A plágium határai

A plágium határai

2009.02.27. | Horváth Oszkár

Ács Gábor és nosferato (B-oldal) a témáról a radiocafé 98.6 műsorában (mp3, 7:44)

A plágium és a feldolgozás között világos határ húzódik: ha az eredeti szerző kap jogdíjat, akkor feldolgozásról van szó. Ha nem, akkor lehet elkezdeni töprengeni, hogy vajon milyen fokú hasonlóságnál lehet objektíven kijelenteni, hogy a szám szerzője utánoz. Szubjektív véleményünk mindig van, szerintem bármilyen zenét mutatnék, mindenki tudna mondani néhány másikat, amire hasonlít.

Hadd beszéljek először a látszólag másokat utánzó zenészek védelmében! Bőven elképzelhető, hogy a gyanúba keveredett művész az övénél korábbi alkotást soha nem hallotta, nem is hallhatta. Ennek esélyét növeli, ha más zenei stílusról, pláne ha más ország, különösen egy kevésbé reflektorfényben pompázó ország zenéjéről van szó. Nem véletlen, hogy a szerző halála után 75 évvel a jogvédelem feloldódik, mert ha az örökkévalóságig kiterjesztenénk, az előbb-utóbb elfojtaná az emberekben a kreativitást.

Továbbá, a zeneszerző is ember. Ő is popzenét hallgatott fiatal korában, ugyanazok a zenék voltak rá hatással, azoknak hatására kezdett el zenélni, akik miatt mások életük párját találták meg, vagy akik hallatán kedvük támad lemenni sörért. Bizonyos 2-3 hangok, sorvégződések, akkordmenetek nosztalgikus érzéseket váltanak ki benne, és úgy érzi, ettől nem térhet el, mert mással is meg kell osztania. Talán el sem tud szakadni többé egy adott dallamvilágtól. Amikor már ötvenedszerre játssza le magának a szerzeményt, képtelen úgy hallgatni, mintha először hallaná.

Ezen kívül általában adott egy harmóniamenet, ami ha elég domináns, szinte megköti a kezünket, bármit csinálunk, a Kossuth Rádió szignálja lesz belőle ("Éljen a magyar szabadság, éljen a haza!"). Két érdekes projektet ajánlanék mindenki figyelmébe:

1. Egy ausztrál humorista trió, az Axis of awesome fogta a legtipikusabb akkordmenetet, az I-VI-IV-V-öt, és megmutatta, hogy villámgyorsan akad 36 sláger, amit arra rá lehet énekelni. Nézd meg az első videót, vagy itt a cikk alján a B-oldal linket. Ha a Google-be beírod, hogy "36 dal", mindig meg fogod találni.

2. A kanadai Simon Fraser egyetem diákjai a Songtapper nevű tudományos munkát 2005-ben mutatták be. Leveleztem a készítővel, megpróbáltam megtudni, keresett-e vele pénzt, nem árulta el. A program lényege, hogy a szóközzel éneklés közben a dallamod ritmusát pötyögöd be, minimum 10-12 hang hosszan. Ő csupán azt nézi, hogy egy-egy lenyomás később jön-e, mint az előző, vagy korábban, vagy nagyjából ugyanannyi idő múlva. Ez alapján egy nagyon primitív ritmussablont rávetít néhány ezer MIDI zenére, és jó eséllyel megtippeli, amire gondoltál. Én az Indiana Jones főcímdalával indítottam, és eltalálta. Játszódjatok!

A Hooligans-es Endi annyit fűzött a plágium témához a zenekart ért ki tudja hányadik vád alkalmával: 
"Nehéz manapság újat nyújtani". Hát még ha meg is próbálja az ember! A cinizmuson kívül ezzel azt is szeretném mondani, hogy ilyen választékban, ennyi hozzáférhető zene mellett ritka, hogy ne az legyen egy zenész célja, hogy hasonlítson egy hősére, egy példaképére, és már tanulás közben belesétál az elkerülhetetlenbe.

