Ács Gábor és nosferato (B-oldal) a témáról a radiocafé 98.6 műsorában (mp3, 7:44)
A plágium és a feldolgozás között világos határ húzódik: ha az eredeti szerző kap jogdíjat, akkor feldolgozásról van szó. Ha nem, akkor lehet elkezdeni töprengeni, hogy vajon milyen fokú hasonlóságnál lehet objektíven kijelenteni, hogy a szám szerzője utánoz. Szubjektív véleményünk mindig van, szerintem bármilyen zenét mutatnék, mindenki tudna mondani néhány másikat, amire hasonlít.
Hadd beszéljek először a látszólag másokat utánzó zenészek védelmében! Bőven elképzelhető, hogy a gyanúba keveredett művész az övénél korábbi alkotást soha nem hallotta, nem is hallhatta. Ennek esélyét növeli, ha más zenei stílusról, pláne ha más ország, különösen egy kevésbé reflektorfényben pompázó ország zenéjéről van szó. Nem véletlen, hogy a szerző halála után 75 évvel a jogvédelem feloldódik, mert ha az örökkévalóságig kiterjesztenénk, az előbb-utóbb elfojtaná az emberekben a kreativitást.
Továbbá, a zeneszerző is ember. Ő is popzenét hallgatott fiatal korában, ugyanazok a zenék voltak rá hatással, azoknak hatására kezdett el zenélni, akik miatt mások életük párját találták meg, vagy akik hallatán kedvük támad lemenni sörért. Bizonyos 2-3 hangok, sorvégződések, akkordmenetek nosztalgikus érzéseket váltanak ki benne, és úgy érzi, ettől nem térhet el, mert mással is meg kell osztania. Talán el sem tud szakadni többé egy adott dallamvilágtól. Amikor már ötvenedszerre játssza le magának a szerzeményt, képtelen úgy hallgatni, mintha először hallaná.
Ezen kívül általában adott egy harmóniamenet, ami ha elég domináns, szinte megköti a kezünket, bármit csinálunk, a Kossuth Rádió szignálja lesz belőle ("Éljen a magyar szabadság, éljen a haza!"). Két érdekes projektet ajánlanék mindenki figyelmébe:
1. Egy ausztrál humorista trió, az Axis of awesome fogta a legtipikusabb akkordmenetet, az I-VI-IV-V-öt, és megmutatta, hogy villámgyorsan akad 36 sláger, amit arra rá lehet énekelni. Nézd meg az első videót, vagy itt a cikk alján a B-oldal linket. Ha a Google-be beírod, hogy "36 dal", mindig meg fogod találni.
2. A kanadai Simon Fraser egyetem diákjai a Songtapper nevű tudományos munkát 2005-ben mutatták be. Leveleztem a készítővel, megpróbáltam megtudni, keresett-e vele pénzt, nem árulta el. A program lényege, hogy a szóközzel éneklés közben a dallamod ritmusát pötyögöd be, minimum 10-12 hang hosszan. Ő csupán azt nézi, hogy egy-egy lenyomás később jön-e, mint az előző, vagy korábban, vagy nagyjából ugyanannyi idő múlva. Ez alapján egy nagyon primitív ritmussablont rávetít néhány ezer MIDI zenére, és jó eséllyel megtippeli, amire gondoltál. Én az Indiana Jones főcímdalával indítottam, és eltalálta. Játszódjatok!
A Hooligans-es Endi annyit fűzött a plágium témához a zenekart ért ki tudja hányadik vád alkalmával:
"Nehéz manapság újat nyújtani". Hát még ha meg is próbálja az ember! A cinizmuson kívül ezzel azt is szeretném mondani, hogy ilyen választékban, ennyi hozzáférhető zene mellett ritka, hogy ne az legyen egy zenész célja, hogy hasonlítson egy hősére, egy példaképére, és már tanulás közben belesétál az elkerülhetetlenbe.
Azt a válságot azonban, amiről Endi beszél, már átélték a barokk szerzők is. 1600 és 1750 között. Gondolom, mennyire tobzódtak a vége felé, már ímmel-ámmal remixelgettek is. Nehéz volt akkortájt újat nyújtani. Azért maradt még egy kis zacc, amit aztán fel lehetett önteni vízzel:
- Bach, Mozart, Chopin, Csajkovszkij, Hacsaturján, Liszt, Vivaldi, Carl Orff, TE JÓ ÉG!
- Scott Jopin, Benny Goodman, Glenn Miller, Duke Ellington, TE JÓ ISTEN!
- Bill Haley, Chuck Berry, Bob Marley, Jimi Hendrix, TÉRDRE!
- Gerwchwin, Bernstein, Henry Mancini, Morricone, John Williams, Alan Silvestri, IRGALMAZZ!
- Chick Corea, Joe Zawinul, Jaco Pastorius, IMÁHOZ!
- Manu Dibango, George Clinton, Robert Bell, Giorgio Moroder, DJ Kool Herc, KELJ FEL ÉS JÁRJ!
És az utolsó 30 évből inkább nem is mondok senkit, mert még értenéd... szégyelld magad, és ülj vissza a helyedre!
Sajnos jóval több érv szól amellett, hogy mindig meg lehet újulni. Nem állítom, hogy bárkinek sikerül, de partra vet a víz egy-egy Alicia Keyst, Beyoncét, Mikát, Gnarls Barkleyt. Hogyan fordulhat elő, hogy egy-egy Dr. Dre, André Tanneberger, Norman Cook vagy AZÉLŐISTEN Thomas Bangalter bármilyen álnéven jön ki új alappal, azt beszopjuk, megőrülünk érte, mert annyira patent? Hogy lehet, hogy 10 éve is ezen nyafogtunk? Hogy lehet, hogy már a 70-es években is ez volt a probléma? Hogy lehet, hogy már a XVIII. században is? Hogy lehet, hogy ebben a válságos állapotban egy francia zenész épp a megszorult 70-es évek végére, 80-as elejére nyúl vissza egy hangmintáért, és mindössze 3 másodperc felhasználásával megőrjíti egész Európát? (Erről, és a samplingről lásd a 2Pac legnagyobb száma Joe Cocker c. cikket.)
Kombinatorika. Ez bizonyos mértékig korlátoltság, de akkor is: a dallamkombinációk száma primitív matematikai módszerrel számítható. Csináltam is rá egy kalkulátort, töltsd le: B-oldal PlagiCALC (Excel, 85kB). És ha a zene csak dallamból állna, akkor a kotta sem volna ennyire idejét múlt. Végtelen-végtelen-végtelen!
Ha néhány elemből (azaz a skála hangjaiból) ismétléses variációval kiválasztunk egy dallamot, akkor a skálába tartozó hangok számától és egy-egy sor hosszától függően szép számú variációt kaphatunk:
- Egy 5 hangból álló skálán egy 7-szótagos sor 80 ezer variáció
- Egy 5 hangból álló skálán egy 10-szótagos sor már 10 millió ~
- Egy 7 hangból álló skálán a 10 szótagos már 280 millió ~
Ha feltételezzük, hogy nem egy oktávon belül mozog a dallam, hanem lefelé vagy fölfelé ki is lép belőle egy hang erejéig, akkor 8 hangú skálára ugyanez a 10 szótag már 1 milliárd variációval bír, és ezek még olyan határok, amin belül ez a dallam még esztétikus tud maradni. Ha a végére teszünk egy 11-edik hangot, ami biztosan kellemes a fülnek, akkor szinte bármi lehet előtte. Ezt mind a kamuzó, tappingelő gitárosok, mind a bebop (jazz) trombitások és szaxofonosok, mind az ütősök megerősíthetik. Külön kiemelek néhány variációt 8 szótagból (hangból) álló sorra, a legelterjedtebb információ szerint ugyanis e fölötti egyezőség esetén számít plágiumnak egy dallam:
- Egy 5 hangból álló skálán egy 8-szótagos sor közel 400 ezer ~
- Egy 7 hangból álló skálán egy 8-szótagos sor közel 6 millió ~
- Egy 8 hangból álló skálán egy 8-szótagos sor közel 17 millió ~
Amúgy pont ennyi különböző színt ismer a számítógép. De szép!
