floyd: Dogs? George Michael: Freedom? Genesis: The Lamb Lies...? War: Seven Tin Soldiers? King Crimson, Prince, Yes? Fejezeteket vagy könyveket lehet írni ezekről, ilyenekről, elemezve a felépítést, kompozíciót. Jó lenne végre a "klasszikus zene" határait alaposan felülvizsgálni.

janomano 2010.11.16. 19:52:26

@Androsz: "Pedig az eletronikus "zongora" csúcsmodelljei már ott tartanak, hogy a mechanikus zongora minden trükkjét és technikáját nyújtani tudják."

Szerintem sosem fognak, de mindegy.
Koncerten főleg azt használnak, de stúdióban nem.
Már ha magasabb szinvonalú könnyűzenéről van szó.

"Jó lenne végre a "klasszikus zene" határait alaposan felülvizsgálni."

Nagyon egyszerű: a barokk és a romantika között helyezkedik el.

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.11.16. 20:03:12

Kedves Oszkár,

Nagyjából egyetértenénk, de ez a belinkelt traktoros nóta... Ez számos nemzetközi egyezményt határozottan sért. Monnyále.

snakekiller23 2010.11.16. 20:04:43

Ez az egész tényleg olyan, mintha '78ban írta volna egy akkor klimaxoló szolféstanár. Jazzről szót sem ejteni nevetséges, Duke Ellington meg Miles Davis 2010-ben ugyanúgy alapvető műveltség része mint Sztravinszkij vagy Bartók. A könnyűzene úgy a 80-as évekig már elég rendesen kanonizált, (a világ boldogabbik felén mármint) a fejlődéstörténet viszonylag letisztult. Elektronikus zenében sem Tiesto meg Venetian Snares munkássága hiányzik hanem mondjuk Stockhausentől a Second Summer of Love-ig fel lehetne vázolni egy hozzávetőleges kronológiát, megemlítve a legfontosabb, abszolút közismert zenészeket (krautrock-szcéna, Kraftwerk, Eno, Genesis P-Orridge, Detroit Four, stb.), a különféle stílusok eredetét. Ja meg hip-hop: hogy lett a r&b-ből és gospelből soul, abból funk meg Grandmaster Flash. Csupa olyasmi ami érintőlegesen beleszőhető a tananyagba, ha számonkérni furcsán is lehetne :) Persze ehhez az kéne, hogy olyanok állítsák össze a tananyagot, akik nem a fent említett posztkomcsi matuzsálemek világlátásval és műveltségével rendelkeznek.

Dandie (törölt) 2010.11.16. 20:07:57

@ColT: A szabad kredit rendszer csodája, hogy akármilyen nem előfeltételes tárgyat felvehetsz, igen. Bár, most nem vagyok benne biztos, hogy szak alatt felsőoktatási szakot értesz-e. Anno gimiben kétnyelvűre jártam, ott is lehetett fakultálni, és mint fentebb írtam, egyetemen is adott a lehetőség, tehát lényegtelen is, mindkettőre igaz.
Klassz dolog, ha az ember megismerhet új dolgokat, - és azontúl hogy kiba modoros voltam ezek szerint, bocsi utóbb - azt is értsd meg, hogy nem azt mondtam, hogy ne legyen énekzene, hanem azt, hogy szerintem vannak _fontosabb_ dolgok is amit mélyíteni lehetne, sőt olyan is, amit kellene, és ebbe nincs benne a zene, a tánc és a művtöri első körben. Az klassz, hogy kiszedtél egy sort, és megmondtad a tutit, főleg, hogy fentebb írtam, foglalkoztam a zenével eleget, de akkor most próbáld egybe értékelni, majd levonni a megfelelő konklúziót: irány a modoros!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.11.16. 20:58:48

@janomano: "Nagyon egyszerű: a barokk és a romantika között helyezkedik el."

Hát épp ezt kellene már felülvizsgálni. Annál is inkább, mert Csajkovszkij, Dvořák, Brahms, Mahler, de talán még Saint-Saëns is beférhet még a klasszikusnak nevezettek közé, úgy tippelem.

NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.11.16. 21:25:27

@janomano: ígyvan. a nap kocka hozzászólása volt ez.:)
persze igaza van abban, hogy nem a művészetoktatás a legfontosabb. semmiképpen nem lehet előbbrehelyezni a többinél. viszont pl. irodalomból is az az érzésem, hogy pont gondolkodni, alkotást értelmezni nem tanítják meg az embereket, akik persze, hogy nem élvezik a Bűn és bűnhődést, ha korábban nem sajátították el azt az empatikus készséget, stb. aminek hiányában valóban szenvedés lehet az orosz realizmus.:)
szóval igenis mélyíteni kellene a művészetoktatást, de legalábbis gyökeresen átformálni. mindezt persze úgy, hogy ne menjek a reáltárgyak és a nyelvtanulás rovására. mission impossible.:) feltételezem nálam jóval okosabb emberek is gondolkoznak ezen a problémán, úgyhogy felesleges itt okoskodnom.:)

a poszt konkrét témájához: a középszintű művészettörténet érettségin se nagyon vannak igazán modern stílusirányzatok és művészek. kb. a II VH utánig megy csak...

NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.11.16. 21:35:04

jó hogy itt elektronikus zenét emlegetjük, de az Paul Kalkbrennertől Guetta Dávidon és Rózmannon át Zagarig bármi lehet, elég széles a paletta...
house vagy chill-out... nem mindegy

janomano 2010.11.16. 21:37:58

@Androsz: Ezen lehet vitázni, de csak akkor, ha már profik vagyunk a klasszika "tudományában". Ezzel pedig vigyázni kell, mert arra is rá mehet egy élet.
De semmiképpen sem érettségi szinten, amiről az eredeti vita folyt.

NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.11.16. 21:38:08

@janomano: te a klasszikusat általános művészettörténeti szemszögből értelmezed a többiek pedig a köznyelvben klasszikusnak nevezett zenéről beszélnek-ami mellesleg nem tudom pontosan mit takar? a komolyzenét?
egyáltalán érdemes határokat húzni? Barabás Lőrinc szerint nincs komolyzene és könnyűzene: jó zene és rossz zene van

janomano 2010.11.16. 21:43:24

@NDT: Nem feltétlenül. Multkor hallottam valahol, hogy "a középkorban a barokk zene..." Szóval vannak vad dolgok a profi médiában is, pedig azt hinné az ember,
hogy a mikrofonra cuppanásnak van valami minimális műveltségi kritériuma. Ha más nem, akkor a wiki használata. De nem.

NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.11.16. 21:47:46

@janomano: na ja... párszor már kedvem lett volna hasonló jellegű tévedésekért odamenni az aktuálisan beszélő emberhez, és megkérni, hogy ennek fusson neki mégegyszer miután átgondolta.

mire írod, hogy "nem feltétlenül"?

janomano 2010.11.16. 21:51:39

@NDT: Klasszikus zenéről álalánosságban beszélni olyan, mint amikor az építőiparban flexről, meg hiltiről beszélnek. Az csak 1-1 márka a sarokcsiszolók, ill. a fúrógépek közül. Van a komolyzene (vagy szomorúzene) és azon belül különböző korszakok: reneszánsz, barokk, klasszika, romantika, posztromantika, mordern, posztmodern, szar, stb.
Vagy ahogyan Körmendy mondta vala: "Írjon nektek zenét az a jó Kurtág!".

Klasszikus zenei hangszerekről és zenekarokról írni sem szerencsés, hiszen a Beethoven korában alkalmazott hangszerek némiképp eltértek a mostaniaktől, ill. a nagyzenekarok is a romantika korában nyerték el végső formájukat.

Magyarán: ha Csajkovszkíj után Mozart van levonul a fél zenekar.

janomano 2010.11.16. 21:53:39

@NDT: Arra írtam, hogy nem feltétlenül kocka dolog olyasmit leírni, amiről az emberek többsége azt hiszi hogy tudja, de általában rosszul tudja.

snakekiller23 2010.11.16. 22:10:12

@janomano:

Kérlek, mikor az elvileg profik által fordított filmekben/könyvekben minimális angoltudással/műveltséggel ki lehet szúrni tucatnyi félrefordítást, amit talán még a Google Translate se bírna elkövetni (ezek legtöbbször még égbekiáltóan magyartalanok és/vagy értelmetlenek is szóval duplán FAIL) akkor ne lepődjünk meg semmin.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.11.16. 22:43:52

@janomano: Azt hiszem, te a klasszicista kor zenéjéről beszélhetsz, mi, sokan pedig nem. Kíváncsiságból felütöttem az Értelmező szótárt, és a klasszikus zene magyarázataként összesen ennyi áll: komolyzene. Szóval a mi tágabb értelmezésünk sem fatális tévedés. Bánhidiné is az utóbbira gondolhatott, különben Sztravinszkijnak, akit a poszt megnevez az említett zeneszerzők közül, nem lenne itt semmi helye.

janomano 2010.11.17. 21:26:35

@Androsz: "Sokan vagyunk, mégis kevesen..." Na miből vanez?

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása