Bár a blog nagyrészt pozitív hangvételű, mégsem tudok elmenni legutóbbi filmélményem mellett. Aki ismer, az pontosan tudja, hogy eléggé nagy a tűrőképességem, filmek terén sok minden befogadására alkalmas vagyok. Talán a gagyi vígjáték az egyetlen műfaji kivétel, de most nem is arről lesz szó. Megnéztem a Pál Adrienn című, 2010-ben Cannes-ban díjazott magyar filmet. Tegyük rendbe a dolgokat, mert a film régóta a listámon volt, köszönhetően az osztatlan pozitív kritikáknak. Pontosan tudtam, hogy a világ filmkritikusait tömörítő FIPRESCI nevű szervezet zsűrije a Pál Adrienn című magyar filmet ítélte a legjobbnak cannes-i filmfesztivál Un certain regard elnevezésű válogatásában bemutatott tizenkilenc alkotás közül.
Nos, a Pál Adrienn valami hihetetlen módon túlértékelt, öncélú és értelmetlen alkotás. Minden perce ólomlábakon mozgott és volt belőle 133. Könnyesre ásítoztam magam, miközben a fogást kerestem. Küzdöttem, miközben a magyar Űrodüsszeia pergett le előttem. A filmben nincsenek hangsúlyok, nincs dráma, nincs kilengés, nincs fordulat, nincs kikacsintás, egyszerűen csak egy folyam az egész, abból is a leglassabb. Tulajdonképpen 133 percig bármit nézhetnénk az utcán, például a sétáló embereket, kanyarban beforduló autókat, akkor az is olyan lenne, mint ez a film. 133 percig Piroska unalmas életét éljük. Eszik, bejár a kórházba, eszik, nem beszél, eszik, hazamegy a kórházból, eszik, alszik, eszik, meg akarja keresni Pál Adriennt, miközben eszik, de tulajdonképpen nem is keresi úgy igazán. Egy szempontból a film jó: valóban ilyen lehet egy ilyen ember unalmas élete. (A főszereplő - Gábor Éva - semmiről sem tehet és a vizuális világért felelős kollégák sem!)
A film nézése közben az jutott eszembe, hogy ha ez egy 32 perces kisfilm, akkor rendben, tapsolok, riszpekt, hiszen 2 sorral feljebb már leírtam, mitől lehet ez a történet jó. Eljátszhatom a filmkritikust és tulajdonképpen meg tudom magyarázni, hogy miért jó film ez. De nyugi, nem az, sőt. Valószínűleg volt egy kritikusi megegyezés: "ne merj rosszat mondani a Pál Adriennről!"
Ha ezt elolvastátok, akkor láttátok a filmet, amiről én, az eretnek leírtam, hogy szar. És talán nem 133 percig tartott. (Ha jó magyar filmet akartok, akkor nézzétek meg A vizsgát!)
Ha tetszett a cikk, csatlakozz a B-oldal Facebook csoporthoz!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mr. Pink2 2012.01.12. 11:01:02
1rem1 Art · http://1rem1.com 2012.01.12. 11:15:46
phaszfej 2012.01.12. 11:17:22
1rem1 Art · http://1rem1.com 2012.01.12. 11:21:45
Naszóval.
Érdemes rászokni arra, hogy a filmeket nem feltétlenül úgy kell nézni, mint a brúszviliszt meg a csáknoriszt. Nem feltétlenül elvárás, hogy egy filmben legyen élvezhető/izgulható cselekmény, ha ezt a tételt el tudjuk fogadni, akkor marad lelkierőnk arra, hogy a vizuális eszközökkel elénk tett mondanivalót befogadjuk.
A filmben nem a Piroska unalmas élete az érdekes, hanem ahogy bemutat nekünk egy csomó olyan szereplőt, aki így beleég a retinánkba, és ezentúl azonnal felismerjük őket a való életben (pl. a kisvárosi értelmiségi a bölcsésztarisznyával, szerintem telitalálat)
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2012.01.12. 11:30:44
Hidd el, sokféle filmhez van és lesz is még lelkierőm, nem Armageddont nézek. Egyszerűen ennél a filmnél úgy gondolom nincsenek a helyén a dolgok.