És még mindig csak 1 SOR zenéről beszélünk. Ha négy egymást követő sor kísértetiesen hasonlít, majd a refrénben is 4 sor hasonlít, és még egy jól elhelyezett kiállást is találunk, kezdhetünk gyanakodni. Ha pedig a hangszerelés is hasonló, akkor nem árt, ha összehúzzuk a szemöldökünket is. Aki tanult zenét annak nyilván a kezébe került Kodály „Ötfokú zene” című sorozatának valamelyik darabja. Ebben a négy füzetben összesen 440 olyan népdal és rövid induló van, ami csupán 5 hangra épül. Nehéz lehetett akkoriban megújulni.
A variációk számát tovább bővíti a ritmika, hadd ne mondjam el, 10 szótagot hány különböző módon lehet ritmizálni, és ütemekre osztani, alsó a hangon csak a tempó (sebesség) már egy hármas szorzót megérdemel. Aztán a dallammal párhuzamos szólamok, vokálok is sokféleképpen kerülhetnek alá, és egy akár plagizált dallamot is el lehet fedni egy, az eredetitől eltérő harmonizálással, hiszen egy egyszólamú dallam alá sok ízléses akkordmenet választható. És a végére marad a hangszerelés: ha csak ez változna, akkor feldolgozásról beszélnénk.
Egy nagyon nagy különbség azonban van a feldolgozás és a plágium között, és most mindenki jól nyissa ki a fülét, aki reggeli-délutáni műsorban lenyomott már 1-2 számot milliós nézettség mellett: plágium esetén abból a jogdíjból, amiből a feldolgozó az életét éli, nem kap egy fillért se az, akinek ezt más módon nem is tudná megköszönni.
Annak megítélése, hogy valakit felemelünk vagy elásunk egy szerzeményért, szubjektív marad. Sokakat megtaláltak a váddal: Michael Jackson (You are not alone), Beyonce (Baby boy), Coldplay (Viva la vida), Avril Lavigne (Girlfriend), RHCP (Dani California), Madonna (Frozen), Nirvana (Come as you are), sorolhatnánk (soroljuk!). Egy részében elmarasztaló ítélet is született.
Lehet a legjobb sláger forrása egy korábban létező szám, és lehet egy dadaista hanginstalláció teljesen eredeti, ha szeretik, akkor szeretik. Ha tetszik a lopás, azt fogom mondani, nem lopás, mert szeretem és tisztelem az előadóját. Ha nem tetszik, lehet az bármilyen eredeti, úgy fogom beállítani saját kifinomult ízlésem tévedhetetlenségét kifelé, hogy mindenképpen megideologizálhassam: az adott darab nemcsak nekem nem tetszik, hanem tudományosan szar.
A téma a radiocafé 98.6 reggeli műsorában merült fel:
- radiocafé 98.6: Milliók reggelire - pénzügyi tudakozó
- Ács Gábor és nosferato (B-oldal) a témáról a műsorban (mp3, 7:44)
B-oldal plágium kalkulátor :) (Excel, 85kB)
A B-oldal korábbi cikkei a témában:
- 2009.02.18. 36 dal ugyanarra a 4 akkordra
- 2008.12.27. 2Pac legnagyobb száma Joe Cocker
- 2008.12.13. Hooligans hasonmás zene
Külső hivatkozások:
- Más tollával blog: Zenék, amiket mások már megírtak
- Bergendy Süsüje nem is a miénk?
- A Velvet plágium témájú cikkei
- Kodály ötfokú zene:
1. 100 magyar népdal 2. 100 kis induló 3. 100 mari dallam 4. 140 csuvas dallam - A cikkíró saját zenei vázlatai
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
johevi 2009.02.27. 11:42:13
Bár ez inkább tisztelgés vagy tisztelet...
endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.02.27. 11:58:18
Amúgy a kombináció számolásodból hiányzik egy alapvető dolog: a többszólamúság, amely az igazi zene lényege.
Joejszaka 2009.02.27. 12:02:44
Egyszer talán visszatér az a nagyon helyes középkori szemlélet, hogy a főszerepben a mű áll, nem pedig az alkotó...