Azt a válságot azonban, amiről Endi beszél, már átélték a barokk szerzők is. 1600 és 1750 között. Gondolom, mennyire tobzódtak a vége felé, már ímmel-ámmal remixelgettek is. Nehéz volt akkortájt újat nyújtani. Azért maradt még egy kis zacc, amit aztán fel lehetett önteni vízzel:

  • Bach, Mozart, Chopin, Csajkovszkij, Hacsaturján, Liszt, Vivaldi, Carl Orff, TE JÓ ÉG!
  • Scott Jopin, Benny Goodman, Glenn Miller, Duke Ellington, TE JÓ ISTEN!
  • Bill Haley, Chuck Berry, Bob Marley, Jimi Hendrix, TÉRDRE!
  • Gerwchwin, Bernstein, Henry Mancini, Morricone, John Williams, Alan Silvestri, IRGALMAZZ!
  • Chick Corea, Joe Zawinul, Jaco Pastorius, IMÁHOZ!
  • Manu Dibango, George Clinton, Robert Bell, Giorgio Moroder, DJ Kool Herc, KELJ FEL ÉS JÁRJ!

És az utolsó 30 évből inkább nem is mondok senkit, mert még értenéd... szégyelld magad, és ülj vissza a helyedre!

Sajnos jóval több érv szól amellett, hogy mindig meg lehet újulni. Nem állítom, hogy bárkinek sikerül, de partra vet a víz egy-egy Alicia Keyst, Beyoncét, Mikát, Gnarls Barkleyt. Hogyan fordulhat elő, hogy egy-egy Dr. Dre, André Tanneberger, Norman Cook vagy AZÉLŐISTEN Thomas Bangalter bármilyen álnéven jön ki új alappal, azt beszopjuk, megőrülünk érte, mert annyira patent? Hogy lehet, hogy 10 éve is ezen nyafogtunk? Hogy lehet, hogy már a 70-es években is ez volt a probléma? Hogy lehet, hogy már a XVIII. században is? Hogy lehet, hogy ebben a válságos állapotban egy francia zenész épp a megszorult 70-es évek végére, 80-as elejére nyúl vissza egy hangmintáért, és mindössze 3 másodperc felhasználásával megőrjíti egész Európát? (Erről, és a samplingről lásd a 2Pac legnagyobb száma Joe Cocker c. cikket.)

Kombinatorika. Ez bizonyos mértékig korlátoltság, de akkor is: a dallamkombinációk száma primitív matematikai módszerrel számítható. Csináltam is rá egy kalkulátort, töltsd le: B-oldal PlagiCALC (Excel, 85kB). És ha a zene csak dallamból állna, akkor a kotta sem volna ennyire idejét múlt. Végtelen-végtelen-végtelen!

Ha néhány elemből (azaz a skála hangjaiból) ismétléses variációval kiválasztunk egy dallamot, akkor a skálába tartozó hangok számától és egy-egy sor hosszától függően szép számú variációt kaphatunk:

  • Egy 5 hangból álló skálán egy 7-szótagos sor 80 ezer variáció
  • Egy 5 hangból álló skálán egy 10-szótagos sor már 10 millió ~
  • Egy 7 hangból álló skálán a 10 szótagos már 280 millió ~

Ha feltételezzük, hogy nem egy oktávon belül mozog a dallam, hanem lefelé vagy fölfelé ki is lép belőle egy hang erejéig, akkor 8 hangú skálára ugyanez a 10 szótag már 1 milliárd variációval bír, és ezek még olyan határok, amin belül ez a dallam még esztétikus tud maradni. Ha a végére teszünk egy 11-edik hangot, ami biztosan kellemes a fülnek, akkor szinte bármi lehet előtte. Ezt mind a kamuzó, tappingelő gitárosok, mind a bebop  (jazz) trombitások és szaxofonosok, mind az ütősök megerősíthetik. Külön kiemelek néhány variációt 8 szótagból (hangból) álló sorra, a legelterjedtebb információ szerint ugyanis e fölötti egyezőség esetén számít plágiumnak egy dallam:

  • Egy 5 hangból álló skálán egy 8-szótagos sor közel 400 ezer ~
  • Egy 7 hangból álló skálán egy 8-szótagos sor közel 6 millió ~
  • Egy 8 hangból álló skálán egy 8-szótagos sor közel 17 millió ~
    Amúgy pont ennyi különböző színt ismer a számítógép. De szép!
     