Ovecskin 2012.01.12. 12:01:06
Elijah_Baley 2012.01.12. 12:41:47
kalandfereg 2012.01.12. 12:54:39
kalandfereg 2012.01.12. 12:56:54
Titus_sb 2012.01.12. 13:08:41
Felesleges megnézni öket.
Felfújják mindet, hogy hú, meg há, aztán ott ülsz a moziban,
úgy hogy egy nagy csalódás az egész. És erre mennek el milliárd forintok.
(Tisztelet a kivételnek természetesen)
De kb. 10-böl egy ha jó....
A szóbanforgó filmet nem láttam, de kb. olyan lehet mint a Dealer ahogy olvasom a kritikát.
Én 3-4 éve ha 2 db magyar filmet láttam, ami jó volt szerintem. Szomorú.
( A Nyomozó, Egy)
Baltaarcú Apu 2012.01.12. 13:13:25
magyar ember teli szájjal 2012.01.12. 13:13:51
De az élet szarságának a hangsúlyozása már a kötelező olvasmányoknál is fontos, lásd a Pál utcai fiúkat szemben egy Gombháborúval, például.
Pedig élni jó.
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2012.01.12. 13:38:15
purga · http://horrormirror.blog.hu 2012.01.12. 13:56:18
A fenti művet még nem láttam, de annyira nem is vonz.
disfear 2012.01.12. 14:09:41
2. Viszont, elvárom, hogy a filmben bemutatott anyag egy olyan vizuális és drámai élményt nyújtson nekem, amivel lehetőségem van azonosulni. Mivel van akinek ez sikerül, annak ajánlom ezt a filmet. Én ezzel nem tudok, nem akarok azonosulni. A magyar film túlságosan is belesimult egy olyan öncélú kifejezésmódba, aminek a kontextusát csupán a magyar filmesek értik meg. Külföldön ez egy egzotikus a művészfilmek rajongói számára, akik a saját maguk által a filmek mögé látott gondolatmenettel igazolják azok művészi nagyságát. De a művészi nagyságot önmagában kell elérnie, magából kiindulva. Ezért követelmény kellene hogy legyen, hogy egy olyan világot mutasson be, olyan kontextusban, ami közérthető.
Véleményem szerint a magyar filmesek csupán poénnak és játszótérnek tekintik a magyar valóságot, látszik rajta mennyire nem benne élnek, mert akkor nem igy mutatnák be. Valószínüleg nagy részük nem egy olyan közegben szocializálódott amiről a filmjeik szólnak, hanem ahogy ők elképzelik az unalmas életet, na azt mutatják be. Ezért a magyar filmes realizmus sose lesz sikeres. Azzal, hogy nincs közönség (amit a műalkotásnak kell megteremtenie, és nem a kontextusnak, azzal, hogy nincs mögötte való élet, olyan mint a hazugság számomra.
Azt hazudják ismerik az életet, de amit ismernek, azt ők találják ki.
disfear 2012.01.12. 14:10:56
rettentó 2012.01.12. 14:16:14
A Friss levegőt is meg akartam nézni a rendezőtől, az talán jobb lesz.
A magyar filmek fikázása pedig unalmas. Igen, rengeteg érdektelen alkotás született, de Szabó István vagy Fábri Zoltán életművéből legalább egy jó filmet ne tudna említeni bárki. Most mondtam két könnyebben befogadható rendezőt.
rettentó 2012.01.12. 14:20:43
Nekem az Üvegtigris, a Valami Amerika és a Csak szex és más semmi közönség- és kritikai sikere után sem tudott meggyőzni. A Csak szex nagyon nem tetszett miközben Goda Krisztina többi filmje tök jó, a Kaméleon különösen.
Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2012.01.12. 14:57:57
mézescsók 2012.01.12. 15:10:13
@disfear: Nem, érthetően.
rezmann 2012.01.13. 21:01:28
Bandi, remélem hamarosan az új Trier csodáról is olvasható egy értekezés...vagy már írtál róla!?
Haloperidol 2012.02.20. 13:14:49
halkan 2016.11.08. 08:05:06