Sheakespeare - aki mondjuk már nem középkor - a legjobb példa. Majd minden műve ismert témák újrafeldolgozása.
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 12:08:03
www.youtube.com/watch?v=65zgQ0xd7tw
( A korábbi Legjobb zenecsatorna EVÖR cikkből:b-oldal.blog.hu/2009/02/02/legjobb_zenecsatorna_evor )
magyar-magyar szótár 2009.02.27. 12:23:34
Megkérdeztem egyszer Póka Egon zenei előadóművészt, mit érzett, amikor a Dust My Broom [3.20-as blues] után felmarkolta a zeneszerzői jogdíjat ahhoz képest, hogy végülis tradícionális szám, és a hangszerelésben sem törte magát halálra. Jólmegaszonta azzzal, hogy ez egy régi washboard [!!] szám, amit mindenki lop, aki tud.
www.youtube.com/watch?v=u4Yy1qZBlnc
(tájékoztatásul: a washboard-ban a maxx az kb Bo Diddley)
Mozart (tinédzserkorában) egyszer hallott egy olasz operát, a szállásán lekottázta s a főbb motívumokat eladta sajátjaként. (Az eredeti mű nem maradt fönn.)
Albinoni Adagio-jából kb 3-4 ütem származik Albinonitól, a többi egy XX. sz-i olasz zenetörténész, Remo Giazotto hozzá-kitalálása.. (ez a versa esete)
Nincs új a paplan alatt -ezt meg Hermész Triszmegisztosz aszonta meg.
Viszont jó, az lehet...
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 12:34:11
A Dust my broomra azt írják, 1936-os. A szerző 38-ban halt meg, tehát 2013-ig jogdíj illeti az örököseit :) Nem tudom, hogy csinálják ezt a jazz- és blues sztenderdekkel, eleve tananyag, mindenki szinte kötelezően felveszi, előadja. Remélem, legalább a legnagyobbak örökösei még jól keresnek.
Kegyetlen förder ríding:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_jazz_standards
en.wikipedia.org/wiki/Blues_standard
Szűcslaci 2009.02.27. 12:48:52
Az autókat GYÁRTJÁK.
A zenét SZERZIK.
Nomen est omen.
2009.02.27. 13:02:57
satie · http://321.hu/sas 2009.02.27. 13:07:54
* minden mű nagyobb része örökség - ez sima matekkal belátható
* még a számos hibával rendelkező magyar szerzői jogi törvény szerint bevezetője szerint is legfeljebb azt lehet vizsgálni, hogy a kisebbik részen belül, mekkora részben van eredeti jelleg
* az pedig, hogy a szerző hogyan licencel és az adott licencelésből mi következik, az egy 3. dolog.
------------------------------------------------
SZERVÁC Attila - zeneszerző
Creative Commons BY-SA - GPLv3
Artisjus: 4000150150
mangorlo 2009.02.27. 13:10:21
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.02.27. 13:15:44
budai zöld 2009.02.27. 13:18:06
Ebben a témában ez a bejegyzés klasszikus, különösen a Rob Paravonian videlyó:
mastollaval.blog.hu/2008/03/18/orosz_himnusz
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 13:24:53
www.youtube.com/watch?v=vuCMy0-wRV0
johevi 2009.02.27. 13:34:00
Lord_Cica (törölt) 2009.02.27. 13:34:05
A többszólamú kombinációk számát bazi nehéz lehet kiszámolni a szólamvezetési szabályok miatt. Mindjárt utána is nézek, hogy próbálta-e már valami őrült matematikus.
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.27. 13:45:18
www.youtube.com/watch?v=RIOvdqtTchc
na, ez ?
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.02.27. 13:48:34
amit Bergendy csinált a Süsü zenéjével, az vegytiszta LOPÁS.
egy generációt vert át
és ezek a férgek a tőlünk legombolt pénzből élnek, hála a tetves artisjus maffiának.