És még mindig csak 1 SOR zenéről beszélünk. Ha négy egymást követő sor kísértetiesen hasonlít, majd a refrénben is 4 sor hasonlít, és még egy jól elhelyezett kiállást is találunk, kezdhetünk gyanakodni. Ha pedig a hangszerelés is hasonló, akkor nem árt, ha összehúzzuk a szemöldökünket is. Aki tanult zenét annak nyilván a kezébe került Kodály „Ötfokú zene” című sorozatának valamelyik darabja. Ebben a négy füzetben összesen 440 olyan népdal és rövid induló van, ami csupán 5 hangra épül. Nehéz lehetett akkoriban megújulni.

A variációk számát tovább bővíti a ritmika, hadd ne mondjam el, 10 szótagot hány különböző módon lehet ritmizálni, és ütemekre osztani, alsó a hangon csak a tempó (sebesség) már egy hármas szorzót megérdemel. Aztán a dallammal párhuzamos szólamok, vokálok is sokféleképpen kerülhetnek alá, és egy akár plagizált dallamot is el lehet fedni egy, az eredetitől eltérő harmonizálással, hiszen egy egyszólamú dallam alá sok ízléses akkordmenet választható. És a végére marad a hangszerelés: ha csak ez változna, akkor feldolgozásról beszélnénk.

Egy nagyon nagy különbség azonban van a feldolgozás és a plágium között, és most mindenki jól nyissa ki a fülét, aki reggeli-délutáni műsorban lenyomott már 1-2 számot milliós nézettség mellett: plágium esetén abból a jogdíjból, amiből a feldolgozó az életét éli, nem kap egy fillért se az, akinek ezt más módon nem is tudná megköszönni.

Annak megítélése, hogy valakit felemelünk vagy elásunk egy szerzeményért, szubjektív marad. Sokakat megtaláltak a váddal: Michael Jackson (You are not alone), Beyonce (Baby boy), Coldplay (Viva la vida), Avril Lavigne (Girlfriend), RHCP (Dani California), Madonna (Frozen), Nirvana (Come as you are), sorolhatnánk (soroljuk!). Egy részében elmarasztaló ítélet is született.

Lehet a legjobb sláger forrása egy korábban létező szám, és lehet egy dadaista hanginstalláció teljesen eredeti, ha szeretik, akkor szeretik. Ha tetszik a lopás, azt fogom mondani, nem lopás, mert szeretem és tisztelem az előadóját. Ha nem tetszik, lehet az bármilyen eredeti, úgy fogom beállítani saját kifinomult ízlésem tévedhetetlenségét kifelé, hogy mindenképpen megideologizálhassam: az adott darab nemcsak nekem nem tetszik, hanem tudományosan szar.

A téma a radiocafé 98.6 reggeli műsorában merült fel:

B-oldal plágium kalkulátor :) (Excel, 85kB)

A B-oldal korábbi cikkei a témában:

Külső hivatkozások:

 

42 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr57968396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

johevi 2009.02.27. 11:42:13

Ultravox - Vienna vs. Bikini - Ezt nem tudom másképp mondani
Bár ez inkább tisztelgés vagy tisztelet...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.02.27. 11:58:18

A nem populáris zenét játszó zenészek nem lopnak. Könnyebb dolguk is van, mert nem primitív 4 hangból álló zenét csinálnak. :)

Amúgy a kombináció számolásodból hiányzik egy alapvető dolog: a többszólamúság, amely az igazi zene lényege.

Joejszaka 2009.02.27. 12:02:44

Ez az egést plágium hisztéria a kapzsiságból ered.

Egyszer talán visszatér az a nagyon helyes középkori szemlélet, hogy a főszerepben a mű áll, nem pedig az alkotó...

Sheakespeare - aki mondjuk már nem középkor - a legjobb példa. Majd minden műve ismert témák újrafeldolgozása.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 12:08:03

@endike: igaz, ez is színesítheti, beleírtam, és rálinkeltem egy remix pályázatra, ahol éppen egy éneksávot kell gusztus szerint harmonizálni. Ez már nem variálja, inkább eltakarja, vagy új megvilágításba helyezi az eredeti dallamot. Pontosan ezért tetszik pl. ez a Sting (The Police) mix:
www.youtube.com/watch?v=65zgQ0xd7tw

( A korábbi Legjobb zenecsatorna EVÖR cikkből:b-oldal.blog.hu/2009/02/02/legjobb_zenecsatorna_evor )

magyar-magyar szótár 2009.02.27. 12:23:34

Weöres azt mondta: Versben [dalban] lopni nem bűn -csak ne vegyék észre.

