Budapest nyáron sokkal szabadabb

Budapest nyáron sokkal szabadabb

2009.05.25. | Horváth Oszkár

Új Animal Cannibals, örüljünk vagy ne? 1994 körül hódították meg a köztudatot, és csináltak viccet abból, hogy senki nem tudja kimondani a nevüket. Azóta azért a magyar hip-hop szépen lassan felmutatta, hogy van még benne lehetőség, ahányszor azt gondolnánk, hogy nem, még mindig lehet újat hozni, rengeteg stílust meg lehet magyarul is valósítani, mélyebbre nyúlni a lelkekben. A kannibálok megmaradtak a klasszikus rímeket használó osztály bohócainak. Ha negatívumot keresünk ebben, találhatunk. Ha pozitívumot keresünk benne, az is adja magát, hiszen Fenyő Miki szárnypróbálgatásain kívül nekik köszönhetjük, hogy a nagymamák portfóliójába is bekerült a "rap", igaz inkább "a szomszéd kis útonálló haramia egész nap ezt a borzalmas rapzenét üvölteti" kontextusban, de legalább felkerült számukra is a térképre.

Első demóik a 90-es évek elején, első albumuk talán 1995-ben jött ki. Emlékszem, ahogy röhögtünk az "Addaaaapénzt" demófelvételen, és később a Takarítónőt meg a Kanni-bált és még számos dalt fejből tudtunk a haverokkal. Utóbbi zenei alapját egyébként a Neoton Família 1983-as Aerobic LP-je adta, akikről nem győzöm széllel szembe hugyozva hangsúlyozni, hogy zeneileg mennyire patentek voltak a kor lehetőségeit tekintve.

Az elmúlt 10 évet többszöri comeback-kísérletnek minősíteném, illetve valami olyan tanulságot tudnék levonni, hogy ez a zene mindig ugyanannak a korosztálynak szól, és a közönség nem öregedett a két MC-vel együtt. Végül egy 20-30 év széles generációs massza mondhatja majd el magáról, hogy rövidebb-hosszabb ideig ő is hallgatott Animal Cannibalst.

A nagyjából a kannibálokkal egyidős, elkóricáló rajongókat már nem érték el, hiszen leghangosabb üzeneteik olyanok voltak, mint a rettenetes ellenérzést kiváltó Kérek egy puszikát, Remiksz albummal, illetve saját bohóckodásukhoz passzoló filmek soundtrackjével foglalták el magukat (Hangyák a gatyában, Csajok a csúcson). Ezekből hozzám már nem jutott el az a vonal, amit mondjuk a Telepi srác napja képviselt, és amiből egy teljesen más utóélet alakulhatott volna ki. Néhány évig minden gólyabálon őket hakniztatták a Padödövel, és ebből az elánból maradt is szépen, a mai napig egymást érik a fellépések. Az Animal Cannibals nem lett kevesebb, mi mentünk el más irányba.

Azt ne felejtsük el, hogy nevük - mint a mainstreambe elsőként áttörő hip-hop csapat - felhasználásával, 1996 óta viszik a Fila Rap Jamet. Ettől válnak a rap úttörőjévé, egyrészt közönséget találtak neki magyarul, akik aztán elkezdhették keresni a saját útjukat, és ezt az útkeresést a Rap Jam keretében új előadókkal táplálták. Mintegy maguk alatt vágva a fát, mint amikor a mester saját hátán dobja át a drótkerítésen a tanítványát. Én azt mondanám, elfáradt az a fajta rap, amit ők hoznak, DE hogy ezt egyáltalán fanyalgó hangulatomban kimondhatom, az is nekik köszönhető. Maguk színesítették meg a palettát annyira, hogy mindenki ott legyen, aki számít, sőt, még többen. És ez mindenképpen fény és riszpekt.

Nos így, hogy tisztáztuk elvitathatatlan érdemeiket, ejtsünk szót arról, hogy 2 hete felütötte fejét egy új videó, Budapest nyáron (sokkal szabadabb) címmel, kicsit ráülve a Critical Massre, de azért tekintélyesen lekésve azt. Számomra a két legérdekesebb motívum egyike, hogy az egész klipet digifényképezővel lőtték (az egyik piacvezető tükörreflexes gép komolyabb verziójával, reklámot nem csinálok neki), a másik pedig, hogy két fícsöring ártiszt is helyet kapott a számban. Ami jó ötlet volt! Egyikük a freestyler MC Gőz, másikuk pedig nagyon bemondja a tuti a bicikliről, ő a korábbi IMMC-ből ismerhető Buppa, Budapest legismertebb biciklis futárja, aki saját zenéje mellett a Ludditák csapatát is időnként erősíti. Megmondom őszintén ez a megírt szövege nekem 100x bejövősebb, mint a rögtönzött jó dumák. Sőt, még az Animal Cannibals is színvonalat ugrik tőle.

A számban egyedül az "ingyen van a békávé" felkiáltás nem szimpatikus, nem ebben az irányban szeretnénk továbbtanulni, és Budapest mint város sem ennek az égtájnak az irányába halad. Amúgy az ilyen lokálpatrióta, "helyi érdekű" zenék tudnak ütni, ha sikerül olyan tiszta szívvel befogadni, hogy nem a mesterkéltség cukormázát kocogtatom egy képzeletbeli mokkáskanállal. Ilyen szempontból nálam szeplőtelenebb a Realistic Crew fővárosról szóló száma, a Zagar-féle Sound & Lights a Szigetről, illetve CopyCon állásfoglalása Szolnok cityről.

Lássuk, miről is van szó:

TOP5 bringás szám EVÖR | A kutya vacsorája

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://b-oldal.blog.hu/api/trackback/id/tr651123307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kepkocka · http://zenelokepkockak.blog.hu 2009.05.25. 11:34:44

Lehet őket szeretni, lehet őket utálni, de el nem ismerni őket nagy hiba. Mindig is szerettem az Animal Cannibals-t, megvan az összes lemezük, a régi demókat is kiírtam CD-re - valahogy mindig éreztem, hogy érdemes odafigyelni rájuk, pedig a hiphopot nem igazán kedvelem. Sőt.
Az első lemezt annak idején majdnem fejből tudtam (a Yozsefváros és az Egy telep srác napja voltak a kedvenceim), szerintem a későbbi lemezeik is hozták a színvonalat (talán csak a trilógia 1. része nem annyira), ez a mostani lemezük pedig talán a legjobb a kori anyagaik óta.
Nélkülük nem igazán lenne magyar hiphop színtér, nemcsak a Rap Jamek miatt, a gangsta vonal - Ganxsta Zolee, La Mafia Familia, Da Flava, stb. - is egyfajta rájuk adott válasz volt.

Szerintem örüljünk az új AC-nek, szükség van a bohóckodós stílusukra.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.05.25. 12:41:17

@Kepkocka: teljesen egyetértek, remélem ez is lejön a cikkből, minden kritika mellett természetesen. Ugye, hogy a telepi srác mennyire alap? :))

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.25. 17:44:41

Ja, Ülünk a vonaton, Nem kell segítség senkitől, Az én ágyam - volt pár jó darab. És mennyivel őszintébbnek tűnnek még így is, mint Pierrot műgengszterei.

"Azt hiszem, a tejfölt kihagytam!"

katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2009.05.25. 23:07:15

Nekem ez a kedvencem tőlük:

http://www.youtube.com/watch?v=hI_YBugjN7k

Csak ennyi?

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.05.26. 10:52:12

nem igazán kedvelem őket (pop-rap vagy mi)

de elévülhetetlen érdemeik vannak abban, hogy van élő magyar rap hiphop stb scene

És/de ne felejtsük el Pajor Tamást és az ő Break-jét '86-ból (méééég geszti'rapülős'péter is elismeri, hogy:)

'Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy?'

altero 2009.05.26. 11:05:36

A remix album sem volt vészes, én még a kérek egy puszikát is megbocsátottam. Nekik mindent elnézek.
És az a jó bennük, h még a nagymenő autentikus repperek sem ugathatnak rájuk semmit épp amiatt, amit írtál is, hogy nélkülük sokkal lassabban indult be volna be ez a műfaj (ne feledjük: akkor még nem volt net, hogy mindenki felpakolhassa a zenéjét.) Egyébként Fankadeli volt az első repper itthon, aki a net segítségével futott be még 2000-2001 környékén. A többiek addig rapjam.

B-oldal

Zenék és képek, amelyek meghatározták és meghatározzák az életünket. Koncertek, filmek, helyek, zörejek, képszerű emlékek a hangszóróból és a vászonról - ha mondanivalód van, írd meg: nosferato | Overdrive | rálf atya

A hét dala

Kövess a Facebookon!

süti beállítások módosítása