88wx335dsf 2009.02.27. 13:51:37
www.youtube.com/watch?v=irk3_p15RJY
www.youtube.com/watch?v=MJPdVVOmbz4
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.27. 14:00:56
a katona fehérben 2009.02.27. 14:08:50
88wx335dsf 2009.02.27. 14:30:22
Nyilván azért, hogy hanyatt essünk a vakító fénysugártól ;-)
mangorlo 2009.02.27. 14:53:48
megyek nézek is süsüt
katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2009.02.27. 15:09:33
Linda???
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.27. 15:10:11
katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2009.02.27. 15:12:38
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 15:22:22
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 15:29:51
@a katona fehérben: köszönöm!
LINDA: a zenéjét egy nem közönséges fogorvos, Vugán György komponálta. Neki egyszer voltam egy szakxofon kvartettre írt előadásán, az elég fura volt, de mindenképpen elmondható, hogy nem egyszerű ember. Még a 90-es évek elején ScreamTrackerben csináltam egy igen szellemes Linda House remixet (az In da House sorozatra apellálva), és mivel szobaszomszédok a kedvenc fogorvosommal, évekig halogattam, hogy engedélyt kérjek rá. Mindenkinek jobb így, hogy nem publikáltam sehol... fú de meghallgatnám most.
Emődi
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.27. 15:30:10
- Linda
- Brian May
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 15:30:48
katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2009.02.27. 15:43:14
Tényleg mindenre tudsz reflektálni egy odaillő Queen szösszenettel... :-)
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 15:52:32
Basszus látom, 40-en le akarták tölteni, de senki nem szólt, hogy nem jó - javítottam a B-oldal Plágium Kalkulátor linkjét! b-oldal.hu/download/plagium.xls
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.02.27. 16:30:44
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 17:47:42
Lord_Cica (törölt) 2009.02.27. 19:03:41
apropó Linda: az x-men zenével való hasonlóságot én is észrevettem gyerekkoromban, de a véletlennek tudtam be.
Most hogy is van? A linda ugye nyolcvanas évek, az x-men meg kilencvenes eleje? Tehát ők csórták, vagy mindketten csórták valahonnan?
Lord_Cica (törölt) 2009.02.27. 19:10:20
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.02.27. 19:34:58
enba 2009.03.04. 00:56:14
legalább ti ne basszátok el ilyen rútúl, könyörgöm.
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.03.04. 01:32:56
Cassandra Gemini 2009.03.04. 21:12:02
szóval kíváncsi lennék a véleményetekre.
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.03.04. 21:41:08
Pl. saját elméletem szerint Ferenczi György, akinek a koncertjeire 15 évvel ezelőtt minden héten lejártunk, Jimmy Smith jazz orgonistát kellett hallgasson hónapokig, mert sokszor egy az egyben azt játssza amikor szájharmonikán szólózik. Vannak ilyenek.
Ha ének dallamot gitározol, vagy fordítva, az szerintem megint nem gáz, jól "el van ködölve", újrafelhasználva, riszájklingolva. Ha énekdallamot énekdallamra használsz, akkor azért már mást mondanék. Vagy amikor már annyira sok a szeretet megnyilvánulása, akkor eljön a határ, hogy tribute-nak illik átnevezni :)
Időnként viszont elgondolkodom pl. azon, hogy a Gary Moore (és Phil Lynott) féle Parisienne walkways vajon egy Edith Piaf szám-e, vagy a magyarul "Nehéz a boldogságtól búcsút venni" című sláger?
Gary Moore 1978:
www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0
Apostol 1975:
www.youtube.com/watch?v=s7Jgl9rQiLI
Bármi lehet. Bár utóbbi előadó tényszerűen szakáll és esküvői zöld zakó végett kevésbé lehetett esélyes világsikerre vinni ezt a dallamrészletet, azért Gary Moore lefagyasztott örökítőanyagáért sem a makulátlan arckifejezés és a "bármilyen ruha jól áll neki" tulajdonsága miatt állnak sorba.
Mellesleg meg TATA, szeretlek.
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.03.04. 21:52:59
Felmerül a kérdés bennem, lehet ilyen többször is van, csak nem ismerem a beékelt részletet :)
Gary Moore Flash Gordont megidéző egyberuhája csodás.
Cassandra Gemini 2009.03.17. 15:16:01