Megkérdeztem egyszer Póka Egon zenei előadóművészt, mit érzett, amikor a Dust My Broom [3.20-as blues] után felmarkolta a zeneszerzői jogdíjat ahhoz képest, hogy végülis tradícionális szám, és a hangszerelésben sem törte magát halálra. Jólmegaszonta azzzal, hogy ez egy régi washboard [!!] szám, amit mindenki lop, aki tud.
www.youtube.com/watch?v=u4Yy1qZBlnc
(tájékoztatásul: a washboard-ban a maxx az kb Bo Diddley)

Mozart (tinédzserkorában) egyszer hallott egy olasz operát, a szállásán lekottázta s a főbb motívumokat eladta sajátjaként. (Az eredeti mű nem maradt fönn.)
Albinoni Adagio-jából kb 3-4 ütem származik Albinonitól, a többi egy XX. sz-i olasz zenetörténész, Remo Giazotto hozzá-kitalálása.. (ez a versa esete)

Nincs új a paplan alatt -ezt meg Hermész Triszmegisztosz aszonta meg.

Viszont jó, az lehet...

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 12:34:11

@magyar-magyar szótár: érdekes, különösen az Albinoni téma, ami különösen jól sikerült. Talán éppen azért sikerülhetett ilyen jól, mert "restaurált" dolog

A Dust my broomra azt írják, 1936-os. A szerző 38-ban halt meg, tehát 2013-ig jogdíj illeti az örököseit :) Nem tudom, hogy csinálják ezt a jazz- és blues sztenderdekkel, eleve tananyag, mindenki szinte kötelezően felveszi, előadja. Remélem, legalább a legnagyobbak örökösei még jól keresnek.

Kegyetlen förder ríding:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_jazz_standards
en.wikipedia.org/wiki/Blues_standard

Szűcslaci 2009.02.27. 12:48:52

Az épületeket ÉPÍTIK.
Az autókat GYÁRTJÁK.
A zenét SZERZIK.

Nomen est omen.

2009.02.27. 13:02:57

hát asszem a mi európai zenénkben már mind a 12 hang foglalt... sztem zenei világválság van...

satie · http://321.hu/sas 2009.02.27. 13:07:54

na, ez a cikk nagy hozzá-nem-értésről tesz tanubizonyságot:

* minden mű nagyobb része örökség - ez sima matekkal belátható

* még a számos hibával rendelkező magyar szerzői jogi törvény szerint bevezetője szerint is legfeljebb azt lehet vizsgálni, hogy a kisebbik részen belül, mekkora részben van eredeti jelleg

* az pedig, hogy a szerző hogyan licencel és az adott licencelésből mi következik, az egy 3. dolog.

------------------------------------------------
SZERVÁC Attila - zeneszerző
Creative Commons BY-SA - GPLv3
Artisjus: 4000150150

mangorlo 2009.02.27. 13:10:21

jó duma de a süsü akkor is egy kibaszott nagy nyúlás

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.02.27. 13:15:44

@mangorlo: na én és a többi néhány millió, aki a Süsün nőtt fel meg ezt szarjuk le.

budai zöld 2009.02.27. 13:18:06

Nem is igaz, hogy minden szám 4 akkordra épül, van ami nyolcra: I V vi iii IV I IV V

Ebben a témában ez a bejegyzés klasszikus, különösen a Rob Paravonian videlyó:

mastollaval.blog.hu/2008/03/18/orosz_himnusz

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 13:24:53

@budai zöld: ez nagyon tetszik, beraktam a blogot a cikk alján a linkek közé. Érdekes ez a Pachelbel D-dúr kánon, pont 1-2 napja valami internetes gitározás nyomán futottam bele, és egyből beugrott, hogy egy Coolio számban is végig hallható (See you when you get there):
www.youtube.com/watch?v=vuCMy0-wRV0

johevi 2009.02.27. 13:34:00

Az igazán lusták nem is lopnak, hanem feldolgoznak manapság. Rengeteg 80-as 90-es évekbeli szám van, amit dupla sebességre állítanak, visító csajhang énekli, meg alátuctucolnak....

Lord_Cica (törölt) 2009.02.27. 13:34:05

én azt hittem, hogy az I, II, IV, V a leggyakoribb a popzenében :)

A többszólamú kombinációk számát bazi nehéz lehet kiszámolni a szólamvezetési szabályok miatt. Mindjárt utána is nézek, hogy próbálta-e már valami őrült matematikus.

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.27. 13:45:18

Kicsit oldva a hangulatot, távolodva a hetedik órai matektől:

www.youtube.com/watch?v=RIOvdqtTchc

na, ez ?

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.02.27. 13:48:34

blablablablabla

amit Bergendy csinált a Süsü zenéjével, az vegytiszta LOPÁS.

egy generációt vert át

és ezek a férgek a tőlünk legombolt pénzből élnek, hála a tetves artisjus maffiának.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.27. 14:00:56

@Szűcslaci: Nem. Az épületeket először megtervezik. A gépeket is.

a katona fehérben 2009.02.27. 14:08:50

@satie: Egy BLOGKOMMENT végére szerkesztett aláírást tenni, ráadásul ilyet, na az igazán hogyismondjam. A poszt meg kurvajó.

88wx335dsf 2009.02.27. 14:30:22

@a katona fehérben:

Nyilván azért, hogy hanyatt essünk a vakító fénysugártól ;-)

mangorlo 2009.02.27. 14:53:48

@efes: baszod én is süsün nőttem fel. de akkor is fáj h kiderült. én imádom a süsüt, imádom a zenét, de szar h bergendy lopta. semmi baj nem lett volna ha mondja h volt ez a zene és elnyomtam én is. de hogy sunyult a geci és hazudozik az nem kóser

megyek nézek is süsüt

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 15:22:22

@88wx335dsf: ez de jó ember ez a 45 éves gitáros úr! A Hajós tolja magából ilyen szépen a fülbemászóságokat, de ő ezt tudta 15 évvel ezelőtt is. Az Antares AutoTune amit utána a körszakállas használ alap, és egyben vonderful. Délután el is szórakozok vele, csinálok egy tinislágert, és én leszek benne a tini.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 15:29:51

@88wx335dsf: izé, szintén neked okozhat örömet jobbra a linkek között a www.secondhandsongs.com, mert ott arról is van néha bejegyzés, hogy milyen sampling van a számban, vagy fordítva: hogy egy adott számot később miben használtak fel. Ugyanúgy órákat lehet előtte sikítozni, mint az Ishkur's Guide előtt.

@a katona fehérben: köszönöm!

LINDA: a zenéjét egy nem közönséges fogorvos, Vugán György komponálta. Neki egyszer voltam egy szakxofon kvartettre írt előadásán, az elég fura volt, de mindenképpen elmondható, hogy nem egyszerű ember. Még a 90-es évek elején ScreamTrackerben csináltam egy igen szellemes Linda House remixet (az In da House sorozatra apellálva), és mivel szobaszomszédok a kedvenc fogorvosommal, évekig halogattam, hogy engedélyt kérjek rá. Mindenkinek jobb így, hogy nem publikáltam sehol... fú de meghallgatnám most.

Emődi

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.27. 15:30:10

@katatones: a világ legnagyobb klumpása EVÖR

- Linda
- Brian May

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 15:30:48

szakxofon = szaxofon ofkorz, kvartett = kvartet esteleg, stb.

katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2009.02.27. 15:43:14

@Interstellar Overdrive:

Tényleg mindenre tudsz reflektálni egy odaillő Queen szösszenettel... :-)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 15:52:32

@Interstellar Overdrive: + Hildegard főnővér se kis klumpás.

Basszus látom, 40-en le akarták tölteni, de senki nem szólt, hogy nem jó - javítottam a B-oldal Plágium Kalkulátor linkjét! b-oldal.hu/download/plagium.xls

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 17:47:42

@nosferato: most nézem, Vukán György természetesen, nem g :)

Lord_Cica (törölt) 2009.02.27. 19:03:41

@nosferato: itt meg miről van szó? ;)

apropó Linda: az x-men zenével való hasonlóságot én is észrevettem gyerekkoromban, de a véletlennek tudtam be.
Most hogy is van? A linda ugye nyolcvanas évek, az x-men meg kilencvenes eleje? Tehát ők csórták, vagy mindketten csórták valahonnan?

Lord_Cica (törölt) 2009.02.27. 19:10:20

@nosferato: jaaa Vugán :) émmeg már azt hittem másra van célzás :))

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 19:34:58

@Lord_Cica: Váááá nem, tehát elírtam, Vugánra, majd javítottam, hogy nem g, hanem k: Vukán. :)))

enba 2009.03.04. 00:56:14

jimmy hendrix?

legalább ti ne basszátok el ilyen rútúl, könyörgöm.

Cassandra Gemini 2009.03.04. 21:12:02

hmm, én kérdeznék valamit a plágiummal kapcsolatban. Szerintetek komoly gond e ha egyes zenékbe amolyan említésszinten belecsempészek vmit a nagy kedvencektől. Ez nálam inkább olyan respect dolog....pl van egy számunk amiben van egy olyan csúsztatás ami a dead leaves and the dirty groundban is szerepel....(white stripes) vagy a szólók improvizatívabb részébe szívesen csempészek bele részeket a concertinából (mars volta) vagy valameik chili dalból ha tudok, és illik hozzá. Néha vokál dallamot, néha tényleges gitár dolgot....Ez szerintetek plágium-e? én eddig nem tartottam annak, mert ez totál a szeretet megnyilvánulása volt a részemről, de msot kicsit elbizonyítalanodtam....
szóval kíváncsi lennék a véleményetekre.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.03.04. 21:41:08

@Cassandra Gemini: bárhogy is van, ha plágiummal vádolnak később, akkor ezt a kommentet lobogtathatod!:) Improvizációban - és bár a komolyabb rock szólókat megírják, mégis annak tekinteném - szerintem egy-egy fordulat kifejezetten valahonnan kell, hogy jöjjön, én pl. saját magamtól is "lopok", van egy csomó jellemző kifejezésem, amit azok, akik 10 éve is hallottak játszani, azonnal megismernek.

Pl. saját elméletem szerint Ferenczi György, akinek a koncertjeire 15 évvel ezelőtt minden héten lejártunk, Jimmy Smith jazz orgonistát kellett hallgasson hónapokig, mert sokszor egy az egyben azt játssza amikor szájharmonikán szólózik. Vannak ilyenek.

Ha ének dallamot gitározol, vagy fordítva, az szerintem megint nem gáz, jól "el van ködölve", újrafelhasználva, riszájklingolva. Ha énekdallamot énekdallamra használsz, akkor azért már mást mondanék. Vagy amikor már annyira sok a szeretet megnyilvánulása, akkor eljön a határ, hogy tribute-nak illik átnevezni :)

Időnként viszont elgondolkodom pl. azon, hogy a Gary Moore (és Phil Lynott) féle Parisienne walkways vajon egy Edith Piaf szám-e, vagy a magyarul "Nehéz a boldogságtól búcsút venni" című sláger?

Gary Moore 1978:
www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0

Apostol 1975:
www.youtube.com/watch?v=s7Jgl9rQiLI

Bármi lehet. Bár utóbbi előadó tényszerűen szakáll és esküvői zöld zakó végett kevésbé lehetett esélyes világsikerre vinni ezt a dallamrészletet, azért Gary Moore lefagyasztott örökítőanyagáért sem a makulátlan arckifejezés és a "bármilyen ruha jól áll neki" tulajdonsága miatt állnak sorba.

Mellesleg meg TATA, szeretlek.

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.03.04. 21:52:59

@Cassandra Gemini: én kifejezetten szeretem, ha egy zenész kicsit kiint a közönségnek egy "na, ezt vágjátok, micsoda?"-val, akár ez lehet egy másik általa tisztelt zenész szólórészlete. Pl. utolsó élményem, nézem a Dream Theater Budokan dvd-t és Petrucci az egyik szám teljes közepén a Pink Floyd Mother dalának szólójával folytatja (nyilván így volt ez megbeszélve). Örültem. Olyan volt, amit te is említesz.

Felmerül a kérdés bennem, lehet ilyen többször is van, csak nem ismerem a beékelt részletet :)

Gary Moore Flash Gordont megidéző egyberuhája csodás.

Cassandra Gemini 2009.03.17. 15:16:01

Interstellar: igen asszem valami ilyesmiről van szó, amolyan kikacsintásról, hogy "hejj én ezt nagyon bírom, és ti hogy vagytok vele? :)"

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása